Volume 3 (32) ’ 2019

Випуск 3 (32) ’ 2019

Образ. – Вип. 3 (32). – 2019

Обкладинка

Зміст

Назва: Автор і читач: особливості комунікації у публіцистиці П. Куліша

Авторство:

DOI:

Боярська Любов

ISSN 2415-8496
Obraz, 2019. Vol. 3 (32). P 9–20 
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-9-20

  • Розглядаються способи і методи комунікації з читачем, авторські стратегії звертання до реципієнта, привернення його уваги, технології щодо «просування ідеї» та створення атмосфери довіри та взаєморозуміння; їхні переваги, недоліки та помилки. Доводиться, що текст «Листів з хутора» побудовано на принципах постмодерністської гри з читачем, який має розкодувати певні смисли та алюзії. Аналізуються прийоми містифікації і «маски», за допомогою яких вибудовується образ містифікованого (фіктивного автора), його роль і функції у творі. Розглядаються такі способи впливу на читача: фрагментація тексту, повторення, інтимізація оповіді.

    Ключові слова: П. Куліш, гра, автор, читач, «Зразковий/Ідеальний читач», текст, містифікація, стилізація.

  • UDK 007: 304: 070

    The Author and the Reader: Communication in P. Kulish’s fiction

    Boyarska Lyubov, PhD (Philology), Associate Professor,
    Taras Shevchenko National University of Kyiv, the Institute of Journalism, 36/1, Yu. Illenka St., Kyiv, 004119, Ukraine, e-mail: [email protected]

    Purpose of the paper: to analyze, with «Letters from the Khutor (Farm, small village)» as the study material, the methods of communication with the reader, author strategies of addressing the recipient, drawing his attention, the technologies of «furthering an idea» and creating an atmosphere of trust and understanding. Also analyzed are their advantages, disadvantages and shortcomings.
    Methods. Observation, analysis and generalization, as well as literary concepts of receptive aesthetics, structuralism, post-structuralism and mythological criticism enabled us to identify the fictional author of the letters and the Exemplary Reader (recipient) of the literary work in question. We were also able to define interaction strategies between the writer and the reader.
    Results and conclusions. In his «Letters» P. Kulish offers the reader a postmodern literary game, in the process of which the Exemplary Reader has to decipher certain meanings and allusions. Particularly, the writer creates the image of a fictional author of the text. It’s an idealized image of a khutor-owning Cossack (free, educated and wealthy). Another persona the fictional writer adopts is the image of the Apostle Paul, who bestows certain significance (even sacredness) unto the text, making it into a spiritual message.
    In communication with the reader P. Kulish uses the technology of text fragmentation, repetition, addressing the reader directly, intimation and burlesque sentimentalist stylization of the narrative. Such stylization and demonstrative moralizing are considered to be communication shortcomings.

    Key words: P. Kulish, game, author, reader, «Model/Ideal reader», text, hoax, stylization.

  • Завантажити повну версію

Назва: «Многозначність» постаті Пантелеймона Куліша в оцінці Української еміграції

Авторство:

DOI:

Сидоренко Наталя

ISSN 2415-8496
Obraz, 2019. Vol. 3 (32). P 21–29
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-21-29

  • У статті визначаються основні характеристики П. Куліша представниками української еміграції у ХХ ст., основна увага зосереджується на аспектах неординарної особистості в українській культурі та історії. Об’єктом дослідження обрано літературно-критичні й публіцистичні статті, а також листування окремих представників української інтелектуальної еміграції (зокрема Є. Маланюка, І. Качуровського, А. Животка, Ю. Косача, Ю. Шевельова), які звертались у своїх працях до імені та творчості П. Куліша. Методи аналізу, індукції та дедукції, зіставлення, синтезу й узагальнення дали змогу виокремити риси П. Куліша – творця нації, державотворця, істинного європейця, унікальної особистості.

    Ключові слова: Пантелеймон Куліш, українська еміграція, літературно-критичні та публіцистичні статті, творець нації, європейські орієнтири.

  • UDС 007:304:070

    The ambiguity of Panteleimon Kulish’s figure in the assessment of Ukrainian emigration

    Sydorenko Natalya, D. Sc. (Philology), Professor,
    Taras Shevchenko National University of Kyiv, the Institute of Journalism, 36/1, Yu. Illenka St., Kyiv, 004119, Ukraine, e-mail: [email protected]
    ORCID iD 0000-0001-8734-9704

    The aim of the study is to identify the main characteristics of P. Kulish by the representatives of Ukrainian emigration in the twentieth century, focusing on aspects of the extraordinary personality in Ukrainian culture and literature. The object of the research is literary-critical and non-fiction (publicistic) articles, as well as correspondence of some representatives of Ukrainian intellectual emigration (in particular Ye. Malaniuk, I. Kachurovsky, A. Zhyvotko, Yu. Коsach, Yu. Shevelov), which addressed their works to the figure and creativity of P. Kulish.
    Methods. According to the indexes and content of literary-critical and non-fiction works of certain critics, journalists and scientists in diaspora, the appeal to the name of P. Kulish is traced, as well as characterization of his personality in the Ukrainian press of the postwar period in the territory of Germany (in particular in the years of his 50th anniversary and 60th anniversary of death – 1947, 1957). Methods of analysis, induction and deduction, compari- – 29 – son, synthesis and generalization made it possible to distinguish the main features of P. Kulish – the creator of Ukrainian nation, a state-maker, a true European, a unique personality.
    Results and conclusions. The «integrity», «universality», «synthetics», «versatility» of P. Kulish still remains to be explored in some aspects. Many biographies, essays, articles were published in order to descry his creative, rebellious and not always consistent nature, to reveal historical intuition, political foresight, ideas about the independence and statehood of Ukraine, to understand innovative steps in literature, translation, language, historiosophy, to emphasize persistent publishing and editorial activities, etc. Both domestic and emigration researchers tried to convey the greatness of P. Kulish in the translations of his works, at the same time the Ukrainian public recognized the «living person», a prominent figure «in the gallery of the creators of our post-Shevchenko cultural and historical process». Therefore, they still have not lost their symbolic and critical coloration of the estimation an

    Key words: Panteleimon Kulish, Ukrainian emigration, literary-critical and non-fiction (publicistic) articles, creator of nation, European orientations.

  • Завантажити повну версію

Назва: Пантелеймон Куліш як українській інформатор (на матеріалі епістолярних джерел)

Авторство:

DOI:

Тімофєєва Катерина

ISSN 2415-8496
Obraz, 2019. Vol. 3 (32). P 30–38
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-30-38

  • У статті аналізується епістолярний доробок Пантелеймона Куліша – національного діяча, який своєю титанічною працею зумів охопити всі сфери тогочасного культурно-політичного життя України. Мета статті полягає у виявленні комунікативно-інформаційного складника в культурно-політичній діяльності П. Куліша. Завдяки наполегливій і невтомній видавничій, журналістській, перекладацькій, літературно-критичній, письменницькій, педагогічній, історичноетнографічній праці та громадсько-політичній і просвітницькій діяльності П. Куліш проявив себе блискучим українським інформатором. Уся інформативна діяльність П. Куліша спрямовувалася на подвижницьку місію – пробудження національної самосвідомості українського народу! Створення українського національного простору є запорукою успішного та гідно життя українського народу.

    Ключові слова: П. Куліш, епістолярій, комунікація, інформативна діяльність, національна свідомість.

  • UDC 007 : 304 : 070

    Panteleimon Kulish as a Ukrainian informator (based on epistolary literature)

    Tymofieieva Kateryna, PhD student,
    Kyiv National University of Culture and Arts, 36, E. Konovalets St., Kyiv, 03150, Ukraine, e-mail: voix@ ukr.net.
    ORCID iD 0000-0002-6996-0566

    Introduction. We know Panteleimon Kulish as a prophet, mentor, preacher of the Ukrainian national idea; in all these features, through his tireless work, he provided an inexhaustible source of information in the form of letters to his contemporaries, and passed on to future generations who continue to study him again and again, and each time a new «discovery» of Kulish for himself and for his itu! For Kulish himself is the inexhaustible source that has been filling and nourishing Ukrainian national culture for two centuries. Pantelejmon Kulish managed to overcome all spheres of that time cultural and political life of Ukraine the titanic labour and appear in offense by an informant. Epistolary materials of Kulish’s are in the different archived establishments of not only Ukraine but also world, therefore need arrangement.

    Actuality. In 1920th the considerable array of epistolary inheritance of Kulish’s is give n out, that and put beginning to scientific approach in edition of epistolary texts of Kulish’ s, however and presently the large enough pleiad of the Ukrainian researchers occupies stud y epistola of Kulish’s. But for some reason Kulish underestimate and displace small attentio n on his informing activity, that absorbed for itself all spheres of cultural and political life o f Ukraine, exactly in area of social communications scientific secret services very failing in this direction.

    The aim of the article consists in the scientific reconstruction of epistolary inheritance of Pantelejmon Kulish’s, Ukraine concentrated in archives, and also in illumination of communicative – informative activity of P. Kulish’s, that laid the strong foundations for creation of the Ukrainian national culture and consciousness.

    Research methodology it is based, first of all, on the methods on archives, and also on a biographic analysis (for the reconstruction of vital and creative way), on a historica l analysis (for the recreation of chronologic limits in that there was correspondence betwe en addressees), cultural and historical method (sent to illumination of communicativeinforming activity of P. Kulish’s).

    Conclusions. Due to the persistent and tireless publishing, journalistic, of tr anslating literature and criticism, writer, pedagogical, historically ethnographi c labour and public political and elucidative activity Kulish proved the brilliant Ukrainian informant. Then topically systematic publication and research of neb ulized Kulish’s of material, that only it and can prang the preconceived attitude toward him, and also to tear the spider web of myths and legends his figure is obvolute that. All informing activity of Kulish’s was sent to the selfless mission – awakening of national co nsciousness of the Ukrainian people!

    Given in scientific turnover epistolary achievements of Kulish’s as an informative resou rce in the archives of Ukraine is given to us possibility newly to read his folias and analyse hi story of development of the Ukrainian culture that is very actual in our stormy.

    Key words: P. Kulish, epistolary, communication, informative activity, national consciousness.

  • Завантажити повну версію

Назва: Ідеологічний дискурс квазікомунікації

Авторство:

DOI:

Павлюк Ігор

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 3 (32). P 39–52 
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-39-52

  • Мета статті – дати аналіз архетипних моделей квазікомунікації у художньо-документальних текстах через ідеологічні матриці (брехня-захист, брехня-страх, брехня-агресія, іронія, гіпноз, медитація, брехня-ритуал) соціальних та біологічних систем, креативних індивідів, розрізнено і оприявлено закодовані в образи поняття гри та битви у людському суспільстві, рослинному й тваринному світах на індивідуальних та глобальних рівнях. Головний підсумок дослідження – запропонувати методи розпізнавання квазікомунікації. Найбільша суперечність і найбільший парадокс, які найчастіше перетворюють «чесну» комунікацію на квазі-комунікацію, є те, що комунікація індивідуально-національна за формою та масово-інтернаціональна, глобальна за змістом.

    Ключові слова: квазікомунікація, ідеологія, архетип, брехня, гра, битва, детектор брехні, текст.

  • UDC 007 : 304 : 070

    The ideological discourse of quasi-communication

    Pavlyuk Ihor, D.Sc. (Social Communications),
    Shevchenko Institute of the Literature of the NAS of Ukraine, 4, Grushevsky St., Kyiv, 01001, Ukraine, e-mail: [email protected]

    The purpose of this article is to analyze the archetypical models of quasi-confrontation in artistic and documentary texts through ideological matrices (lie-defense, lie-fear, lie-aggression, irony, hypnosis, meditation, lie-ritual) of social and biological systems, creative individuals, the concept of game and battle in human society, flora and fauna on the individual and global levels encoded in images is shown.
    Methods of research: phenomenological (unbiased description), comparative (comparison of quasi-confessional models of behavior in the animal-plant world and human society and text expression in different hourly coordinates), psychoanalytic (sounding archetypes), hermeneutic (penetration into the meanings of texts), semiotic, game (the disclosure of the mechanisms of the development of the phenomenon), deconstructivist (search for marginal values in texts and meanings of consciousness).
    Results and conclusions of the study. Since we have proved that in any society it is impossible to get rid of quasi-communication, this article – an attempt to offer methods for its recognition, how to create a general scientific methodology of recognition, the apparatus of categories, does not exist without metaphysical reductionalism, philosophical dualism, the natural and historical origin of the phenomena of the psyche and consciousness, natural and artificial intelligence, the synthesis of analytical traditions of English-speaking philosophy and dialectical traditions of continental European philosophy, interrelations of natural, technical, social, cultural, humanitarian, historical disciplines. The biggest contradiction and the biggest paradox that most often turn “honest” communication into quasi-communication is that communication is individually-national in form and mass-international, global in content.

    Key words: quasi-commuication, ideology, archetype, lie, game, battle, lie detector, text.

  • Завантажити повну версію

Назва: Функціювання українського тревел-контенту в соцмережі «Instagram»: аудиторія, тематика, формат

Авторство:

DOI:

Бондаренко Тетяна, Олійник Юрій

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 3 (32). P 58–63 
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-58-63

  • Стаття має на меті обґрунтувати особливості функціювання українського тревел-контенту в соцмережі «Instagram», уточнити сутність базисних термінів, виокремити класифікаційні ознаки дописів, дослідити формати інформаційно-комунікаційної взаємодії з аудиторією. Розвідка наголошує на актуальності тревел-блогінгу для теорії соціальних комунікацій, його запотребуваності як різновиду користувацького контенту, що набуває ознак професійного та має високий ступінь довіри серед аудиторії. Тревел-контент сегментований за вузько сфокусованою тематикою; за кількістю учасників тріпу; за способом пересування під час подорожі; за мовою викладу; за наявністю різнотипних продуктів. Проаналізовано тревел-блоги топ-10 авторів, що являють собою сукупність об’єднаних туристичною тематикою дописів, які вирізняються оригінальним стилем, структурою, періодичністю оновлення, різноформатним контентом.

    Ключові слова: тревел-блог, тревел-блогер, тревел-контент, тревел-допис, інформаційно-комунікаційна взаємодія, аудиторія соцмереж.

  • UDC 007 : 070-051 : 004.738.5 : 339.1

    Functioning of the ukrainian travel content on Instagram social network: audience, topics, and format

    Bondarenko Tetiana, PhD (Philology), Assistant professor, e-mail: [email protected];
    Oliinyk Yurii, Master student, e-mail: [email protected];
    Bohdan Khmelnytsky Cherkasy National University, Shevchenko Blvd., 81, Cherkasy, 18031, Ukraine.

    The aim of the study. The article analyzes the distinguishing traits of the Ukrainian travel content presented on the online social network Instagram, clarifies basic concepts, offers classification features that characterize the travel content (by segmented tourist topics; by the number of participants on a trip; by the mode of travelling; by the language of presentation; by the presence of different types of content). It also focuses on formats used to communicate and interact with the audience.
    Methods. The topic analysis is used to identify classification features that characterize various types of posts, to investigate aggregated theoretical and practical studies; a comparison method is applied to compare and contrast scientific views on the issue and travel content; a typology method helps to structure the essential features of travel content; a method of generalization is used to systematize and present research findings.
    Results and conclusions. The concept of the online social network travel-blog is clarified, that allows defining the category: the travel-blog is referred to as a user’s collection of tourist-related posts, distinguished by the author’s style, structure, periodicity of updating, and variety of its content. It is emphasized that the concept of travel content, represented by audio, visual, and multimedia components, has a wider semantics. The ten most popular travel blogs recorded on the online social network Instagram are analyzed. The following criteria used to classify the travel content include segmented tourist topics, the number of participants on a trip; the mode of travelling; language; and the presence of different types of content. The ways of information and communication interaction between travel bloggers and online social network users are explored.

    Key words: travel-blog, travel-blogger, travel-content, travel-post, information-communication interaction, online social networks audience.

  • Завантажити повну версію

Назва: Реклама як засіб маніпулятивного впливу на споживача: мовностилістичний аспект

Авторство:

DOI:

Лівіцька Оксана

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 3 (32). P 64–69
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-64-69

  • У статті розглядаються мова та стиль написання рекламних текстів у сучасному телеефірі з точки зору їх здатності здійснювати маніпулятивний вплив на споживача. Об’єктом дослідження було обрано телевізійні реклами на провідних українських каналах (1+1, Україна, Інтер, Новий канал, ICTV). Доведено, що за рахунок засобів виразності копірайтери надають рекламованому товару позитивної оцінки. Разом з тим, йде мова про певний маніпулятивний влив на покупця, який виражається у образних засобах, що створюють ефект унікальності товару чи послуги, підкреслюють певну особливість тих чи тих рекламованих об’єктів, забезпечують оригінальне звучання, що сприяє кращому запам’ятовуванню рекламного тексту. Маніпуляція є непомітною, що формує довіру до товару, стимулює адресата придбати товар.

    Ключові слова: засоби виразності, маніпулятивний вплив, рекламний текст, телевізійна реклама.

  • UDC 81:659:654.197

    Advertisement as a mean of manipulative influence on the consumer: language and style

    Livitska Oksana, PhD (Philology), Assistant professor,
    Kamianets-Podilskyi Ivan Ohiienko National University, 61, Ohiienko Str., Kamianets-Podilskyi, 32302, Ukraine, e-mail: [email protected]
    ORCID – https://orcid.org/0000-0003-2747-0566

    Introduction. The study describes different expressive means and devices which are used in TV advertising texts. Advertising has taken a dominant place on television and radio, in newspapers and magazines, and on the Internet. Advertising has become a conglomerate that has covered almost every area of our lives.
    Relevance of the study. The increasing role of advertising in the modern world has led to an increased interest in the study of this social phenomenon among scholars in various fields. A text is one of the most important components of advertising and a means of manipulation. Creating an effective, influential advertising text, which excites the consumer desire to buy an advertised item, requires precise selection and successful combination of words. So we can speak about the relevance of language study of advertising texts, which has a significant impact on effectiveness, comprehensibility of TV advertisement and its perception.
    The methology. The following methods were used in the study: typological (identification and ordering of expressive means in TV advertising texts); functional (clarifying the role of the above-mentioned means); structural (identification of relationships between components of the common system); hermeneutic (in-depth interpretation of the semantic load of expressive means).
    Results: different expressive means and devices are used in TV advertising texts in order to provide success of the advertised product, to create an attractive image of goods, services for potential customers and to ensure a certain level of demand for goods. In order to attract more attention to their products manufacturers and advertisers take into account the power of words, so they use a large number of tropes: epithet structures, metaphors, hyperbole, comparisons. Such lexical expressive means significantly enrich advertising texts, contribute to their easy memorization, maximize the advertising effectiveness.
    Conclusions: So epithet structures, metaphors, hyperboles, comparisons are important elements of advertising texts that provide the impact of high-intensity on consumers, creating a certain emotional effect, reduce the distance between the object of advertising and its consumer, show the advantages of the advertised product over others, provide the opportunity to influence on the minds of the audience. Thus, the above means have a high manipulation potential, become the basis for the transfer of the basic idea of the advertisement itself, push the consumer to the right opinion, and therefore motivate to purchase the advertised product or service.

    Key words: expressive means, manipulative influence, advertising text, TV advertisement.

  • Завантажити повну версію

Назва: Роль сугестії у формуванні громадської думки аудиторії інтернет-видань

Авторство:

DOI:

Руденко Наталія

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 3 (32). P 70–79
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-70-79

  • Статтю присвячено дослідженню ролі сугестії у формуванні громадської думки аудиторії інтернет-видань «The Guardian», «USA today», «China Daily», «The Day», «Moscow Times». В результаті вивчення впливу смислової та структурної організації контенту сучасних ЗМІ шляхом опитування, автор дійшов висновку, що за ступенем впливу найбільш ефективними у своїй початковій дії на зміну та формування реакцій є такі інструменти сугестії лексичного рівня, як іронія, емоційно-маркована лексика, протиставлення, стійкі вирази, метафори-символи, а також інструменти комунікативно-стратегічного рівня (емоційно-оцінні судження). За результатами опитування було визначено рівень ефективності сугестивного впливу повідомлень інтернет-ЗМІ на точку зору споживачів, виявлено найбільш популярні та впливові джерела інформації, визначено рівень довіри споживачів інформації до ЗМІ, якими вони здебільшого користуються.

    Ключові слова: громадська думка, інтернет-видання, контент, сугестія, опитування.

  • UDC 811.111: 32.019.51

    The role of suggestion in public opinion shaping of the audience of the Internet editions

    Rudenko Natalia, PhD student,
    Sumy State University, 2, Rimskoho-Korsakova St., Sumy, 40007, Ukraine, e-mail: [email protected].
    ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1929-2077

    Introduction. Mass-and socially communicative technologies, that produce the content of modern mass media, are aimed at changing the beliefs, worldview, value orientations of the society, formation of certain behavioral patterns and transformation of public opinion. Consumers of information, in particular, the audience of Internet editions, become an object of external influences and information aggression. Thus, a comprehensive study of the influence of semantic and structural organization of the content of the modern mass media on the public opinion formation is really an actual and urgent task.
    The purpose of our research is to determine the role of such kind of manipulative technology as suggestion in shaping the public opinion of the content consumers of the Internet editions (on the material of the electronic versions of the popular newspapers «The Guardian», «USA today», «China Daily», «The Day», «Moscow Times»).
    In addition to theoretical, the basic methods of research were also empirical, in particular a sociological research, for which the questionnaire was compiled. The respondents were offered to answer 13 questions, 10 of which were of a closed type and 3 questions on assessment by a scale from 1 to 10. The questionnaire consisted of two blocks. The first block «Target Survey» contained 5 questions, the second block «Associative experiment» – 8 questions
    Anonymous survey was conducted in December 2018 – March 2019. The audience of the survey consisted of postgraduate students of different specialities, lecturers and students of the departments of Germanic philology, of journalism and philology at Sumy State University (1st, 2nd and 3d year students).
    According to the results of the survey the most popular sources of information are social networks and electronic information portals and newspapers. The level of confidence in the popular mass media is 75 %, while most consumers trust electronic information portals and newspapers. The level of influence on the personal opinion of the consumers of information is 60 %. The overall efficiency of the suggestion is 80 %. By the level of influence in its initial effect on the change and formation of reactions the most effective instruments of suggestion at the lexical level are irony, emotionally-marked vocabulary, contrasts, set-expressions, metaphor-symbols, and also the instruments at the communicative-strategic level (emotionally-evaluative judgments).

    Key words: public opinion, Internet editions, content, suggestion, survey.

  • Завантажити повну версію

Назва: Якісні трансформації у медіаполітичному просторі України

Авторство:

DOI:

Темчур Карина

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 3 (32). P 80–86
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-80-86

  • Мета статті – схарактеризувати жанрові трансформації у медіасередовищі політичної комунікації в Україні. Актуальність дослідження пов’язана зі змінами у форматі передвиборчих кампаній в Україні, які спричинили трансформацію жанрів та моделей медіакомунікації. Розглядаються трансформація таких жанрів політичної комунікації, як інтерв’ю, блог, телезвернення, дебати, прес-конференція. Встановлено, що її чинниками є перехід політичного дискурсу у шоу-формат, наявність контрастного за іміджем опонента, глобальні політичні та цифрові тенденції.

    Ключові слова: політична комунікація, трансформація жанрів, жанри політичної комунікації.

  • UDC 007 : 304 : 316.77

    Qualitative transformations in media-political space of Ukraine

    Temchur Karyna, PhD Student,
    Oles Honchar Dnipro National University, Dnipro, 13, Naykova Str., 49050, Ukraine, email: [email protected].
    ORCID – https://orcid.org/0000-0001-6162-7614.

    Introduction. At present, political scientists are stating the crisis of traditional politics. Due to the lack of trust in professional politicians in the world, the men of show business are winning the election. A similar phenomenon is observed in Ukraine, where the showman V. Zelensky won the last presidential election. His political campaign was conducted with the use of social networking resources and transformed genres of political communication, which attracted the attention of young people and citizens who are tired of traditional politics.
    The relevance of the study is related to the need to examine the transformations that have happened in the Ukrainian media system in 2019.
    The purpose of the article is to describe the changes in political communication in Ukraine.
    Methods. The study was conducted by methods of modeling, comparative analysis and media monitoring.
    Results. In political communication, there are new genres: move- interviews, press marathons, stadium debates, appeals instead of the incumbent president. Their characteristic features are the democratization of language, the use of the latest technical means, a move from political formality and seriousness, the use of humor, intimation, the creation of the effect of involvement.
    The reasons for the transformation of traditional genres of political communication are the transition of political discourse into a show format, the presence of a contrasting image of the opponent, global political and digital trends.
    Conclusions. The article first describes the transformation of genres of political communication during and after the 2019 election campaign in Ukraine, and its factors. The results of the study can be applied in the preparation of the next political campaigns. The experience of the election campaign in Ukraine has shown the effectiveness of using modified genres of political communication.

    Key words: political communication, transformation of genres, genres of political communication.

  • Завантажити повну версію

Назва: Мова ворожнечі в українському Інтернет-просторі: релігійний вимір

Авторство:

DOI:

Козиряцька Світлана

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 3 (32). P 87–97
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-87–97

  • У ході дослідження проведено моніторинг Мережі, що дав змогу виявити світські та конфесійні Інтернет-ресурси, які вдаються до виражальних засобів мови ворожнечі в заголовковому комплексі або текстах повідомлень на релігійну тематику. Встановлено причини використання мови ворожнечі та її особливості, зокрема апеляція до політичних стереотипів та використання політично маркованої лексики або політичного сленгу; жаргонізмів, вульгаризмів, дисфемізмів, стилістичного зниження, що забезпечують необхідний експресивний ефект. Відзначено важливість статусу комунікатора, що надає повідомленню більшої ваги, а також повторюваності інформації, що виступає як складова цілеспрямованої стратегії з дискредитації однією конфесією інших.

    Ключові слова: засоби масової інформації, релігійна тематика, інтернет-ресурси, мова ворожнечі, інформаційне протистояння, стереотипи.

  • UDC 070:2-67:004.738.1(477)

    Hate speech in ukrainian internet space: religious context

    Kozyryatska Svetlana, PhD (Social communications), Associate professor,
    Zaporizhzhia State Medical University, Maiakovskyi avenue, 26, Zaporizhzhia, 69035, Ukraine, e-mail: [email protected]
    ORCID – https://orcid.org/0000-0003-4372-6082

    Introduction. Recently in the Ukrainian media space there are a lot of info texts on religious topics; however, a special attention should be given to the problem of hate speech use in such texts, as repetition of certain messages that employ negatively colored or offensive lexis in relation to denominations is an indicator of influence on public opinion which can provoke aggressive public mood.
    Relevance of the study. The aim of this paper is the study of peculiarities of using hate speech in info texts on religious topics represented in the Ukrainian online space. It includes, in particular, monitoring of the Internet in order to detect those secular and denominational resources that employ expressive means of hate speech in headlines or info texts on religious topics, as well as the study of lexical, stylistic, structural and other peculiarities of hate speech and discovery of reasons for using it.
    Research methods. The research is grounded on the information approach; the method of academicliterature analysis was used for general exploration of the subject, for defining the level of theoretical study of such aspect of religious journalism as the use of hate speech by secular and denominational mass-media in reports on religious topics; methods of analysis and generalization – to distinguish the expressive means of hate speech that are used in the religious segment of the Internet space, and to determine the causes of their application.
    Results. The following reasons for hate speech use have been defined: 1) with the aim of influencing public opinion, i.e. forming negative image of a confession, and humiliating its status; 2) with the aim of making web headlines more ardent by means of expressive lexis use, which, in its turn, is capable of provoking readers’ interest and attracting new visitors to the web-site. There are such particularly the appeal to political stereotypes, as well as the use of politically-marked words and political slang, jargonisms, vulgarisms, dysphemisms, stylistic lowering that secure the desired expressive effect. The importance of a communicator’s status, that gives more value to a message, has been highlighted. Usually the use of hate speech is grounded on binary opposition ‘friend-or-foe’.
    Conclusions. The academic novelty of this research is determined by singling out the peculiarities (lexical, stylistic, structural, etc.) of hate speech in the religious segment of the Ukrainian online space and by discovering the reasons for using it. A prospect for further research is the study of communication between church and state in the Ukrainian media.

    Key words: mass media, religious topics, Internet resources, hate speech, information confrontation, stereotypes.

  • Завантажити повну версію

Назва: Образ України в публіцистиці 20–30 років ХХ століття: націософський вимір

Авторство:

DOI:

Колкутіна Вікторія

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 3 (32). P 98–106
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-98–106

  • У статті осмислюється образ України у контексті націєтворчих змін в Україні у перших десятиліттях ХХ століття на матеріалі літературної есеїстики Дмитра Донцова. Тема актуальна з огляду на окремі спостереження авторів постколоніального періоду щодо націософського потрактування публіцистики 20-30 років ХХ століття.
    У результаті роботи визначено: образи вибудовують певну структуру основопонять, що дозволяє апробувати і вивчити екзистенційні модуси, які руйнують або, навпаки, оновлюють, змінюють національне співіснування. Відчуження, розлука, самотність, байдужість, прихилення, уникнення, приниження, – це дефективні негативні модуси, яким протиставлені позитивні, авторські літературні модуси національно-визвольної боротьби (лихо, віра, воля, покаяння, іронія, слава, мрія, земля, сонце, доля, хата, море). Вони між собою дотичні й утворюють колективний тип українського тут-буття й України загалом.

    Ключові слова: публіцистика, образ України, націософський аспект.

  • UDC 070:82-92(477)”1920/30”:316.356.4

    The image of Ukraine in journalism in 20-30 years of the XX century: the national dimension

    Kolkutina Viktoriya, D.Sc. (Philology), Associate Professor,
    National University «Odessa Law Academy», Fontanskaya road, 23, Odessa, Ukraine, 65009, e-mail: [email protected]
    ORCID iD 0000-0002-3823-8415

    Introduction. The study was inspired by the desire to comprehend the process of nation-building in Ukraine in the first decades of the twentieth century, which emerged on the basis of socio-political, historical, social and cultural factors, the identification of constructive impulses of the mentally-helpless duality of the psychology of the Ukrainian movement and the ideological exhaustion and non-viability of political doctrines that were existing at that time.
    The purpose of the article is to study the image of Ukraine in the journalism of Dmitry Dontsov in the nationalistic aspect.
    Research methods. The dominant methods of research were hermeneutics (mostly the method of national and philosophical interpretation) and post-colonialism. With the help of them the problem of the philosophy of national existence was interpreted and the phenomenon of national-centered methodology of thinking was outlined, the Dontsov’s understanding of beauty in journalism and literature has been updated.
    As a result of the work, it was determined that characters build a certain structure of foundations, which allows to test and study existential modes that destroy or, conversely, update, change the national coexistence. Alienation, separation, loneliness, indifference, tolerance, avoidance, humiliation are defective negative modes, which are opposed by the positive, author’s literary modes of national liberation struggle (disaster, faith, will, repentance, irony, glory, dream, earth, sun, share, hut, sea). On the basis of the practice of interpreting the modes of human existence D. Dontsov unfolds a large-scale fantasy of the crippled current existence of Ukrainians, who are guilty of it themselves.
    The spectacles of a terrible catastrophe, hell, apocalyptic poetics and symbolism, like a flash, multiply rapidly spiritual, and, hence, national devastation. Dontsov’s generalization of Shevchenko’s picture of the world is an exhortation to return to their own national independence, because days and nights “pass”. The threatening figures of I. Pidkova and T. Tryasyla are disappearing, and Ukraine plunges into an inevitable spiritual and historical gap. Therefore the essayist visually reproduced the existential images of Shevchenko’s universe are transmitted not only to “save” the poet – it is an impetus for the salvation of the nation.
    It is clear that, as if from a first glance, the sufficiently approved theme of Ukraine, which finds its brightest expression in the work of both Ukrainian and world publicists, is realized absolutely in a new way in the portfolio of Dmitry Dontsov. This topic is expressed in a new and modern way, given the need for more active involvement of D. Dontsov’s national-centric heritage in contemporary humanitarian work, in order to counteract the abusive strategies and practices of cultural imperialism and cosmopolitanism, in particular in the context of the Russian-Ukrainian war.

    Key words: journalism, the image of Ukraine, the national philosophical aspect.

  • Завантажити повну версію

Назва: Медіарамки консервативних засобів масової інформації

Авторство:

DOI:

Риженко Людмила

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 3 (32). P 107–118
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-107–118

  • Наявність різноманітних точок зору на ту чи іншу подію притаманна не лише представникам соціуму, але і мас-медіа. В когорті розмаїття ідеологічних та світоглядних характеристик засобів масової інформації непомітними залишаються консервативні мас-медіа, які, втім, мають доволі суттєвий вплив на суспільство. В статті розглядаються функціональні особливості консервативних засобів масової інформації крізь призму таких контентних рамок, в які ці мас-медіа поставлені самою природою існування і власників, і менеджерів, і суспільного попиту на консервативний контент. Аналізується можливість конвергенції консервативного контенту з повідомленнями мас-медіа інших ідеологічних чи світоглядних напрямів.

    Ключові слова: аудиторія, журналістика, консервативні мас-медіа, контент, стратегія, тиск.

  • UDC 007:304:07

    Conservative media media-frames

    Ryzhenko Lyudmila,
    National Aviation University, Cosmonaut Komarov Ave., 1, Kyiv, 03058, e-mail: [email protected]
    ORCID – https://orcid.org/0000-0003-1800-3907

    Introduction. Media researchers are still worried about the quality of journalism, the presence or absence of quality journalistic texts. It can be argued that the problem of the quality of journalism in various aspects seems to have won a central place in academic debate.
    Topicality. Goal. Media researchers are still worried about the quality of journalism, the presence or absence of quality journalistic texts. It can be argued that the problem of the quality of journalism in its various aspects seems to have won a central place in academic debate. The purpose of the article is to determine whether there is a relationship between the two phenomena mentioned above. The object of the article is conservative media.
    The subject of the article is media frames within which conservative media operate.
    Research methods are based on a combination of general scientific methods of studying the specificity of analysis of social and communication phenomena. The analytical-synthetic method and the method of determining the specific segmentation of the targeted delineated content were used.
    Results. Under the journalistic frame, we understand some media coverage of a problem in such a way that should facilitate a certain interpretation of what actually happened, with an emphasis on specific details and nuances. In this sense, the goal of conservatives is to determine whether the media frameworks in which journalistic content was delivered and which dominated dispute resolution are those characteristics that distinguish collective action from those social movements that are commonly used to digitalize society. In this case, it is a question of whether conservative journalistic discourse in general assumes the form and essence of digitalizing discourse in favor of the rejection of rhetoric, which defends the objection of conscience as a form of protest.
    Conclusions and Prospects. There is a component of justice; its inclusion in the general discourse of discussions is a key factor in building content that promotes social digitalizers. In the context of conservative content, this element is particularly evident through three features: the inclusion of a lexicon used by the authors on the topic of discussion; own discourse of conservative media; the dissemination by conservative media of such arguments made by the public that indicate complaints about education reform.

    Key words: audience, journalism, conservative mass media, content, strategy, pressure.

  • Завантажити повну версію

Назва: Прямоефірне та інтерактивне мовлення: жанрові особливості

Авторство:

DOI:

Ятчук Ольга

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 3 (32). P 126–135
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-126–135

  • Мета розвідки – формування концепції жанрових особливостей інтерактивного та прямоефірного мовлення на телебаченні. Ці технології активно використовуються не лише для телекомунікації, а також в інтернет-комунікації, різноманітних трансляціях, тому є актуальними для вивчення та дослідження.
    У ході роботи нам вдалося виокремити різницю між прямоефірним та інтерактивним мовленням, простежити використання різних жанрів у цих видах програм та виокремити їх особливі риси.
    Не зважаючи на те, що інтерактивний контент у прямому ефірі має певні обмеження (мовна комунікація, імпровізаційний сценарій), цей вид комунікації є привабливим та лонгітюдним і поширений у різних жанрах телебачення, включаючи новини, бесіди, різноманітні розважальні шоу. Серед інших форм мовлення цей вид має певні переваги в економічному, драматургійному, ідеологічному та комунікаційному аспектах.

    Ключові слова: інтерактивне телебачення, комунікація, медіа-аудиторія, прямоефірне телебачення, телевізійний контент.

  • UDC 007: 304: 621.397.13

    Live-TV and interactive broadcasting: genre features

    Yatchuk Olha, PhD (Social Communication),
    University of Customs and Finance, 2/4 Volodymyr Vernadsky str., 49000 – Dnipro, Ukraine, [email protected].
    ORCID: https://orcid.org/0000–0002–5642–9450

    Introduction. Research on live broadcasting television and interactive projects is an important contribution not only to the history and theory of social communications, but also a promising field for further research of this type of broadcasting that can be also eapplied to the investigation of the Internet. Generalization and distinguishing features of this type of broadcasting are less common in the scientific community.
    During the research the following methods were used: historical and historical comparative to analyze and organize data concerning ways of live broadcasting and interactive programs formation; systematization, classification and clustering methods were used to get generalizations. Comparative method was implemented to distinguish common and diverse features of different types of broadcasting which are used in broadcast journalism. Content analysis method was applied for organization of data concerning the development of programs which use interaction with the viewer as a certain communicative technology.
    The purpose of our study is to formulate a certain concept of genre features which are typical for interactive and live television broadcasting. We set out the following tasks: to distinguish the features of interactive and live broadcasting; outline their particularities in different types of broadcasting and offer promising directions for using that type of broadcasting.
    This allowed us to distinguish the difference between live and interactive broadcasting, to focus on time and duration of interaction, to trace the use of different genres in these types of programs, to distinguish their specific features, to generalize and classify them, to identify promising directions of research.
    Results and conclusions. Live interactive television is characterized by a genre-themed variety. Language communication and an improvisational script are mainly used in live broadcasting that motivates the audience to engage, provides lasting interest, trust and positive changes in the image of the channel.
    News uses live broadcasting as the main way of organization of information (using «live» or stream of momentous events broadcasting), the use of interactivity in this type of broadcasting is indirect and is more oriented to further communication using individual touch points.
    Analytical programs are represented by various conversations in studio and telemarathon. Viewer interaction is limited to «viewer as one of the audience» type. Entertainment broadcasting is presented in such formats as Life-Show, Reality-Show (one of its varieties is Talant-Show) and Intelligence-Show, where interaction with the viewer is one of the formative factors. We see the benefits of this type of television among other forms of broadcasting in economic, dramatic, ideological and communication aspects.

    Key words: interactive television, communication, media audience, live television, television content.

  • Завантажити повну версію

Назва: Тематичні пріоритети української медичної книги

Авторство:

DOI:

Садовнича Наталія

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 3 (32). P 136–146
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-136-146

  • Незважаючи на значний інтерес книгознавців, журналістикознавців, мовознавців та літературознавців, питання тематики медичної книги розглядається лише дотично. Мета нашої статті – вивчення тематичних пріоритетів медичної книги України. У процесі дослідження встановлено, що Упродовж 1991–2017 рр. вийшло 4306 книжкових медичних видань. Вони згруповані в 6 тематичних груп: «фізіотерапія» – 38 %, «патологія та клінічна медицина» – 23 %, «охорона здоров’я та загальна гігієна» – 16 %, «лікарські засоби та фармакологія» – 9 %, «теоретична медицина» – 8,5%, «дієтика та гігієна харчування» – 5,5 %. Реципієнтові пропонуються традиційні та нові наукові знання, спрямовані на діагностування, лікування і профілактику хвороб різноманітними методами, а також зміцнення здоров’я.

    Ключові слова: книга, тема, проблема, медична література, медичний інформаційний простір.

  • UDC 007 : 304 : 655
    Thematic priorities of the Ukrainian medical book
    Sadovnycha Nataliia, PhD student,
    Sumy State University, 2, Rymsky-Korsakov St., Sumy, 40007, Ukraine, е-mail: [email protected].

    Introduction. The rapid development of medical science and the steady public demand for qualified information on health care, prevention and treatment of illnesses lead to the expansion of the medical book`s thematic diversity as one of the major channels of information support.
    Relevance and purpose. Despite the considerable interest of researchers of book publishing and journalism, linguists, literary critics the subject matter of the medical book is considered only tangentially. The purpose of our article is to study the thematic priorities of the medical book of Ukraine.
    Methodology. We used general and specific methods of empirical and theoretical levels of research. The comparative-historical method gave the opportunity to study the development of a medical book in chronological order for 1991–2017. Content analysis, structural and typological methods were used to divide medical books into specific thematic and typological groups.
    Results and findings. In order to analyze the thematic priorities of the Ukrainian medical book, the catalogs of the leading libraries of Ukraine and some regional libraries were studied, we also examined the contents of 488 issues of the bibliography of the Chronicle of Books of the State Scientific Institution of the Ivan Fedorov Book Chamber of Ukraine. Medical publications include books of medical profession reflecting the specifics of the industry; intended for a wide readership, which is usually determined by its interest in a specific type of specialized literature. Chronological boundaries of the study: the second half of 1991 – 2017 years. It cover the period of state independence of Ukraine.
    Conclusions. During 1991–2017, 4306 medical books were published. There are 6 major thematic groups identified: «physiotherapy» – 38 %, «pathology and clinical medicine» – 23 %, «health and general hygiene» – 16 %, «medicines and pharmacology» – 9 %, «theoretical medicine» – 8,5 %, «diet and food hygiene» – 5,5. The theme of the book – its problematic aspect and the subject matter of the author’s thinking is often given in the title of the publication, its contents and fully disclosed in the text. The recipient is offered traditional and emerging scientific knowledge to diagnose, treat and prevent disease in a variety of ways, and to promote health.

    Key words: book, topic, problem, medical literature, medical information space.

  • Завантажити повну версію

Назва: Стилістична маркованість тексту як метод маніпулювання: психологічна обумовленість

Авторство:

DOI:

Почапська Оксана

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 3 (32). P 147–154
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-147–154

  • Стаття репрезентує дослідження особливостей маніпулювання громадською думкою через використання стилістично маркованих текстів. Авторка ставить за мету вивчити залежності між стилістичною маркованістю тексту і довірою аудиторії до інформації, поданої у публікації, що, зважаючи на сучасний стан українського інформаційного простору, є актуальним. Аналіз періодики 1943-1960 рр. засвідчив, що у газеті «низький» стиль використовувався з метою висміювання тих, хто не вписувався у радянську систему бачення розвитку держави і громадянина в державі. Через те у населення вікової категорії 55+ (підтверджено експериментально) сформувалася усталена недовіра до інформації, поданої у сатиричній формі. Це дає можливість передбачати її ефективність і дієвість журналістських матеріалів. Вивчення особливостей сприйняття газетних текстів різними категоріями населення є перспективою подальших досліджень.

    Ключові слова: газета, стилістична маркованість, маніпулювання, свідомість, аудиторія.

  • UDC: 007 : 070 : 054.81’23.37.323.1

    Stylistic marking of the text as a method of manipulation: psychological aspect

    Pochapska Oksana, PhD (Social Communications), Associate Professor,
    Kamianets-Podilskii Ivan Ohiienko National University, Ohiienko 61 str., Kamianets-Podilskii, Khmelnytskyi region, Ukraine, 32300. E-mail: [email protected]
    ORCID – https://orcid.org/0000-0003-1069-9639

    Introduction. Up to date, the situation in the Ukrainian media space has not changed dramatically from the Soviet Period. This gives wide possibilities for variations to manipulate the minds of the audience, large part of which is made up of people of 55 years of age who are accustomed to reading and trusting the press. Accordingly, the study of the relationship between the audience’s trust in the journalistic publication and the manner of presenting news of the specified category of the population will enable to form ways of introducing media literacy for different categories of society, which is relevant today.
    Significance and purpose. In our study, we analyze the reactions of this audience as it is the part of the active population that in one way or another influences the formation of conscious perception of the surrounding reality of modern youth. The purpose of the study is to research the relationship between stylistic marking of the text and the audience’s confidence in the information presented in the publication (based on the analysis of regional periodicals 1943-1960).
    Research methods. During the study such methods as surveys (oral and online surveys) were used to examine the audience’s response to texts of different styles, content analysis, which analyzed the frequency of use of satirical-humorous genres, stylistically labeled vocabulary and religious imagery for criticism/condemnation of those people or phenomena that did not fit into the criteria of the USSR; genre, stylistic and semantic analysis.
    Results. The analysis of the period 1943-1960 showed that in the newspaper “low” style was used to ridicule those who did not fit into the Soviet system of vision of the state and citizen in the state. As a result, a population of 55+ (experimentally confirmed) formed a well-founded distrust of information presented in a satirical form. This makes it possible to predict its effectiveness and efficiency of journalistic materials.
    Conclusion. Selected publications analyzed that the Soviet print periodicals clearly distinguished the manner of presenting information about the so-called «positive» and «negative» heroes. At the same time, the survey revealed a tendency of public confidence in information that does not contain stylistically marked vocabulary. Accordingly, we can say that stylistic marking of the text is one of the methods of manipulation of public opinion.
    Prospective for further research. Studying the peculiarities of the perception of newspaper texts by different categories of the population is a prospect for further research.

    Key words: newspaper, stylistic marking, manipulation, consciousness, audience.

  • Завантажити повну версію

Назва: Задоволеність цільової аудиторії рекламних комунікацій як чинник соціалізації

Авторство:

DOI:

Яненко Ярослав

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 3 (32). P 155–163
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-155–163

  • У статті визначено особливості задоволеності цільової аудиторії рекламних комунікацій як одного з важливих чинників сучасної соціалізації: це наявність зв’язку між задоволеністю цільової аудиторії і контентом реклами, зокрема її героями, які демонструють соціально схвалювані моделі поведінки. З’ясовано, що основною особливістю соціалізаційного впливу рекламних відеороликів на цільову аудиторію є трансляція в них нових знань, цінностей, соціальних норм, зразків та моделей поведінки тощо. Уточнено основні аспекти задоволеності цільової аудиторії сучасних рекламних комунікацій, зокрема це задоволеність власною фізіологією, задоволеність роботою, задоволеність заповненням власного вільного часу та задоволеність від повсякденного життя як способу досягнення різних благ. Особлива увага приділяється визначенню рівнів задоволеності респондентів у процесі комунікації з рекламними повідомленнями.

    Ключові слова: задоволеність, рекламний відеоролик, рекламні комунікації, соціалізація, цільова аудиторія.

  • UDC 007 : 304 : 659

    Satisfaction of the target audience of advertising communications as a factor of socialization

    Yanenko Yaroslav, PhD (Sociological Sciences),
    Sumy State University, 2, Rimsky-Korsakov St., Sumy, 40007, Ukraine, e-mail: [email protected]
    ORCID – https://orcid.org/0000-0003-2468-6636

    Introduction. The influence of advertising communications on the socialization process occurs through the demonstration of behavior patterns, through the transmission of knowledge, values, advertising heroes, etc. using modern communication technologies.
    Relevance and purpose. The relevance of the topic is determined by the influence of modern advertising communications on the target audience, in particular, on its satisfaction in various fields. The purpose of scientific research is to determine the features of satisfaction with the target audience of advertising communications as one of the important factors of modern socialization.
    Methodology. The main method used in the article is content analysis. The author analyzed examples of advertising videos, which allowed determining the main relationship between the satisfaction of the target audience and the content of the advertisement.
    Results. As a result of the study is determined the features of satisfaction of the target audience of advertising communications as one of the important factors of modern socialization, this is the relationship between the satisfaction of the target audience and the content of the advertisement, in particular, these are her characters who demonstrate socially approved patterns of behavior. It has been established that the main feature of the socialization effect of advertising videos on the target audience is the transmission of new knowledge, values, social norms, patterns and behaviors, etc. The main aspects of satisfaction with the target audience of modern advertising communications have been clarified, in particular, satisfaction with their own physiology, job satisfaction, satisfaction with spending my free time and satisfaction from everyday life as a way to achieve various benefits. Particular attention is paid to determining the levels of satisfaction of respondents in the process of communication with advertising messages.
    Conclusions. The novelty of the scientific work lies in an empirical study, the results of which confirmed the existence of a connection between the content of advertising and the satisfaction of the target audience. The results of the research can be used by Ukrainian advertisers and become the basis for increasing the effectiveness of advertising campaigns.

    Key words: advertising communications, promotional video, satisfaction, socialization, target audience.

  • Завантажити повну версію

Назва: Інформація та релігія

Авторство:

DOI:

Джиджора Євген

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2019. Vol. 3 (32). P 164–171
https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-164–171

  • За останні роки книги вченого­-медієвіста, професора історії Єврейського університету в Єрусалимі Ювал Ной Харарі «Sapiens: A Brief History of Humankind» / «Людина розумна: Історія людства від минулого до майбутнього» (Харків, 2019, 2 видання, перше побачило світ у 2016), «Homo Deus: A Brief History of Tomorrow» / «Homo Deus: За лаштунками майбутнього» (Київ, 2018) та «21 Lessons for the 21 Century» / «21 урок для 21 століття» (Київ, 2018) стали видавничою сенсацією вже у понад тридцяти країнах світу.

  • Завантажити повну версію