Поточний випуск

Випуск 1 (30) ’ 2019

Образ. – Вип. 1 (30). – 2019

Обкладинка

Зміст

Назва: Мультидисциплінарний концерт у сучасному комунікативному контексті

Авторство:

DOI:

Жукова Олена

ISSN 2415-8496
Obraz, 2019. Vol. 1 (30). P 6–15
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.1(30)-6-15

  • Стаття презентує актуальні питання просування мистецького продукту в умовах сьогодення, ставить проблему узгодження мистецьких критеріїв музиканта-виконавця та вимог ринкового суспільства, а також пропонує деякі шляхи опанування сучасних реалій мистецького середовища, передусім – музичного. Рекомендації базуються на спостереженнях побутування та розвитку жанру, альтернативного традиційному концерту: це мультидисциплінарний концерт, тобто мистецький захід, основним художнім «меседжем» якого є музичне виконання. До нього додаються вербальні коментарі, інтерактивна взаємодія з глядачами, мультимедіа різних видів, від візуального ряду (відео, слайд-шоу, мультимедійна сценографія) аж до пісочної анімації. Один із підвидів мультидисциплінарного концерту – мультимедійний концерт. Перевагами його є максимальне занурення глядача, звичного до віртуальної реальності, до атмосфери концерту.

    Ключові слова: мультидисциплінарний концерт; комунікація; музичний менеджмент; мультимедіа; мистецький продукт.

  • UDC 78.071.1 (546.37) : 786.2

    Multidisciplinary concert in the modern communicative context

    Zhukova Olena, PhD, Associated professor,
    Petro Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 1-3/11 Architect Gorodetsky Str., Kyiv, 01001, Ukraine, e-mail: cancelyariya@knmau.com.ua
    ORCID – https://orcid.org/0000-0002-9773-3651

    Introduction. The study presents pressing questions of the promotion of the artistic product in the circumstances of nowadays and describes the problems of the balance of the art criteria of the musician-performer and requirements of the market society. There is not an only one possible pattern, because the context (audience, fashion, market) plays a substantial role.

    Relevance of the study. The article offers some ways for the development of the modern realities of the art environment, first of all – in music. Purpose of the study: to give recommendations, based on the supervision of practise and development of the genre, alternate to traditional concert. This could be a multidisciplinary concert, which is a creative event, the main artistic message of which is a musical performance with the verbal comments, interaction with spectators, the multimedia of different types: from visual art (video, slide-show, multimedia scenography) to the sand animation. One of the subspecies of multidisciplinary concert is a multimedia concert. An advantage of such a concert is the spectator’s maximum immersing to the atmosphere of the event.

    The methology, used in the study, combines empirical and theoretical methods, based on performing and teaching practice and scholar study of the topic. This kind of approach gives the most full and deep overview of the subject.

    Results: the observation made during the study establishes some new forms of a musical performance, which point differently to the classical music world. The over-loaded market of the performing art demands a big creativity of musician.

    Conclusions: the summary of the observation shows some possibilities for the management of the music production. This is still relevant information for the classical music sphere, especially for the period of the musical education. The value of results is defined by their practical importance.

    Key words: multidisciplinary concert; communication; music management; multimedia; art product.

  • Завантажити повну версію

Назва: Забезпечення доступу користувачів до інформації обласними архівами Півдня України

Авторство:

DOI:

Сидоренко Тетяна, Тимофійшина Аліна

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 1 (30). P 16–24
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.1(30)-16-24

  • Мета статті – вивчення діяльності обласних державних архівів Півдня України щодо забезпечення доступу до архівної інформації в сучасних умовах. Актуальність: дослідження питань забезпечення доступу користувачів до архівної інформації сприятиме усвідомленню можливостей, ролі архівів у реалізації розкриття їх ресурсів для дискантного обслуговування користувачів. Проаналізований контент сайтів державних архівів Миколаївської, Одеської та Херсонської областей. У результаті дослідження визначено сучасні підходи до роботи архівів Півдня України з питань забезпечення доступу до архівної інформації з застосуванням інформаційно-комп’ютерних технологій та основні види нових електронних ресурсів архівних установ.

    Ключові слова: інформатизація архівної справи, інформаційні ресурси, архіви України, комп’ютерні технології, електронні копії документів.

  • UDC 930.25:004.738.5 (477.7)

    Providing access to information by regional archives of the South of Ukraine

    Sydorenko Tatyana, PhD (Social Communications),
    Mykolaiv branch of Kiev National University of Culture and Arts, 17, Dekabristov St., Mykolaiv, 54017, Ukraine, e-mail: tatyana_tvs@yahoo.com
    ORCID – https://orcid.org/0000-0003-0950-3467
    Tymofiishyna Alina, Magistrant,
    Kyiv University of Culture, 20, Chigorina, St., Kyiv, 01042, Ukraine, e-mail: alinusik-tima@i.ua
    ORCID – https://orcid.org/0000-0002-1533-3866

    Introduction. In view of the actively-developing informatization, the main objective is to provide the society with complete and objective information through the Internet. Providing users with a broad, including remote, access to archival information plays a special part in this context. Discovering the current state of this issue will contribute to determining the implementation of the main tasks of the informatization by the archive facilities.
    The informatization of archives is a research question in the studies of national historians, source scholars, archivists, specialists in information, such as G. Boriak, M. Vasylchenko, O. Haranin, L. Dubrovina, A. Kyseliova, N. Korzhyk, N. Kuzovova, T. Kuprunets, N. Menkivska, K. Novokhatskyi, L. Yudina et al.
    Topicality and Objective. The study of the issue on providing users with an access to archival information will help to understand the opportunities, the role of archives in the implementation of the disclosure of archival resources for distant user service. The purpose of the article is to study the activities of the state archive facilities in the South of Ukraine on providing access to archival information in the present-day conditions.
    Methods. In the course of the study, the following methods were applied: scientific methods of analysis, synthesis, generalization, and webometric method of analysis of the websites of the regional state archive facilities in the South of Ukraine.
    Results. The authors seek to determine the main directions of activity of the regional state archive facilities in the South of Ukraine relating to the informatization of archives. The main types of new electronic resources of the archive facilities are: websites with new content, electronic guides, electronic case descriptions, on-line exhibitions of archival documents, publications on the site (on the basis of archival files), online newsletters, electronic copies of some of the most valuable documents in the sections «Pages of History», document digitization projects (Project «Metrics»), etc.
    Conclusion. As a result, the study determines modern approaches to the work of the archive facilities in the South of Ukraine in the context of providing access to archival information with the use of information and computer technologies. A positive trend of increasing role of the archives in the society is clearly in evidence: in helping to protect the socio-economic rights through requests to archival institutions, in organizing research work in reading halls of the archive facilities, in increasing the volumes of archival electronic resources for better provision of various groups of users with archival information. It promotes the popularization of historical and cultural heritage of the region, and the formation of a national consciousness of Ukrainian citizens. Looking ahead, the study of new approaches to the arrangement of unrestricted access for real and potential users to archival information seems possible.

    Key words: informatization of archives, information resources, archives of Ukraine, use of computer technology, electronic copies of documents, data bases, electronic archival directories.

  • Завантажити повну версію

Назва: Соціальні проблеми в онлайн-виданнях «Українська правда» та «20 хвилин»

Авторство:

DOI:

Мединська Олеся, Мединський Маркіян

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 1 (30). P 25–34
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.1(30)-25-34

  • Мета статті – з’ясувати специфіку й тенденції висвітлення соціальної проблематики в онлайн-виданнях «Українська правда» і «20 хвилин» упродовж 2014–2015 рр. У дослідженні окреслено теоретичні аспекти вивчення соціальних проблем крізь призму інтерпретації поняттєво-термінологічного апарату. Подано різні наукові підходи щодо дефініції поняття «соціальна проблема». Визначено, що конструкціоністський підхід є оптимальним для аналізу окреслених проблем. У науковій розвідці соціальні проблеми інтерпретуються як динамічні соціальні конструкції, які виникають у результаті реагування на соціальні умови. Виокремлено матеріали із соціальним контентом в аналізованих онлайн-виданнях, визначено їх періодичність. Досліджено такі тенденції висвітлення соціальних проблем: залучення громадян до вирішення соціальних питань; драматизація подій; ставлення до героїв матеріалу, як до жертв; навішування «ярликів»; стигматизація соціально незахищених верств населення; міфологізація тем тощо. Провідними проблемно-тематичними векторами матеріалів із соціальним контентом є соціалізація незахищених груп населення, регулювання правових відносин у суспільстві тощо. Визначено жанрові форми медіатекстів, у яких продукуються соціальні проблеми.

    Ключові слова: соціальна проблематика, інтернет-ЗМІ, онлайн-видання, соціальний дискурс.

  • UDC 007 : 364.6] : 004.77 : 070.1(477)

    SOCIAL PROBLEMS IN THE ONLINE EDITIONS «UKRAINSKA PRAVDA» AND «20 KHYYLYN»

    Medynska Olesia, PhD in Philology,
    Volodymyr Hnatiuk Ternopil National Pedagogical University, 2, Maxyma Kryvonosa St., Ternopil, 46027, Ukraine, е-mail: medynskao@ukr.net,
    ORCID – https: //orcid.org/ 0000-0002-3769-163X,
    Medynskyy Markiian, student of Medical department,
    I. Horbachevskyi Ternopil State Medical University, 1, Freedom Square, St., Ternopil, 46001, Ukraine, e-mail: marko.medynsky@gmail.com

    Introduction. In the modern era of information and civil society, social issues are widely articulated in the media discourse. The media faced the need for a rethinking of social narrative, the formation of social competence of the public.
    Significance and purpose. The significance of the topic is connected to information gap in the Ukrainian academic science in the segment of social issues in online editions. The purpose of the article is to determine the specifics and trends of coverage of social issues in the Internet media «Ukrainska Pravda» and «20 Khvylyn» during 2014-2015.
    Research methods. The methodological basis involves the use of methods of comparative analysis, synthesis; induction and deduction, content analysis, monitoring.
    Results. Findings of the current study ascertain that social discourse in online editions «Ukrainska Pravda» and «20 Khvylyn» is mostly actualized in 2015. The leading problem-thematic vectors of materials with social content are outlined. The following tendencies of coverage of social problems are traced: the usage of social problems to strengthen the position of a politician; the attitude to the heroes of the material as to the victims; tendencies of labeling people; stigmatization of socially disadvantaged groups of the citizens; mythologization of the topics; constructing of pessimistic scenarios, dramatizing the events; population «bullying» with a detailed description of anti-social acts. Journalistic materials of social orientation are provided in the hard news stories, interpretive, analytical, and investigative genres. The majority of the massive information flows of the social issues of online publications are texts presented by hard news and investigative genres.
    Conclusions. Having analyzed the media textes in 2014 and 2015, we have delineated a tendency of increasing the number of materials on social topics in 2015. The accentuation of resources to cover social content determines a wide thematic range of materials: employment of socially disadvantaged groups of the population; their socialization; the regulation of legal relations in the society; benefits and social benefits for forced migrants, low-income families, orphans, disabled people; rehabilitation of forced migrants, disabled people; granting the status of a migrant, a disabled person, etc. Social issues are actualized in such genre forms as analytical and problematic articles, correspondence, commentary, shorts, report, interview, review articles.
    Prospective for further research is the tracking of the reader’s reaction to materials with social content.

    Key words: social issues, internet media, online editions, social discourse.

  • Завантажити повну версію

Назва: «The New York Times» про сучасну Україну: спроба узагальнення

Авторство:

DOI:

Тарнавська Ірина

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 1 (30). P 35–44
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.1(30)-35-44

  • Мета публікації – визначити специфіку висвітлення євроінтеграційних процесів в Україні газетою «The New York Times». Актуальність дослідження полягає у нагальній необхідності скорегувати напрями інформаційно-аналітичного забезпечення євроінтеграційних процесів України на зовнішньому рівні. Ретельний аналіз тенденцій презентації комунікативного поля країни світовими медійними каналами є першочерговим завданням як для українських науковців, так і для державних інституцій. Запропоноване дослідження – спроба узагальнити специфіку висвітлення українських подій 2013–2018 рр. одним із найвпливовіших засобів масової інформації світового рівня – газетою «The New York Times». Образ, який формує аналізований ресурс, є впливовим як на світовому, так і на національному рівні з огляду на цитованість та впливовість ресурсу nyt.com. Виокремлення та вивчення складових цього образу сприяє кращому розумінню геополітичних процесів, що відбуваються навколо України. Отримані результати вказують на суттєву зміну акцентів у висвітленні українських питань після виборів американського президента у 2016 р.

    Ключові слова: «The New York Times», Україна, євроінтеграція.

  • УДК 007 : 316.774:327.7(США+477)

    «The New York Times» про сучасну Україну: спроба узагальнення

    Тарнавська Ірина, аспірант,
    Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, пр. Гагаріна, 72, Дніпро, Україна, e-mail: tarnavskairyna@gmail.com
    ORCID – https://orcid.org/0000-0001-5830-8284

    Вступ. 2014 р. став визначальним для України, остаточно закріпивши за нею європейський шлях розвитку. Євроінтеграційні процеси, про які так чи інакше говорили й писали протягом усього періоду незалежності, не лише актуалізувалися, а стали приводом для суттєвих трансформацій у державі та суспільстві. Інформаційно-аналітичне забезпечення цих процесів протягом останніх п’яти років відбувалося не лише вітчизняними медіаканалами, а й через закордонні ЗМІ, у тому числі й загальносвітовими. Дослідження специфіки висвітлення громадсько-політичних процесів в Україні транснаціональною газетою «The New York Times» є безумовно актуальним з огляду на геополітичні зміни, що відбуваються останні роки. Мета дослідження – визначити специфіку висвітлення євроінтеграційних процесів в Україні газетою «The New York Times».
    Методи дослідження. У ході проведеного дослідження за допомогою методів лінгвістичного аналізу вивчалися публікації транснаціональної північноамериканської газети «The New York Times», у яких висвітлювалися питання європейської інтеграції України за період 2013–2018 рр. Компаративістський підхід допоміг виокремити тенденції, притаманні саме «The New York Times», а елементи інтент-аналізу – визначити кола тем та питань, що обговорюються. За допомогою дискурс-аналізу зроблена спроба інтерпретації матеріалів як продукту комунікативної діяльності, що ведеться у конкретних громадсько-політичних обставинах та культурно-історичних умовах.
    Результати. Аналіз публікацій на онлайн-ресурсі та у друкованій версії «The New York Times» продемонстрував, що до президентських виборів у США 2016 року ключовою українською темою для Америки було врегулювання конфлікту на Сході України, питання ж досягнення нашою країною прогресу в реформах та інших євроінтеграційних явищах не є пріоритетними. З обранням нового Президента США акценти змінилися. Відсутність успіхів у реферуванні, політичні, економічні та соціальні проблеми, корупція стали інформаційними приводами поговорити про Україну, відповідно формуючи світову громадську думку про стан справ у країні.
    Висновки. У ході проведення дослідження з’ясовано, що «The New York Times» протягом 2013–2018 рр. змінила вектор висвітлення українських подій зі стримано-позитивного на відверто-критичний, що віддзеркалює ставлення офіційного Вашингтонa до України.

    Ключові слова: «The New York Times», Україна, євроінтеграція.

  • Завантажити повну версію

Назва: Психолінгвістичний аналіз асоціативного поля слова-стимулу ІНТЕРНЕТ

Авторство:

DOI:

Денисевич Олена

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 1 (30). P 45–51
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.1(30)-45-51

  • Статтю присвячено проведеному психолінгвістичному аналізу асоціативного поля слова-стимулу ІНТЕРНЕТ, отриманого внаслідок вільного асоціативного експерименту, що тривав упродовж 2011–2012 років. Проаналізовано змістове наповнення асоціативного поля, встановлено місце слова-стимулу серед інших слів-стимулів рекламної лексики у мовній картині світу українців. Так, в асоціативному полі слова-стимулу ІНТЕРНЕТ виокремилено шість основних семантичних сфер, реакції яких мають спільний семантичний зв’язок. Найбільшими сферами виявились «діяльнісна» та «емоційна (конотативна)». Застосування методики вільного асоціативного експерименту виявляє динаміку змін. що відбуваються у мовній свідомості.

    Ключові слова: Інтернет, вільний асоціативний експеримент, семантична сфера, асоціативне поле, мовна картина світу.

  • UDC 007 : 81’23 : 004.77

    Psycholinguistic analysis of associative field of the wordstimulus INTERNET

    Denysevych Olena, Phd (Philology), senior lecturer,
    Zhytomyr Ivan Franko State University, Ukraine, 40, Velyka Berdychivska Str., Zhytomyr, 10008,
    Ukraine, e-mail: o.denysevych@gmail.com
    ORCID – https://orcid.org/ 0000-0002-5419-5953

    Introduction. The study of linguistic consciousness and the meaning of words through associative experiments is an effective and priority in linguistics, since it reveals the tendency of change, ethnocultural specificity and actual concepts in the language picture of the world of native speakers. These associative experiments allow us to study how the media affects people’s minds, changing their picture of the world.
    The purpose of the article: to carry out a psycholinguistic analysis of the associative field of the word-stimulus INTERNET to identify the semantic spheres and actual concepts that are part of the associative field and reflect the fragment of the language picture of the world of Ukrainians.
    Research methods: The free associative experiment was conducted during 2011-2012. In the experiment 732 people, aged from 17 to 47 years old from different regions of Ukraine are involved. The survey questionnaire contained 105 words-stimuli of advertising vocabulary among which was the stimulus INTERNET. Respondents had to write on the questionnaire the first word, which fell into their minds after the sound of the word-stimulus.
    In our study, the reactions that have a common semantic connection in the associative field are combined into semantic spheres. The semantic spheres of the associative field reflect
    the specifics of the use of these words and the one in which the word is surrounded by the language, its semantic valency.
    In the associative field of the word-stimulus INTERNET there were reactions that we attributed to the activity and emotional semantic sphere. Internet as a reaction occurs in 31 associative fields of vocabulary of words-stimuli (among 105 presented). For example, the Internet reaction appears on the word-stimulus SITE 146 times, and on the stimulus INFORMATION – 133 times. All reactions of the semantic spheres that are part of the associative field make it possible to reconstruct complex of mental formations that become
    visible through words as the main linguistic signs that help to obtain information from the depths of consciousness.
    The prospect of the study is seen in a subsequent psycholinguistic analysis of the associative fields of advertising vocabulary. Repeated holding of a free associative experiment with a
    word-stimulus INTERNET will show new topical concepts associated with this stimulus.

    Key words: Internet, free associative experiment, associative field, semantic sphere, the language picture of the world.

  • Завантажити повну версію

Назва: Digital-реклама як жанр: етичні параметри реалізації

Авторство:

DOI:

Досенко Анжеліка

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 1 (30). P 52–60
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.1(30)-52-60

  • Реклама з потужними цифровими можливостями сьогодні посідає чільне місце серед тем дослідження у соціальних комунікаціях, а отже й погляди на неї далеко неоднозначні. Усе ж однією із великих проблем є застосування етичних базисів у Digital-рекламі. Мета статті полягає у вивченні Digital-реклами як концептуального явища та етичних принципів її використання в українському інтернет-просторі.
    Такий вид комунікації, як Digital-реклама спроможний здійснювати одночасно не лише подачу самого тексту рекламного звернення, але й інтерактивну візуалізацію впроваджуваного якісного динамічного об’єкта, що міститься уже у форматі цифрового контенту на інформаційному носієві кожного юзера. Digital-реклама розглядається як окремий жанр мережі, вона перетворюється у самостійну форму комунікації, у якій проблему становить вивчення етичних аспектів її впровадження.

    Ключові слова: Digital-реклама, Digital-жанри, етика реклами, інтернет-простір, комунікація.

  • UDC 007 : 304 : 004.9 : 316.343

    Digital advertising as a genre: ethical parameters of implementation

    Dosenko Anzhelika, PhD (Social Communications),
    Borys Grinchenko Kyiv University, 18/2, Bulvarno-Kudriavska St., Kyiv, 04053, Ukraine, е-mail: Likalive@bigmir.net
    ORCID – https: //orcid.org/0000-0002-8986-060X

    Introduction. Nowadays, advertising with its powerful digital opportunities is among urgent research topics in social communication, and, therefore, viewpoints on it are more than ambiguous. Still, one of the urgent issues is the use of ethical basis in digital advertising.
    Relevance and aim. Modern trends of information society development require constant research dynamics of social and communication processes. Hybridization of Internet genre studies is developing, and, therefore, all communication platforms without exception are changing. Internet advertising is believed one of them. The article aim is to study digital advertising as a conceptual phenomenon and ethical principles of its application in Ukrainian Internet space.
    The important methods of scientific research are the analysis of scientific literature and systematization of knowledge of the issue; the method of comparison, which has become the basis of the general judgment as to the relevance of research object; scientific cognition, which has allowed to draw conclusions about the studied material; method of sociological survey, which has given the basis to analyze the views of Ukrainians on advertising ethics.
    Results. Such type of communication as digital advertising is able to represent simultaneously not only the text of an advertising message, but also the interactive visualization of an implemented high-quality dynamic object, which is already in digital format on an information carrier of each user. The rapid development of digital advertising as a genre multimedia unit depends directly on the settings of the digital environment.
    Conclusions. Digital advertising should be considered as a separate Internet genre. It is becoming not just a full-fledged genre now, but it is transforming into an independent form of communication, which ethical aspects of implementation is a research issue. The following principles will resolve the ethical issues in advertising: publication in popular communities; promotion using the built-in advertising system of a social network; compliance with global regulations and principles; not to use unauthorized texts; development and implementation of own advertising code by Ukrainian advertisers .

    Key words: digital advertising, digital genres, advertising ethics, Internet space, communication.

  • Завантажити повну версію

Назва: Висвітлення інновацій в інтернет-виданнях: змістові чинники впливу на дифузію

Авторство:

DOI:

Зайцева Станіслава

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 1 (30). P 61–69
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.1(30)-61-69

  • Стаття торкається проблеми розкриття в контенті інтернет-видань чинників дифузії інновацій (на прикладі українських інновацій у сфері медицини). В основі дослідження – теорія дифузії інновацій Е. Роджерса, відповідно до якої на рішення людини про засвоєння інновації впливають такі чинники: доступність для спостереження, відносна перевага, сумісність, складність, можливість спробувати. З’ясовано, що потенційний рівень ефективності публікацій українських інтернет-видань про інновації у сфері медицини переважно низький. Найбільш докладне висвітлення чинників дифузії характерне для оригінальних авторських публікацій, яких у вибірці нараховано лише близько 30 %. У матеріалах, запозичених повністю або видозмінених (70 %), як правило, розкрито менше позицій і наявні викривлення інформації першоджерел.

    Ключові слова: інтернет-медіа, мас-медіа, дифузія інновацій, медицина.

  • UDC 007 : 304 : 659.3

    Digital Media Coverage of Innovations: Diffusion Factors in Content

    Zaytseva Stanislava, PhD student,
    Sumy State University, 2, Rymsky-Korsakov St., Sumy, 40007, Ukraine, e-mail: kucjunja87@ukr.net.

    Introduction. Accessability and new technologies make mass media an important mean of informing audiences about scientific and technological innovations.
    Relevance and purpose. The aim of the research is to find how Ukrainian digital media contribute to a diffusion of Ukrainian scientific innovations (taking medical innovations as an example).
    Methods. A theoretical framework for the research is diffusion of innovations theory. The potential contribution digital media can make to diffusion is studied through textual representations of 5 diffusion factors defined by E. Rogers: observability, relative advantage, compatibility, complexity or simplicity, and trialability. These are intrinsic characteristics of innovation though mass media can expose information about them to publics. Content analysis was used for counting the frequency of coverage of different innovations and the frequency of different kinds of 5 factors’ explication.
    Results. Among medical innovations, Ukrainian digital media cover cancer remedies most frequently (61 % of the sample). Innovative wound closure materials are presented in 1% of publications, surgery technologies – 0,09 %, diabetes treatment – 0,05 %, innovations in cardiology – 0,04 %.
    Among five diffusion factors observability was the most accomplished one. Informative visual illustrations (photos, videos, infographics) appeared in 65 % of publications. The rest of publications contained either non-informative visuals (21 %) or no visuals at all (13 %). Relative advantage was also quite covered: 42 % of publications have explicit and clear statements about relative advantage, 26 % have unclear statement, and 32% do not define relative advantage. Compatibility in health care is linked with indications and contraindications. In large scale, Ukrainian media agenda inadequately represents Ukrainian problems in health care. Though, the highest level of disease mortality is of blood system diseases, only 0,04 % of media publications covers innovations in cardiology. As for complexity / simplicity, clear and accurate explanations were common for original publications with clear authorship (30 %). On the contrary, plagiarized anonymous publications typically contained lots of distortions of primary sources’ information. Trialability was the less accomplished factor. None of publications contained information for those who want to try an innovation except (but not always) the names of institutions where innovation was created.
    Conclusions. A potential contribution Ukrainian digital media can make to diffusion of medical innovations is generally low. The reasons are plagiarism and pure quality of texts. The majority of reporting about innovations is represented by anonymous rewritten texts with numerous distortions and mistakes.

    Key words: digital media, mass media, diffusion of innovations, medicine.

  • Завантажити повну версію

Назва: Навчальний видавничий проект як спосіб формування професійних компетенцій майбутніх журналістів

Авторство:

DOI:

Темчур Карина

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 1 (30). P 70–78
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.1(30)-70-78

  • У статті на прикладі студентської газети Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара розглянуто механізм виконання навчальних видавничих проектів. Мета дослідження – схарактеризувати професійні навички, які вони формують, та їх методику і технологію. Розглянуто загальну методику та технологію видання студентської газети. Проектна діяльність за умов браку практичної підготовки у сучасній університетській освіті дозволяє сформувати початкові практичні навички. Така діяльність сприяє виробленню навичок написання, редагування, верстання, редакційного менеджменту тощо. Принципи виконання навчальних видавничих проектів є спільними для всіх університетів і тому можуть легко відтворюватися.

    Ключові слова: професійна підготовка журналістів, методи навчання, вища журналістська освіта, газетно-журнальне виробництво, видавнича справа та редагування, студентська газета.

  • UDC 070.4:378.4] (477.63) DNU

    Training publishing project as a way to form professional competences of future journalists

    Temchur Karyna, Student of Master,
    Oles Honchar Dnipro National University, Dnipro, 49050, Ukraine, 13, Naykova Str., email: karina-aleksandrovna@meta.ua.
    ORSID – https://orcid.org/0000-0001-6162-7614.

    Introduction. The profession of a journalist requires active development of professional skills while studying at the university. A modern journalist should have the skills of an editor, template designer, photographer, operator and advertiser. The publication of a student newspaper may help to master the basics of such knowledge.
    The relevance of the study. Modern university journalistic education in Ukraine lacks practical training. The publication of a student newspaper creates the conditions that are as close as possible to the media activity and allows for the formation of initial practical skills.
    The purpose of the study is to identify the skills that the publication of a student newspaper forms, to summarize the methodology and technology of this process.
    Methodology. The study was conducted in two stages. At the first stage (September 2017 – June 2018) the conditions and features of work on the student newspaper were identified by the method of observation. At the second stage, the topics, issues and genre palette of the paper’s materials were revealed by the content analysis method. A classification method was used to describe the results.
    Results. The educational publishing project allows you to develop practical journalistic skills: the ability to find themes, heroes and experts for materials, writing, editing, text layout, graphic design, writing, re-writing and copyright, maintaining a social media page, editorial management, understanding the needs of the audience, ability to work in a team. The publication of the student newspaper has a specific methodology and technology. Accordingly, it requires specific methods and techniques.
    Conclusions. The publication of a student newspaper is based on common principles in different universities. This makes it easy to reproduce its methodology and technology under the new conditions.

    Key words: professional training of journalists, teaching methods, higher journalistic education, newspaper and magazine production, publishing and editing, student newspaper.

  • Завантажити повну версію

Назва: Емоційний і чуттєвий зміст дружніх стосунків

Авторство:

DOI:

Бенькевич Галина

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 1 (30). P 79–85
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.1(30)-79-85

  • У статті розкрито емоційний і чуттєвий зміст дружніх стосунків на основі філософського роману-казки «Маленький принц» Антуана де Сент-Екзюпері. Розвиток і виховання дружніх стосунків описували філософи та науковці різних епох. Усі вони мали почасти протилежні тлумачення поняття дружби. У сучасних дослідженнях доцільно розкрити сферу дружніх стосунків, прояви емоційності та чуттєвості особистості. Метою дослідження є сфера емоційності і чуттєвості людини у дружніх стосунках. Дослідження розкриває цінність дружніх стосунків особистості, вплив дружби на розвиток соціальних комунікацій, її багатовекторність.

    Ключові слова: людина, спілкування, дружба, соціальні стосунки, персонаж, Маленький принц.

  • UDC 27.00.01

    Emotional and sensual content of friendly relationships

    Benkevych Halyna, lecturer
    Lviv State University of Life Safety, 35 Kleparivska St., Lviv, 79007, Ukraine, e-mail: benkevych@ukr.net
    ORSID – https://orcid.org/ 0000-0002-7496-0077

    The aim of the study is the sphere of emotional and sensuality of friendly relations. This article will reveal the emotional and sensual content of friendly relationships based on the philosophical novella «The Little Prince» by Antoine de Saint-Exupery. Philosophers and scholars of different centuries have been describing the development and cultivation of friendly relations. All of them had different, sometimes opposite interpretations of friendship concept. Perceiving the world through communication, the person goes to a higher stage of development, more openly shows the personality and the desire to be a person, a citizen, a professional, and has a wider circle of friends. Friendship stands in the foundation of harmonious interpersonal relationships and is a great value in life. A. de Saint-Exupery devoted his philosophic novella «The Little Prince» to friendship. The topicality of the study is that a wide layer of emotionality and sensuality of friendly relations has not been revealed. The novelty of scientific research focuses on the disclosure of the emotional and sensual content of friendly relations. Modern researches require the disclosure of the sphere of friendly relations, the manifestation of emotionality and sensuality of the individual.
    Research methods. The aim and tasks identified the following research methods: 1) historical – to analyze the concept of friendship in historical retrospect; 2) differentiation – to determine the features of the concept of friendship in a work of art; 3) descriptive – for describing the events of an artistic work; 4) induction – to generalize the notion of friendship based on the study of its emotional and sensuality.
    Research results. The research will allow to study the values of friendly relations of the individual, the influence of friendship on the development of social contacts, its multi-vector. The novella is a guide for every thinking person in the labyrinths of friendly relationships.
    Key words: person, communication, friendship, social relations, character, Little Prince.

  • Завантажити повну версію

Назва:

Занепад галузі чи прекрасне неминуче?

Авторство:

DOI:

Зелінська Надія

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 1 (30). P 86–87
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.1(30)-86-87

  • Монографія Марини Женченко «Цифрові трансформації видавничої галузі» є своєрідним підсумком, узагальненням численних праць відомої дослідниці сучасних видавничих процесів, а водночас – своєрідним проривом у близьке видавниче майбутнє України, що для багатьох країн уже стало реальним сьогоденням.

  • Завантажити повну версію

Назва:

Медична періодика України в історичному вимірі

Авторство:

DOI:

Поплавська Наталія

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 1 (30). P 88–91
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.1(30)-88-91

  • У монографії Володимира Садівничого «Відродження розпочинається із гласності…» проблема медичної періодики ХІХ – початку ХХ ст., з акцентом на з’ясуванні її структурних та джерелознавчих аспектів, уперше постала у найповнішому представленні як у загальних науково-теоретичних вимірах, так і в плані конкретного матеріалу та ракурсу його прочитання.

  • Завантажити повну версію

Назва:

Українськомовне радіо в майбутньому: реакції на виклики часу

Авторство:

DOI:

Сидоренко Наталя

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 1 (30). P 92–93
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.1(30)-92-93

  • Монографія «Українськомовне радіо у світовому медіапросторі», підготовлена Т. С. Гиріною, є актуальним та своєчасним дослідженням. Системність розвідки та логіка викладу її ходу автором зумовлюють конструювання панорамного бачення глобального українськомовного радіо, яке дослідниця подає в комплексі материкових радіостанцій (національних, регіональних/місцевих, суспільних, інтернет), радіопроектів мовами національних меншин в Україні, українських редакцій міжнародних радіостанцій та українськомовних радіопроектів у різних країнах світу.

  • Завантажити повну версію

Назва:

Витоки партійної преси в Україні

Авторство:

DOI:

Лінько Юлія

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 1 (30). P 94
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.1(30)-94

  • Монографія В. Георгієвської «Преса політичних партій України (кінець ХІХ – початок ХХІ ст.): від витоків до сьогодення» дає змогу оцінити особливості розвитку партійної періодики в різних регіонах України з кінця ХІХ до початку ХХІ ст., відстежуючи часописи, в яких брали участь провідні національні публіцисти. Монографія є комплексною самостійною науковою працею.

  • Завантажити повну версію

Назва:

«Творче многоліття»: відбулася міжнародна журналістська конференція до 90-річчя професора Олександри Сербенської

Авторство:

DOI:

Полянський Ігор

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 1 (30). P 94
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.1(30)-94

  • 90-річний ювілей видатного українського мовознавця, заслуженого професора Львівського університету, академіка Академії наук вищої освіти України Олександри Антонівни Сербенської став чудовою нагодою для журналістів та філологів із усієї країни зібратися у Львові, щоб обговорити актуальні проблеми сучасної журналістики, комунікативістики й медіатехнологій. 

  • Завантажити повну версію