-
У статті осмислюється образ України у контексті націєтворчих змін в Україні у перших десятиліттях ХХ століття на матеріалі літературної есеїстики Дмитра Донцова. Тема актуальна з огляду на окремі спостереження авторів постколоніального періоду щодо націософського потрактування публіцистики 20-30 років ХХ століття.
У результаті роботи визначено: образи вибудовують певну структуру основопонять, що дозволяє апробувати і вивчити екзистенційні модуси, які руйнують або, навпаки, оновлюють, змінюють національне співіснування. Відчуження, розлука, самотність, байдужість, прихилення, уникнення, приниження, – це дефективні негативні модуси, яким протиставлені позитивні, авторські літературні модуси національно-визвольної боротьби (лихо, віра, воля, покаяння, іронія, слава, мрія, земля, сонце, доля, хата, море). Вони між собою дотичні й утворюють колективний тип українського тут-буття й України загалом.
Ключові слова: публіцистика, образ України, націософський аспект.
-
UDC 070:82-92(477)”1920/30”:316.356.4
The image of Ukraine in journalism in 20-30 years of the XX century: the national dimension
Kolkutina Viktoriya, D.Sc. (Philology), Associate Professor,
National University «Odessa Law Academy», Fontanskaya road, 23, Odessa, Ukraine, 65009, e-mail: [email protected]
ORCID iD 0000-0002-3823-8415
Introduction. The study was inspired by the desire to comprehend the process of nation-building in Ukraine in the first decades of the twentieth century, which emerged on the basis of socio-political, historical, social and cultural factors, the identification of constructive impulses of the mentally-helpless duality of the psychology of the Ukrainian movement and the ideological exhaustion and non-viability of political doctrines that were existing at that time.
The purpose of the article is to study the image of Ukraine in the journalism of Dmitry Dontsov in the nationalistic aspect.
Research methods. The dominant methods of research were hermeneutics (mostly the method of national and philosophical interpretation) and post-colonialism. With the help of them the problem of the philosophy of national existence was interpreted and the phenomenon of national-centered methodology of thinking was outlined, the Dontsov’s understanding of beauty in journalism and literature has been updated.
As a result of the work, it was determined that characters build a certain structure of foundations, which allows to test and study existential modes that destroy or, conversely, update, change the national coexistence. Alienation, separation, loneliness, indifference, tolerance, avoidance, humiliation are defective negative modes, which are opposed by the positive, author’s literary modes of national liberation struggle (disaster, faith, will, repentance, irony, glory, dream, earth, sun, share, hut, sea). On the basis of the practice of interpreting the modes of human existence D. Dontsov unfolds a large-scale fantasy of the crippled current existence of Ukrainians, who are guilty of it themselves.
The spectacles of a terrible catastrophe, hell, apocalyptic poetics and symbolism, like a flash, multiply rapidly spiritual, and, hence, national devastation. Dontsov’s generalization of Shevchenko’s picture of the world is an exhortation to return to their own national independence, because days and nights “pass”. The threatening figures of I. Pidkova and T. Tryasyla are disappearing, and Ukraine plunges into an inevitable spiritual and historical gap. Therefore the essayist visually reproduced the existential images of Shevchenko’s universe are transmitted not only to “save” the poet – it is an impetus for the salvation of the nation.
It is clear that, as if from a first glance, the sufficiently approved theme of Ukraine, which finds its brightest expression in the work of both Ukrainian and world publicists, is realized absolutely in a new way in the portfolio of Dmitry Dontsov. This topic is expressed in a new and modern way, given the need for more active involvement of D. Dontsov’s national-centric heritage in contemporary humanitarian work, in order to counteract the abusive strategies and practices of cultural imperialism and cosmopolitanism, in particular in the context of the Russian-Ukrainian war.
Key words: journalism, the image of Ukraine, the national philosophical aspect.
-
Завантажити повну версію