Випуск 2 (31) ’ 2019

Випуск 2 (31) ’ 2019

Образ. – Вип. 2 (31). – 2019

Обкладинка

Зміст

Назва: Гендерні виміри «життєвих історій» в Україні

Авторство:

DOI:

Сидоренко Наталя

ISSN 2415-8496
Obraz, 2019. Vol. 2 (31). P 6–12
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.2(31)-6-12

  • Аналізуються газети та журнали України, присвячені історіям життя, визначаються їхні гендерні виміри (авторство, герої публікацій, основні сюжети). До такої періодики належать: «Истории из жизни», «Женские истории», «Успехи и поражения», «Невыдуманные истории», «Неймовірні історії життя», «Сімейні життєві історії» та ін. Спостереження, аналіз та узагальнення дозволили окреслити типологічні риси зазначеної періодики; метод контент-аналізу залучено при визначенні авторів чи головних персонажів публікацій. З’ясовано, що історіям життя присвячується здебільшого газета обсягом 28 сторінок; щономера публікується приблизно 12 оповідей, із них від жінок і про жінок – 8, за підписами чоловіків і про їхні долі – близько 4. Сердечна прихильність і зрада, приязнь і недовіра, спорідненість інтересів і відчуженість, ревнощі та страждання, романтика і фатальність – ціла палітра емоційного та психологічного життя людини втілюється в більшості «історій».

    Ключові слова: українська періодика, «життєві історії», авторство, герой публікації, сюжет.

  • UDС 007:304:070

    Gender Dimensions of «Life Stories» in Ukraine

    Sydorenko Natalya, D. Sc. (Philology), Professor,
    Taras Shevchenko National University of Kyiv, the Institute of Journalism, 36/1, Yu. Illenka St., Kyiv, 004119, Ukraine, e-mail: [email protected]
    ORCID – https://orcid.org/0000-0001-8734-9704

    The aim of the study is to define the main features of newspapers and magazines in Ukraine, dedicated to life stories, to determine their gender dimensions (authorship, publication heroes, and topics). Such periodicals include: «Istoriji iz zhyzni / Stories from life», «Zhenskije istorji / Women’s stories», « Uspehi i porazheniya / Successes and defeats», «Nievydumannyjie istoriji / Inventory stories», «Nejmovirni istoriji zhyttia / Incredible life stories», «Simejni istoriji zhyttia / Family life stories» and others.
    Methods. Observations, analysis and generalizations made it possible to outline the typological features of the mentioned periodicals; the content-analysis method is involved in determining the authors or main characters of the publications.
    Results and conclusions. It has been found that newspapers up to 28 pages are mostly devoted to life stories; about 12 stories are published in every number, 8 of which are from women and about women, about 4 are signed by men and devoted to their fates. Heart affection and betrayal, friendship and distrust, affinity and estrangement, jealousy and suffering, romance and fatality – the whole palette of human emotional and psychological life is embodied in most life stories. The practice of publishing periodicals dedicated to life stories, the interest of the audience (primarily women), the thematic content, the style of transformation of readers mail and other elements that form similar newspaper or magazine, need more analysis.

    Key words: Ukrainian periodicals, life stories, authorship, hero of publication, topic.

  • Завантажити повну версію

Назва: Музичне оформлення новинних телерадіопрограм як засіб впливу на маси

Авторство:

DOI:

Фомиця Олексій

ISSN 2415-8496
Obraz, 2019. Vol. 2 (31). P 13–21
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.2(31)-13-21

  • Метою статті є визначення музичного оформлення новинних телерадіопрограм як засобу впливу на маси. Об’єктом дослідження обрано відомі новинні телерадіопрограми України, Російської Федерації та США. Основу емпіричної бази склали 100 програм загальною тривалістю понад 100 годин. Проведене дослідження дозволило зробити висновки щодо мінімалістичного характеру оформлення новинних випусків телерадіопрограм, а також схожості музичного супроводу в новинних випусках вітчизняних і зарубіжних телерадіопередач. Різниця при використанні музики полягає в особливостях оформлення анонсів і перебивок між темами новин та принципово не впливає на мінімалізм у використанні музики у випусках новинних програм.

    Ключові слова: випуск новин, знаковий звук, телерадіопрограма, музика, комунікація.

  • UDC 007 : 304 : 070

    Musical design of news TV and radio programs as a means of influence on the masses

    Fomytsia Oleksii, PhD student, 
    Sumy State University, 2 Rimsky-Korsakov St., Sumy, 40007, Ukraine, e-mail: [email protected].
    ORCID – https://orcid.org/0000-0001-7625-8495

    Introduction. The study of the influence of music on the physical condition of a person previously was conducted repeatedly. Over the past decades, a number of studies have also been conducted on the psycho-emotional impact of music on the recipient. At the present stage, the influence of music on the masses was studied, in particular: as a means of mass media; as a factor in socialization; as a phenomenon of modern culture. Also, there was a study of the impact of music on a person in the field of psychology. However, the study of the impact of music on the masses in the media, in particular, in television and radio programs, was practically not carried out.
    The purpose and objectives of the study: to analyze the musical design of news TV and radio programs as a means of influence on the masses. The subject of the study is the well-known TV and radio programs of Ukraine, Russia and the United States. The basis of the empirical database was 100 programs with a total duration of more than 100 hours. The subject of scientific analysis was the musical design of news television and radio programs.
    Research methods: the method of monitoring in combination with the method of observation and content analysis was applied. All content is analyzed from two different perspectives: 1) in terms of psychoacoustics, 2) from a position of technical possibilities of modern sound engineering.
    Results and conclusions. The conducted research allowed to draw conclusions about the minimalist design of the news TV and radio programs, as well as similarities of musical accompaniment in releases of domestic and foreign news TV and radio programs. The difference in the use of music is the peculiarities of making announcements and interruptions between news topics and does not fundamentally affect the minimalism of using music in news programs.

    Key words: news, sign sound, television and radio program, music, communication.

  • Завантажити повну версію

Назва: Бібліотечні комунікаційні засоби інформаційного забезпечення готельно-ресторанної сфери в Україні

Авторство:

DOI:

Антонович Володимир

ISSN 2415-8496
Obraz, 2019. Vol. 2 (31). P 22–28
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.2(31)-22-28

  • Актуальність дослідження визначається необхідністю ідентифікації та вивчення бібліотечних комунікаційних засобів інформаційного забезпечення готельно-ресторанної сфери в Україні. Мета – дослідити та охарактеризувати бібліотечні комунікаційні засоби інформаційного забезпечення готельно-ресторанної сфери в Україні. Вирішення сформульованих завдань вимагало методу елементарно-теоретичного аналізу та прийомів синтезу. Бібліотека є головною складовою в комунікаційному процесі з готельно-ресторанною сферою і завдяки комунікаційним каналам забезпечує потреби суспільства в інформації. Засоби забезпечення комунікації готельно-ресторанної сфери з бібліотеками формують цілу систему зв’язків, у якій бібліотека співпрацює з туристичними закладами, архівами, музеями, науковими центрами, науково-освітніми закладами.

    Ключові слова: бібліотечні комунікаційні засоби, готельно-ресторанна сфера, комунікація, комунікаційні канали.

  • UDC 001.5 : [02:316.772] : 640.4(477)

    Library communication means of information provision of the hotel and restaurant sector in Ukraine

    Antonovych Volodymyr, PhD student,
    Kyiv National University of Culture and Arts, 36, E. Konovalets St., Kyiv, 03150, Ukraine, e-mail: vova.
    [email protected].
    ORCID – https://orcid.org/0000-0002-7566-4683

    Introduction. The modern world, with its variability and transience, needs to provide the hotel and restaurant sector with high-quality and timely information. Communication between information subjects is important for its receipt and success: those who need information and those who provide certain data according to the request. Between the library and the user creates communication relations that are of a certain nature and are provided with appropriate means.

    Relevance and aim. The relevance of the research is determined by the need to identify and study the library communication means of information provision of the hotel and restaurant sector in Ukraine. The aim is to by analyzing the works of domestic scientists to explore and characterize library communication means of information provision of the hotel and restaurant sector in Ukraine.

    Methods. Methods of research are predetermined by the tasks and require the involvement of elementary theoretical analysis and methods of synthesis. In order to explore and characterize library  ommunication tools, it is necessary to provide a thematic analysis of texts of scientific works. Selected and analyzed scientific works with close subjects, established columns of the process of communication, as well as channels of information transmission. By means of a preliminary analysis, and in the future, they synthesize separate libraries, processes of communication with the hotel and restaurant area, characterized the types of their activities and questions about the quality of information.

    Results. The library is the main component in the communication process with the hotel and restaurant sector and through communication channels provides the needs of society in information, and library resources play an important role, since the hotel and restaurant sector is a service that requires constant operational information support.

    Conclusions. The means of communication of the hotel and restaurant area with libraries form a whole system of connections in which the library cooperates with tourist establishments, archives, museums, other libraries, scientific centers, scientific and educational institutions, which creates a professional information media of mass communication.

    Key words: library communication means, hotel-restaurant sphere, communication, communication channels.

  • Завантажити повну версію

Назва: Перевірка фактів як складова проблема журналістських стандартів

Авторство:

DOI:

Зоріна Олександра

ISSN 2415-8496
Obraz, 2019. Vol. 2 (31). P 29–35
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.2(31)-29-35

  • Метою статті є з’ясування особливостей перевірки фактів в умовах перебудови моральної свідомості і, відповідно, корекції журналістських стандартів. Актуальність зумовлена необхідністю удосконалення процесів перепідготовки творчих працівників ЗМК відповідно до читацького попиту при дотриманні норм і прав демократичного суспільства. Наголошується, що нова журналістика, фундатором якої виступає Т. Вулф, за методикою перевірки та інтерпретації фактів відрізняється від усталених методик. У європейському розумінні цього методу творчої діяльності вона є переважно репортажним матеріалом, у якому вимисел домінує над домислом. Констатується, що ідеальним журналістським правилом поведінки під час опитування свідків для виявлення істинності фактів мала б стати універсальна методологія: прагматична і доступна для всіх журналістів. В основі цієї методології має бути національна ідея.

    Ключові слова: журналістські стандарти, етичні категорії, достовірність, респондент, інформаційне джерело.

  • UDC 007 : 304 : 070

    Fact checking as a complex problem of the journalism standards

    Zorina Oleksandra, PhD (Philosophy), Associate Professor,
    Institute of Journalism Taras Shevchenko National University of Kyiv, 36/1, Yuriia Illienka St., Kyiv, 04119, Ukraine, е-mail: [email protected]

    Introduction. Publicistic discourse of the second half of the twentieth century is a valuable source for studying social and communication practices of historical and ethnographic subjects. And despite of rather considerable attention to this problem, the publications of literary regional studies are still studied a little on the pages of local newspapers.
    Relevance and purpose. The purpose of the article is to find out the peculiarities of facts verification in terms of restructuring the moral consciousness and, accordingly, correction of journalistic standards. The relevance of the article is predetermined by the need to improve the processes of retraining the creative workers of Mass Media in accordance with the reader’s demand, while adhering to the norms and rights of a democratic society.
    Methodology. The main scientific method is monitoring of newspaper and magazine periodicals, materials of Internet publications. Historical and comparative methods as a basis for analysis became necessary for a well-considered analyst based on previous scientific analysis and pragmatic experience of domestic journalists. The method of qualitative and quantitative analysis of texts is also applied.
    Results. The article deals with the problem of facts verification in modern conditions of the restructuring of moral consciousness and, accordingly, significant correction of the Journalistic standards. The questions of moral upbringing and re-education of the employees of Mass Media are considered, and the emphasis is placed on the importance of a scientific understanding of the problem. It is noted that checking the actual material, which is perhaps the main criterion for the professional definition of a modern journalist, is, in fact, a problem of moral choice.Analyzes the main ethical categories that are traditionally considered to be specific professional categories in the domain of modern journalism. A number of new factors that help to optimize the verification of factual material have been identified.
    Conclusions. The ideal journalistic rule of conduct during the questioning of witnesses should be the universal methodology for revealing the truth of the facts.
    It is difficult to create it, because, according to V. Ivanov’s remarkable remark, «it is first necessary to understand the term “methodology”. Despite the fact that this term has been used for a long time, its contents have not been determined yet».
    However, we consider the prospects of developing the theory of perception and interpretation of facts as a component of professional journalistic standards in the methodology developing. Moreover, the universal methodology, which would be both pragmatic and accessible to all without exception employees of Mass Media. Of course, the basis of this methodology should be a national idea.

    Key words: journalistic standards, ethical categories, reliability, respondent, informational source.

  • Завантажити повну версію

Назва: Медіапсихологічні особливості авторських колонок журналу «L’Officiel Україна»: емоційна домінанта

Авторство:

DOI:

Садівнича Марина

ISSN 2415-8496
Obraz, 2019. Vol. 2 (31). P 36–43
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.2(31)-36-43

  • У статті розглядаються медіапсихологічні особливості авторських колонок журналу «L’Officiel Україна» (L’Off. Укр.), при цьому особлива увага приділяється вираженню емоцій у тексті. За допомогою контент-аналізу виділено певні мовностилістичні маркери, які вказують на емоційне ставлення автора до піднятого питання. Визначено, що позитивне або негативне забарвлення текстів кожного автора, а відповідно і його ставлення до об’єкта відображення, здебільшого залишається незмінним у різних матеріалах. Це свідчить про те, що емоційна домінанта та особистість автора розкривається уже на першому етапі роботи над твором — вибору теми.

    Ключові слова: авторська колонка, емоції, об’єкт відображення, особистість автора.

  • UDC 007 : 304 : 070

    Mediapsychological features of the author’s columns of the magazine «L’Officiel Ukraine»: emotional dominant

    Sadivnycha Maryna, Phd student,
    Sumy State University, 2, Rymsky-Korsakov St., Sumy, 40007, Ukraine, е-mail: [email protected]

    Introduction. The author’s emotions which reflected in the text are one of the topical issues in the study of journalism. By communicating with the reader through the text the author shares his feelings and experiences with him, affects his perception of the work and the formation of his own assessments not only at the level of logical judgments, but also at the level of emotions. At the same time, the emotions expressed in the text determine the image of the author of a journalistic work. One of the greatest emotional genres is the author’s column.
    The aim of the research is to identify the manifestations of emotional attitude to the object of reflection in the author’s columns of the online version of the magazine «L’Officiel Ukraine».
    Methodology. The main method of research is content analysis, which involves the search of literary and stylistic means of expressing the conception and certain language markers pointing to the author’s emotional attitude towards the object of reflection in the texts. By matching the different texts of each author and comparing them with the texts of other authors defined emotional dominant which inherent in each of the analyzed columnists.
    Results. The columns of three authors of the magazine “L’Officiel Ukraine” are analyzed. Each of them has its own style and subject matter, respectively, the objects of reflection in these texts are different, but very often the authors use similar language tools which indicate their emotional factors. The preferences and views of publicists leave remarkable mark in their writings. Considering the texts of each author, we noticed that the emotional dominant of texts is mostly stored.
    Conclusions. Each author demonstrates his own emotional attitude to the object of reflection through the use of certain literary and stylistic tools. The author’s column is the most personality-oriented genre, which allows journalists to independently choose a topic according to their own preferences and interests. The emotionality of the texts of each author, as well as his relation to the object of reflection, for the most part remains unchanged. Thus, the personality of the author is revealed already at the first stages of work on the text – the choice of the topic. In addition, there is an interaction between the author and the reader since the perception of a text saturated with certain emotions forms in the minds of the reader the image of the author and his own emotional response to both the described problem and the journalist.

    Key words: author’s column, emotions, object of reflection, author`s personality, emotional dominant.

  • Завантажити повну версію

Назва: Прецедентні тексти в Інтернет-ЗМІ Сумщини: особливості функціонування

Авторство:

DOI:

Сучкова Вікторія

ISSN 2415-8496
Obraz, 2019. Vol. 2 (31). P 44–53
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.2(31)-44-53

  • У статті розглянуто основні способи застосування та використання прецедентних текстів у місцевих Інтернет-медіа. Користуючись такими висловлюваннями, журналіст прагне привернути увагу аудиторії та зробити ефективнішим сприйняття матеріалу. Що заважає досягти такого результату журналістам місцевих Інтернет-медій і як зробити практику використання прецедентних текстів у ЗМІ професійнішою – саме цьому присвячена стаття. Автор наводить приклади вдалого або ж недоречного використання прецедентних текстів. У дослідженні зроблено спробу аналізу причини, через які прецедентні тексти стають не помічниками читача, а лише «каменями спотикання» для нього. Окрім того, сформульовано список порад, які допоможуть уникнути таких ситуацій.

    Ключові слова: Інтернет-медіа, прецедентні тексти, комунікація, реципієнт.

  • UDC 007 : 304 : 070

    Precedent texts in the Internet media of Sumy region: the main features

    Suchkova Viktoriia, educator,
    Machine Building College of Sumy State University, 17, Shevchenko Avenue, Sumy, 40022, Ukraine, e-mail: [email protected]

    Introduction. The article deals with the main ways of using of precedent texts in the Internet media of Sumy region. Using precedent texts journalists try to attract the attention of the audience and to make the perceptions qualitative and efficient. What are the main barriers which obstruct to achieve such a result? How can journalists of local Internet media destroy these barriers and improve their skills in using precedent text? The article gives some answers and recommendations for the journalists and editors.
    Relevance and purpose. Our research shows that local Internet media of Sumy region use precedent texts rarely and not always successfully. So it is important to find out the reasons and the ways of their elimination. The purpose of our research is to reveal the peculiarities of using precedent texts in the Internet media of Sumy region, as well as outline the main thematic, genre, and style features of the materials in which they are used.
    Methods. We monitored the Internet media of the Sumy region and chose 5 local web sites that can be called online media for the research. The main criteria for for our choice were original texts in Ukrainian and permanent updating of the web sites. To make our research we used such methods as observation, description, analysis and synthesis, induction and generalization.
    Results. The researched material suggests that:
    1. In local Internet media precedent texts can be successfully used for immersion into the topic and actualization of urgent local problems. But the effectiveness of precedent texts depends on the author’s professionalism and the audience’s knowledge.
    2. The language of journalists’ texts in regional Internet media is mostly simple and understandable. We rarely find precedent texts in news. They are more often used in blogs and comments. Using precedent texts the authors, try to surprise the reader and they often find an inappropriate statements. This is typical of the local media: the authors use «smart» words, but do not consider the opportunities of their audience.
    3. In the texts of the researched Internet media there are a lot precedent texts understandable to the representatives of the local community.
    4. Precedent texts are often used to form a particular attitude or cause a particular emotion. In such way they can become a means of manipulation.

    Key words: Internet media, precedent texts, communication, recipient.

  • Завантажити повну версію

Назва: Роль телепрограми «Енеїда» у популяризації української культури

Авторство:

DOI:

Темчур Карина

ISSN 2415-8496
Obraz, 2019. Vol. 2 (31). P 54–61
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.2(31)-54-61

  • У статті аналізується телевізійне шоу «Енеїда». Мета дослідження – продемонструвати роль програми у популяризації української культури. Актуальність дослідження зумовлена зменшенням державних видатків на її розвиток та невеликою кількістю програм на таку тематику на українському телебаченні. Способи популяризації української культури у програмі: приготування маловідомих національних страв (які походять із певного регіону країни та які полюбляли відомі письменники); цитування уривків з твору письменників; повідомлення цікавих та невідомих фактів про життя та творчість класиків літератури. Кожен випуск має однакову структуру, що дозволяє поєднати розповідь про літературу із приготуванням страв національної кухні. Таким чином, програми змішаної тематики мають виняткове значення для популяризації культури, оскільки залучають аудиторію одразу двох видів шоу.

    Ключові слова: «Енеїда», інфотейнмент, розважальні шоу, українське телебачення.

  • UDC 316.77.001.12:008
    The role of the program «Enei’da» in popularizing Ukrainian culture
    Temchur Karyna, Student of Master,
    Oles Honchar Dnipro National University, Dnipro, 49050, Ukraine, 13, Naykova Str., email: [email protected].
    ORCID – https://orcid.org/0000-0001-6162-7614.

    Introduction. Government spending on cultural development in Ukraine is decreasing each year. This is explained by objective socio-political and economic circumstances. At the same time, the state long-term program of cultural development involves the support and dissemination of the national cultural product. Under these conditions, it is necessary to look for available ways of popularizing Ukrainian culture. One of them is the use of the potential of television programs on Ukrainian television. Television in Ukraine is the most popular and common type of media. The relevance of the study. The relevance of the study is due to a decrease in public expenditures on cultural development and a small number of programs on cultural topics on Ukrainian television.
    The purpose of the study. The purpose of the research is to demonstrate the role of the «Enei’da» program in popularizing Ukrainian culture.
    Methodology. The content analysis method examined 25 issues of the first season of the show «Enei’dа», dedicated to the Ukrainian classical literature. The content and structure of the program, the issues of issues and its place among the Ukrainian television programs on cultural themes are analyzed.
    Results. The program «Enei’da» is unique in its genre, because it combines the features of the culinary and literary-critical show. In view of this, the program will promote Ukrainian literature and Ukrainian cuisine at once. To do this, a number of special methods are used.
    Conclusions. For the first time the television program «Enei’da» has been considered as one that popularizes Ukrainian culture, its role and meaning in this process are revealed. Mixed-content programs have a great potential for popularizing Ukrainian culture, as they engage the audience at once with two types of shows – culinary and literary-critical. Prospects for further recearch – to explore the potential of television programs of mixed topics for the popularization of Ukrainian culture.

    Key words: infothement, entertaining shows, Ukrainian television.

  • Завантажити повну версію

Назва: Неймінг у неспецифічному мовленнєвому середовищі як складова PR-діяльності

Авторство:

DOI:

Кальненко Ірина, Фєдотова Наталія

ISSN 2415-8496
Obraz, 2019. Vol. 2 (31). P 62–68
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.2(31)-62-68

  • Актуальність дослідження неймінгу кондитерських виробів торгової марки «Львівська майстерня шоколаду» зумовлена необхідністю вивчення ефективних прийомів, використовуваних у харчовій галузі задля створення привабливої комерційної пропозиції в конкурентному середовищі з метою ідентифікації унікального виробу із підприємством, збільшення споживацького попиту й підвищення лояльності клієнтів. Ринок кондитерських виробів перенасичений пропозиціями, підприємства, які виробляють цукерки за унікальною рецептурою, намагаються створити назви, що допоможуть відрізняти їхній товар від інших подібних. «Львівська майстерня шоколаду» з цією метою залучає як денотат специфічну лексику західноукраїнського діалекту. У дослідженні запропоновано класифікацію назв цукерок. Доведено: оскільки залучені діалектні слова не співвідносяться із загальновживаною літературною мовою, вони привертають увагу споживачів, а отже, можуть вважатися дієвим PR-засобом, використовуваним підприємством для ідентифікації своєї продукції.

    Ключові слова: неймінг, номінація, назва цукерок, найменування, кондитерська промисловість, PR-засоби.

  • UDC 007 : 304 : 004.9

    Naming in a non-specific speech environment as a component of PR-activity

    Kalnenko Iryna, Student;
    Fedotova Nataliia, PhD (Philology), Associate Professor,
    National University of Food Technologies, 68, Volodymyrska Str., Kyiv, 01601, Ukraine, e-mail: [email protected].

    Introduction. The relevance of researching the naming of confectionery under the «Lviv Handmade Chocolate» trademark is defined by the need to study effective methods used in the food industry to create attractive commercial offer in a competitive environment in order to associate a unique product with the manufacturer, as well as increase consumer demand and customer loyalty.
    Research methods. The objective of the research is reached using the descriptive and distributive methods, the method of linguostylistic abstraction, structural and component analysis, as well as the explanatory approach.
    Results. Due to the fact that the confectionery market is oversaturated with offers, enterprises that manufacture sweets using unique recipes try to create names that could help make their product stand out among other similar products in the industry. With this purpose «Lviv Handmade Chocolate» uses specific vocabulary of the West-Ukrainian dialect as a denotation. Since the enterprise is represented by a franchise across the entire territory of Ukraine, such naming helps to associate the products with the distinctive character of Western Ukraine and interest the customers with unknown names, thus increasing the appeal of the products in the mid- and high price range segment. This research offers a classification of the names of sweets: by the similarity in the name and the shape of sweets – metaphorical transfer; foreign loanwords; transfer of the name onto the taste of the product; indirect correlation of product name and ingredients; names-neologisms created by the manufacturer; traditional names. It is found that 72 % of «Lviv Handmade Chocolate» product names are created using metaphorical transfer based on the external look of the product.
    Conclusions. «Lviv Handmade Chocolate» uses unique confectionery names. Notably, dialectisms used in the naming do not correlate with the common literary language, thus attracting consumers’ attention. The peculiarities of the shape and ingredients of the sweets are mostly represented in metaphorical names. Thus, this method of creating names can be considered to be an effective PR-means that the enterprises can use to identify their products.

    Key words: naming, nomination, names of sweets, name, confectionery industry, PR-means.

  • Завантажити повну версію

Назва: Роль мультимедійної комунікації в «Арабській весні»

Авторство:

DOI:

Вербицька Ганна

ISSN 2415-8496
Obraz, 2019. Vol. 2 (31). P 69–75
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.2(31)-69-75

  • З’ясовується засоби та методи, якими здійснювалося руйнування соціальних суб’єктів у часи «Арабської весни». Звертається увага на нові явища в Інтернет середовищі, зокрема в соціальних мережах. Сучасні аналітики доводять, що на сьогодні в Арабському політичному процесі взаємодіють дві основні моделі – «аравійська» та туніська, при чому провідною у нинішніх умовах арабського світу є «аравійська» модель. На підставі отриманої інформації з’ясовано, що соціальні мережі та сучасні засоби комунікації використовуються дедалі частіше при мобілізації широких мас населення. Як наслідок, інтернет відіграє роль ефективного інструменту для створення та руйнування соціальних суб’єктів, як це спостерігалося під час хвилі демократичних революцій у країнах Близького Сходу і Північної Африки. Аналогічні процеси можемо спостерігати й у сучасних українських реаліях, оскільки соціальні медіа мають без сумніву значний вплив на виникнення нових форм громадянської активності й становлення політичної демократичної культури.

    Ключові слова: соціальні мережі; соціальна комунікація; інтернет; Арабська весна; соціальні суб’єкти.

  • UDK 007:304.659

    The role of multimedia communication in the Arab Spring

    Verbytska Hanna, Assistant,
    Kyiv National University of Culture and Arts, 36, E. Konovalets St., Kyiv, 03150, Ukraine, e-mail: [email protected].
    ORCID – https://orcid.org/0000-0003-4009-5481

    Introduction. Social media in the Arab world before the Arab Spring were described as marginal, alternative and elitist, and their impact was minimal due to low Internet access. The events of 2011 across the Arab world caused the rise of “social media”. However, their role in recent events remains unclear.
    Relevance and purpose. The Arab Spring caused the study not only of the driving forces of this phenomenon, but also its impact on the development of social networks. Therefore, the purpose of the study is to identify the role of modern information and communication technologies in the protest movements of the Arab world.
    Methodology. General and specific methods based on objective laws of social communication, including logical and dialectical, method of analysis and synthesis and  abstract-logical method are used.
    Results. Nowadays social and political context has proven the Internet to be perhaps the most effective means of communication which can quickly reach and involve large
    population groups. In this case, the Internet is a unifying communication factor on three levels – personal, group and mass. A particular attention should be paid to a new phenomenon in the Internet, which can be described as “virtual solidarity of people”, who are online. It dramatically revealed itself during the Arab Revolutions in 2011, when large numbers of strangers united, planned and organized joint political protests using social networks.
    Conclusions. The Internet is as an effective tool for creating and destroying social actors. It acts both as a means of influence and as a means of obtaining information. The Internet usage by the opposing parties either in communication or confrontation between different groups enables the formation of different models of political development and political processes on vast territories. Thus, during the Arab Spring, we observed the emergence of two models – the Tunisian and the Arabian (in a simple terms – revolutionary and stabilizing). In both cases, the borrowing (reception) of Western principles of political culture is present, but the main difference between them lies in the means of implementation in society. At that, both cases are characterized by focusing on national traditions and preserving the Muslim religion.

    Key words: social networks; social communication; internet; Arab Spring; social actors.

  • Завантажити повну версію

Назва: Проєвропейські погляди в епістолярному доробку П. Куліша

Авторство:

DOI:

Тімофєєва Катерина

ISSN 2415-8496
Obraz, 2019. Vol. 2 (31). P 76–85
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.2(31)-69-78

  • Стаття присвячена висвітленню епістолярного доробку першого європейця серед українців – Пантелеймона Куліша, непересічна постать якого й донині залишається загадкою в українській культурі XIX ст. Мета статті полягає у виявленні європейських цінностей на основі загальнонаціональних ідей українського суспільства. Куліш завжди стояв на шляху великої європейської культури, відроджуючи національні інтереси України, бо це можливо лише завдяки власним національним здобуткам, які формуються через мову, звичаї та обряди, тобто все те, що може самоідентифікувати будь-яку національність. Створення українського національного простору є запорукою успішного та гідного життя українського народу.

    Ключові слова: П. Куліш, епістолярій, європейський контекст, національна самоідентифікація.

  • UDC 007 : 821.161.2-6.09

    Pro-European views in the epistolary heritage of P. Kulish

    Tymofieieva Kateryna, PhD student,
    Kyiv National University of Culture and Arts, 36, E. Konovalets St., Kyiv, 03150, Ukraine, e-mail: [email protected].
    ORCID – https://orcid.org/0000-0002-6996-0566

    Introduction. The epistolary heritage of Panteleimon Kulish is nebulized on the different archived establishments of not only Ukraine but also world. Clear that it is not all places, where kept or and the manuscripts of P. Kulish are presently kept. Already the presence of this fact convincingly leads to outstanding of figure of P. Kulish and his value for the Ukrainian culture on the whole. His name many years not only was suppressed (his work was forbidden for the Ukrainian reader), and yet and wrong was trafficked, that inflicted incorrigible consequences for perception his descendants. Time to revive the invaluable forgotten treasures of not only Ukrainian literature but also culture came therefore. To enter in a scientific appeal the epistolary achievements of Kulish as informative resource in the archives of Ukraine, that give an opportunity newly to read his folias and analyse pro-Europe conceptions of development of the Ukrainian culture and histories that are very actual in our stormy to us time .
    Actuality. In 1920th the considerable array of epistolary inheritance of Kulish is given out, that and put beginning to scientific approach in edition of epistolary texts of kulish. But, unfortunately, nobody more in detail is stopped on an aspect exactly of European principles of Kulish, that is formed on historical national soil: Ukraine is not only included in that but also creates him.
    The aim of the article consists in the scientific reconstruction of epistolary inheritance of Pantelejmon Kulish, Ukraine concentrated in archives, and also in the exposure of European principles, what creations of the Ukrainian national culture fixed in basis.
    Research methodology is based, first of all, on the methods of archive, and also on a biographic analysis (for the reconstruction of vital and creative way), on a historical analysis (for the recreation of chronologic limits in that there was correspondence between addressees), cultural and historical method (sent to the exposure of European principles of construction of Ukrainian society).
    Conclusions. Correspondence is an inexhaustible additional source in a study to not only activity or to history of person or establishment but also reflections of feelings, ideas, ideas that managed a sender in the moment of creation of sheet. Letters of Kulish are a living chronicle of our cultural and national life during a half a century – from a 40th to 90th XX century. Character Kulisha is character of living man, with her defects, alarms, eternal search of ideal, that changed opinions and looks, but inflexibly believed in truth of the Ukrainian national idea. Exactly on national principles lines up to the Europe an conception development and activity of any society. That is why Kulish was the first of that time Ukrainian European and it was brightly represented in his lettres.

    Key words: P. Kulish, lettre, epistola, European context, national self-definition.

  • Завантажити повну версію

Назва: Нові навчально-методичні видання з журналістики

Авторство:

DOI:

Дубецька Оксана

ISSN 2415-8496
Obraz, 2019. Vol. 2 (31). P 86–87
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.2(31)-79-80

  • В основу нового навчально-методичного комплексу з історії зарубіжної журналістики «Публіцистика Марка Твена (1835–1910)» покладено багатогранну творчість визначного американського журналіста, письменника, видавця та громадського діяча другої половини ХІХ – початку ХХ ст. Марка Твена. Автор цієї праці – професор Інституту журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка Олександр Мелещенко.

     

  • Завантажити повну версію

Назва: Узагальнення теоретичного матеріалу з критичним аналізом

Авторство:

DOI:

Зелінська Анастасія

ISSN 2415-8496
Obraz, 2019. Vol. 2 (31). P 88–89
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.2(31)-81-82

  • Монографія «Кросмедіа: контент, технології, перспективи» підготовлена колективом авторів Інституту журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка та науковцями інших університетів України (Одeси, Чeрнівців, Запоріжжя, Тeрнополя, Сум) за цілісною структурою, розробленою на кафедрі мультимедійних технологій і медіадизайну Інституту журналістики. 

  • Завантажити повну версію