-
Актуальність дослідження визначається необхідністю ідентифікації та вивчення бібліотечних комунікаційних засобів інформаційного забезпечення готельно-ресторанної сфери в Україні. Мета – дослідити та охарактеризувати бібліотечні комунікаційні засоби інформаційного забезпечення готельно-ресторанної сфери в Україні. Вирішення сформульованих завдань вимагало методу елементарно-теоретичного аналізу та прийомів синтезу. Бібліотека є головною складовою в комунікаційному процесі з готельно-ресторанною сферою і завдяки комунікаційним каналам забезпечує потреби суспільства в інформації. Засоби забезпечення комунікації готельно-ресторанної сфери з бібліотеками формують цілу систему зв’язків, у якій бібліотека співпрацює з туристичними закладами, архівами, музеями, науковими центрами, науково-освітніми закладами.
Ключові слова: бібліотечні комунікаційні засоби, готельно-ресторанна сфера, комунікація, комунікаційні канали.
-
UDC 001.5 : [02:316.772] : 640.4(477)
Library communication means of information provision of the hotel and restaurant sector in Ukraine
Antonovych Volodymyr, PhD student,
Kyiv National University of Culture and Arts, 36, E. Konovalets St., Kyiv, 03150, Ukraine, e-mail: vova.
[email protected].
ORCID – https://orcid.org/0000-0002-7566-4683
Introduction. The modern world, with its variability and transience, needs to provide the hotel and restaurant sector with high-quality and timely information. Communication between information subjects is important for its receipt and success: those who need information and those who provide certain data according to the request. Between the library and the user creates communication relations that are of a certain nature and are provided with appropriate means.
Relevance and aim. The relevance of the research is determined by the need to identify and study the library communication means of information provision of the hotel and restaurant sector in Ukraine. The aim is to by analyzing the works of domestic scientists to explore and characterize library communication means of information provision of the hotel and restaurant sector in Ukraine.
Methods. Methods of research are predetermined by the tasks and require the involvement of elementary theoretical analysis and methods of synthesis. In order to explore and characterize library ommunication tools, it is necessary to provide a thematic analysis of texts of scientific works. Selected and analyzed scientific works with close subjects, established columns of the process of communication, as well as channels of information transmission. By means of a preliminary analysis, and in the future, they synthesize separate libraries, processes of communication with the hotel and restaurant area, characterized the types of their activities and questions about the quality of information.
Results. The library is the main component in the communication process with the hotel and restaurant sector and through communication channels provides the needs of society in information, and library resources play an important role, since the hotel and restaurant sector is a service that requires constant operational information support.
Conclusions. The means of communication of the hotel and restaurant area with libraries form a whole system of connections in which the library cooperates with tourist establishments, archives, museums, other libraries, scientific centers, scientific and educational institutions, which creates a professional information media of mass communication.
Key words: library communication means, hotel-restaurant sphere, communication, communication channels.
-
Завантажити повну версію