-
Система ідентифікації медіа як бренду відіграє важливу роль у підвищенні його впізнаваностіmчитачами та колаборації з іншими медіа, бізнес-партнерами, рекламодавцями, усіма, хто цінує
стабільність та репутацію. Для ЗМІ брендинг пов’язаний насамперед із дотриманням певних правил роботи з фактами, даними й контентом. Метою статті є обґрунтування сутності брендингу медіакомпаній, характеристика атрибутів бренду, які забезпечують конкурентоспроможність медіа на ринку України. Атрибути бренду для медіа мають свої особливості порівняно з брендингом у загальному розумінні. Головну роль, беззаперечно, відіграє сутність і концепція, закладена в редакційну політику. Атрибутами бренду медіа є бренд-неймінг, бренд-імідж, візуальний контент, маркетинг-кіт, сайт, маркетингова стратегія.
Ключові слова: медіабренд, українські медіа, брендинг, редакційна політика, імідж медіа, маркетингова стратегія.
-
UDK 007 : 304 : 659 + 339+ 659.113.26
Attributes of the Ukrainian media brand
Shevchenko Viktotiya, D.Sc. (Social Communications), Professor,
Institute of Journalism, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Yuria Illenka 36/1, Kyiv, 04119,
Ukraine, e-mail: [email protected].
ORCID – https://orcid.org/0000-0003-1642-1283/.
The system of media identification as a brand are an important part in increasing visibility
by readers and collaboration with other media, business partners, advertisers, all those who
value stability and reputation. For the media, branding is primarily about following certain
rules for working with facts, data and content. The purpose of the article is to substantiate
the essence of branding of media companies, characterization of brand attributes that ensure
the competitiveness of the media in the Ukrainian market.
Methodology. We used systems analysis, synthesis and generalization to study the
brands of Ukrainian media companies, brand components, trends and prospects of branding
development. Dialectical and systematic methods of cognition were used to study the
scientific basis of modern scientists on the development of media brands. The theoretical
basis of the study of brand attributes are the works of foreign and Ukrainian scientists in
the field of social communications, marketing, strategic management, brand management,
economics.
Results. Brand attributes for the media have their own characteristics compared to
branding in the general sense. The main role is played by the essence and concept embedded
in editorial policy. The attributes of a media brand are brand naming, brand image, visual
content, marketing cat, website, marketing strategy. Brand image consists of: corporate
identity, logo, fonts, colors, documentation, mock-up. Brand book defines the style of
communication with the audience, describes the philosophy, values, brand idea, history and
traditions of the company, team, founders, shows the face of the brand. Marketing component
of the media brand is a marketing kit, positioning, media product, direct association,
marketing strategy: SEO, SMM, contextual advertising, content support.
Conclusions. Supporting the individuality of the media brand for a long time, adherence
to standards, reputation, brand positioning with all attributes and socialization, ie meeting
such social needs of the consumer as self-realization, communication, support, recognition,
are decisive in today’s media space. We see the development of media brands in two
directions: on the one hand, through the preservation of identity and reputation, on the other
– development in new formats that arise through technological opportunities, crowdsourcing
services
Ключові слова: media brand, Ukrainian media, branding, editorial policy, media image, marketing strategy.
Стаття надійшла до редакції 27.01.2022
-
Завантажити повну версію