Поточний випуск

Випуск 1 (33) ’ 2020

Образ. – Вип. 1 (33). – 2020

Обкладинка

Зміст

Назва: Тематична спрямованість туристичних медіа

Авторство:

DOI:

Шевченко Вікторія, Малиш Наталія

ISSN 2415-8496
Obraz, 2020. Vol.1 (33). P. 6–20
https://doi.org/10.21272/Obraz.2020.1(33)-6-20

  • У статті класифіковано туристичні медіа, описані їх особливості, окреслені інструменти комунікації медіа-ресурсів, що пов’язані з розвитком туризму, обґрунтовано вплив туристичної журналістики на культурний розвиток нації. Метою статті є класифікація туристичних медіа та виявлення тематичних напрямків, тенденцій формування та розвитку туристичної журналістики в Україні. Визначено тематичні блоки туристичних медіа, які впливають на формування культурної свідомості громадян України із застосуванням контент-аналізу та статистичних методів дослідження. Аналіз понад 50 українських туристичних медіа дав можливість виокремити такі теми: країнознавство, поради, стиль життя, мистецтво, природа та екологія, знакові постаті, туристична інфраструктура, маркетинг і тренди, розвиток туризму.

    Ключові слова: туристична журналістика, туристичні медіа, тематика медіа, туристична компанія.

  • UDC 007 : 070(477) : 796.5 : 316.258(043.5)

    Thematic direction of travel media

    Shevchenko Viktoriya, D.Sc. (Social Communications),
    Taras Shevchenko National University of Kyiv, the Institute of Journalism, 36/1, Yu. Illenko St., Kyiv, 04119, Ukraine, e-mail: victoryshe@gmail.com
    ORCID – https://orcid.org/0000-0003-1642-1283
    Malysh Nataliia, D.Sc. (Public Administration), Prof.,
    National University of Kyiv-Mohyla Academy, 2 Skovoroda St., Kyiv, 04070, Ukraine, e-mail: n.malysh@ukma.edu.ua
    ORCID – https://orcid.org/0000-0001-6803-7860

    Introduction. Travel journalism – a direction in journalism and a field of practical activity that produces travel information, aims to encourage people to travel, explore new countries, learn more about life and famous people, their lives, study ethnography, history, literature, architecture, trace the intergenerational connection, political system and its influence on evolution.
    The purpose of the article is to study the topics, trends in the formation and development of tourism journalism in Ukraine as a factor influencing the cultural development of the nation.
    Quantitative and qualitative methods were used for the research, in particular, content analysis, statistical methods based on grouping of tourist media on 9 topics: local lore, art, lifestyle, figures, nature, and ecology, tips, marketing and trends, tourist infrastructure, tourism development.
    Results. It is shown that the activity of the tourism industry in Ukraine is determined by the Development Strategy, and the media market is represented by specialized tourism publications belonging to the spheres of both journalism and tourism business, and media that are focused on tourists. The most popular topic covered in all media is tourism infrastructure. All media, except professional ones, tell about the history and geography of the country, cultural monuments, architecture, interesting places, photos, and videos of impressive landscapes and amazing buildings. Topics about people’s lives, social priorities, crafts and professions, national communities, traditions, folklore, and ethnography, as well as advice on travel, emergency actions, trends in tourism, and various statistics, infographics are considered at a fairly high level.
    It is determined that professional magazines have priority in the topics of marketing, infrastructure, and development of the tourism industry. Lifestyles and tips are most important for TV shows and blogs. The topics of country studies, ecology, and advice predominate in user magazines, websites, and TV shows. On-board media cover all topics. Blogs are highly specialized, as they tell about the tourist route of travel or give advice on choosing hotels, planes, etc.
    Conclusions. Tourist journalism is aimed at the cultural development of the nation, self-development of a particular person, and provides dissemination of information about tourist resources of Ukraine in the world information space.

    Key words: tourist journalism, tourist media, media topics, tourist company, state strategy.

    Стаття надійшла до редакції 05.01.2020

  • Завантажити повну версію

Назва: Особистісний вимір війни у хроніках від Станіслава Асєєва

Авторство:

DOI:

Насмінчук Ірина

ISSN 2415-8496
Obraz, 2020. Vol.1 (33). P. 21–29
https://doi.org/10.21272/Obraz.2020.1(33)-21-29

  • Авторка статті аналізує збірку публіцистичних статей С. Асєєва «В ізоляції», яка засвідчує суто особистісний досвід осмислення війни. Розглянуто співвідношення у текстах об’єктивної інформації і суб’єктивних вражень. Репортажі, есе, роздуми С. Асєєва аналізуються в контексті часу і життєвої долі автора. Журналістська праця С. Асєєва – рух від фіксації побаченого й пережитого до осмислення сучасного й майбутнього України в різних системах координат – це основа сучасного сприйняття подій в окупованому Донбасі. У змістовому аспекті збірка може правити за ілюстрацію тенденції інтелектуалізації журналістського тексту шляхом проникнення у сфери філософії, психологізму, асоціативності. Доведено, що стратегією організації журналістського тексту є органічне поєднання автобіографічного, документального та есеїстичного дискурсів.

    Ключові слова: С. Асєєв, публіцистика, хронологічна послідовність, репортаж, есе, «залишенець», ідентичність, війна.

  • UDC 007 : 070 : 821.161.2 – 92.09

    The personal dimension of the war in the Chronicles by Stanislav Aseyev

    Nasminchuk Iryna, PhD (Philology), Associate Professor,

    Kamianets-Podilskyi Ivan Ohiienko National University, 61, Ohiienko Str., Kamianets-Podilskyi, 32302, Ukraine, e-mail: nasminchuk@gmail.com ORCID – https://orcid.org/0000-0003-3623-387X

    Introduction. S. Aseyev’s journalism is only fragmentarily present in the modern communication space. In the context of the hybrid war, the study and propaganda of the experience of a professional journalist who wrote from Donetsk are of particular relevance.

    The methodology. Observation, analysis and generalization. Given that journalism is on the verge of journalism and literature, a methodology that combines literary and social communication approaches seems appropriate. The analysis of journalistic work as a multi-level recipient-oriented structure requires the application of a methodology of receptive poetics. Biographical elements are required to identify sources of journalism.

    Results. All journalism by Aseyev has a practical-activity, practical-applied sense. The author seeks to orient himself and give clear guidelines to his country to defend national, ethnic, material, intellectual interests in the extremely difficult situation of hybrid war. It not only warns, but also outlines the specific steps that need to be taken to stabilize and change the situation.

    He succeeded in establishing causality between events and the response to them by power structures, to justify a painful awareness of the very fact of the war, to characterize events through the optics of the philosophy and psychology of the «leftover». The occupation of the occupied Donetsk was revealed through the opposition of «own/foreign», «war/peace», «we/ they», «life/death».

    Conclusions. The novelty of the work is due to the lack of research by S. Aseyev’s journalism and its importance in the modern communication space. The results and conclusions of the article are important for forming a holistic view of the role and importance of journalistic genres in the context of the globalization challenges of the present.

    Key words:  S. Aseyev, journalism, chronological sequence, reportage, essay, «leftover», identity, war.

  • Завантажити повну версію

Назва: Явище фотофейків і проблема маніпуляції контекстом фотографії в інформаційно-смисловій війні

Авторство:

DOI:

Родигін Костянтин

ISSN 2415-8496
Obraz, 2020. Vol.1 (33). P. 30–41
https://doi.org/10.21272/Obraz.2020.1(33)-30-41

  • У статті проаналізовано явище фотофейків у сучасному інформаційному просторі, принципи їх конструювання, поширення та впливу на аудиторію. Розглянуто приклади застосування прийому зміни та підміни контексту фотографій в історичному аспекті та на матеріалі російськоукраїнської інформаційно-смислової війни за період 2014 – 2020 рр. Показано причини стійкості таких маніпуляцій та їх резистентності до спростувань.

    Ключові слова:  інформаційно-смислова війна, маніпуляції, пропаганда, фейк, фотографія.

  • UDC 070 : 327.88 : 355.01-025.26

    The phenomenon of photo fakes and a problem of manipulating a context of a photograph in an information and semantic warfare

    Rodyhin Kostiantyn, PhD (Philosophy), Assoc. prof.,

    Vasyl’ Stus Donetsk National University, 21 600-richchia str., Vinnytsia, 21021, Ukraine, e-mail: k.rodygin@donnu.edu.ua

    ORCID – https://orcid.org/0000-0002-2948-5393

    Introduction. The essence of photography means not only documentary potential but also manipulative one. The spatiotemporal discreteness of photography determines its «atomic» nature and the element of mystery, which calls for the work of the imagination, attempts of deciphering, deducing, and searching for context. The very combination of visual and verbal languages, an image and a context, is a vulnerable part of this continuum, where it is possible to change meanings. A true photo can be dishonest in isolation from the context, and the accuracy of the photo does not guarantee the truthfulness of the situation displaying. The method of substituting the context of an image is the basis of the phenomenon of photo fakes common in modern media and the Internet.

    In this paper, such kind of manipulations is referred as «photo fake». Nowadays, photo fakes have become an effective weapon of information and semantic warfare.

    The research methodology is based on a systematic approach, general scientific methods of analysis and synthesis; the work is based on Heorhii Pocheptsov’s concept of information and semantic warfare, as well as Susan Sontag’s theoretical research on the philosophy of photography.

    Results. The study of the problem shows that the history of photo fakes dates back to the invention of photography. Since then, this technology has penetrated the media and is still used to promote false information and manipulative meanings through emotional impact on the audience. A common method of photo fakes means appealing to the image of children. During the Russian-Ukrainian war, information and semantic manipulations of photo content became widespread. The typical methods of such manipulations are: appeals to the images of «Donbas children» and «Ukrainian Fascist punishers»; false attribution of true photographs on a geographical and chronological basis; tendentious interpretation of photographs, supported by precise intervention in the image integrity; the use of frames from feature films about the Second World War as alleged documentary photos of current events in Ukraine. Attempts of Ukraine’s «mirror response» to these attacks are sporadic and appear to be a losing strategy.

    Conclusions. The reasons for the mass spreading and stability of the photo fakes phenomenon in the media space are: growing technical accessibility of their creation and replication in the digital era; the effects of social media bubbles; the trends of semantic warfare, in which imaginative senses are more important and real than facts. Therefore, refutation of specific episodes of misinformation is ineffective against the already established senses and narratives laid down at the deep level. This paper can be the basis for further research of visual media content manipulation within semantic warfare, as well as the development of fact-checking and anti-propaganda topics in the contemporary Ukrainian media space.

    Key words: information and semantic warfare, manipulations, propaganda, fake, photography.

  • Завантажити повну версію

Назва: Упровадження медіа-практик у роботу бібліотек для дітей та юнацтва

Авторство:

DOI:

Поліщук Тетяна, Кравчук Олександра

ISSN 2415-8496
Obraz, 2020. Vol.1 (33). P. 42–50
https://doi.org/10.21272/Obraz.2020.1(33)-42-50

  • Актуальність дослідження обумовлена розширенням медіа-простору українських бібліотек для дітей та юнацтва та використання медіа-практик на їх сторінках в соціальних мережах. Метою є вивчення та порівняння застосованих медіа-практик вітчизняними бібліотеками для дітей та юнацтва, розгляд нових форм роботи із застосуванням медіа-контенту бібліотеками для молоді та ілюстрування їх привабливості для користувача. Для вирішення поставлених завдань було застосовано метод аналізу контенту бібліотек в нових медіа, методи порівняння, узагальнення та соціокомунікації. Присутність бібліотек у нових медіа привертає увагу молоді, а інформаційно-комунікаційні технології стають посередниками між книгозбірнею та користувачем. Важливою складовою привабливості сторінки бібліотеки у соціальних мережах є не лише розширення нових каналів комунікації, а й створення авторського медіа-контенту.

    Ключові слова: бібліотечна комунікація, медіа-практики, медіа-простір, соціальні мережі, хештег.

  • UDC 007 : 304 : 02 : 027.625 : 004.7

    Implementation of media practices in the work of libraries for children and youth

    Polishchuk Tetiana,
    Senior Lecturer, e-mail: t.polishchuk@kubg.edu.ua,
    ORCID – https://orcid.org/0000-0002-7322-6380;
    Kravchuk Oleksandra,
    student, e-mail: ovkravchuk.ij16@kubg.edu.ua,
    ORCID – https://orcid.org/0000-0001-5011-1209.
    Borys Grinchenko Kyiv University, Institute of Journalism, 13b Marshala Tymoshenka Str, Kyiv, 04212, Ukraine.

    Introduction. Today, libraries need not only to be present on social media but also to stay online, to be able to track, comprehend and analyze information. The issue of developing one’s own pages in new media and developing content to attract readers is becoming relevant. Therefore, it is quality content that takes libraries for children and youth to another level of communication with young people.

    Relevance and aim. It is important to expand their own media environment by Ukrainian libraries for children and youth, mastering media practices with their subsequent use on the pages of book collections on social networks. The aim is to analyze the use of modern media practices by libraries for children and youth, to study the media content they offer to the user and to identify attractive forms of information presentation by libraries in social media.

    Methods. Research methods are conditioned by the tasks and require the involvement of elementary theoretical analysis, synthesis and sociocommunication. Selected and analyzed scientific papers with related topics. In the course of researching the activities of Ukrainian book collections for children and youth, we conducted a survey of employees, analyzed their pages on social networks, topics of publications, number of readers, frequency of posts, content and methods of attracting new users.

    Results. In the course of the research, we found the effectiveness of the library’s presence in new media depending on the purpose and tasks of the book collection itself, its desire for open online communication with the user. It is determined that the popularity of pages in social media and the growth of the number of readers is influenced by both the creation of your own, interesting content and the frequency of updating messages. Active use of new media in their work provides an opportunity not only to inform about their activities, to promote books, to involve young people in libraries.

    Key words:  library communication, media practices, media space, social networks, hashtag.

  • Завантажити повну версію

Назва: Cтановлення і розвиток дитячого крос-телебачення

Авторство:

DOI:

Леонтьєва Тетяна

ISSN 2415-8496
Obraz, 2020. Vol.1 (33). P. 64–72
https://doi.org/10.21272/Obraz.2020.1(33)-64-72

  • Аналізується феномен дитячого крос-телебачення. Стверджується, що крос-телебачення використовує Інтернет-платформи для впровадження контенту – у даному випадку, дитячого. Наголошується на тому, що комунікаційні спроможності сучасних Інтернет-платформи спроможні перетворити зміст традиційного дитячого телебачення на привабливий ігровий чи навчальний контент, який зацікавить дитину насамперед тому, що містить цікаву форму викладення корисного контенту. Аналізуються сутність та особливості подачі телевізійних технологій для дітей, а також позитивні і негативні наслідки вживання дитячою аудиторію контенту крос-телебачення.

    Ключові слова: дитина, Інтернет, конвергенція, контент, телебачення.

  • UDC 007 : 304 : 659.3

    Design and development children’s cross-tv

    Leontieva Tetiana, assistant,
    Taras Shevchenko National University of Kyiv, the Institute of Journalism, 36/1, Yu. Illenko St., Kyiv, 04119, Ukraine, e-mail: leontievatatiana@ukr.net

    Introduction. The impact of television on children is perceived by the audience as a one-sided process in which children are considered vulnerable victims. But it is worth paying attention to the greater complexity of children’s television: children’s attention is reactive, and that is why attention is controlled only by the most external elements of the media, to which children respond. This approach assumes that the direction of influence comes from television content to children’s understanding of this content. The child was considered a passive viewer – and hence her motivation to watch TV precisely because of the attractive nature of television as an audiovisual medium.
    The relevance of the study. We need to find out that attitudes towards children as passive recipients of television have changed with the advent of the constructivist (cognitive) approach to the media – since the 1960s when the so-called cognitive-communication revolutions took place and the paradigm of behavioural psychology was no longer based solely on revision. TV programs. Children’s audiences became active creators not of pictures but of meanings; journalists and managers began to use such scenarios, which were a set of plans and expectations created in connection with the media experience.
    The purpose of the article is to find out how much cross-television affects the concentration of the children’s audience.
    Results. It has been found that modern television, as a representative of cross-platforms, offers the placement of ether content on the Internet. Cross-TV performs its function as a public broadcaster: journalists and the management of cross-TV are as close as possible to children-viewers as an active audience. We came to the conclusion that children’s cross-television interprets its role depending on its perception by the children’s audience – and not only by age but also by the experience of children’s viewers. Cross-TV plays an important role in children’s lives, it also largely depends on parents, because they determine what content and for how long children should consume.
    The results of the article can be a test of the communication expectations of the children themselves, a measurement of the real realization of their abilities in terms of the ability to learn and get an education. An interesting and effective method can be to experiment with the educational functions of online games, which will help to understand the impact of Internet communications on children.

    Key words: child, convergence, content, Internet, television.

    Стаття надійшла до редакції 18.05.2020 р.

  • Завантажити повну версію

Назва: Безкомпромісність патріотки-громадянки Олександри Чернової-Животко

Авторство:

DOI:

Сидоренко Наталя, Дубецька Оксана

ISSN 2415-8496
Obraz, 2020. Vol.1 (33). P. 73–79
https://doi.org/10.21272/Obraz.2020.1(33)-73-79

  • У статті розглядається публіцистична діяльність Олександри Чернової-Животко в еміграції, з’ясовується тематика її публікацій в українських часописах Польщі, США, Канади та інших країн. Об’єктом дослідження обрано передусім місячник «Вільна Україна» (Детройт; Нью-Йорк, США, 1954–1972) та деякі інші періодичні видання. Використано методи моніторингу, прес-кліпінгу, порівняння й узагальнення. Як активна авторка журналу «Вільна Україна» публіцистка здебільшого подавала публікації, пов’язані зі світовим чи українським жіночим рухом, досягненнями українських жінок на політичній, літературній, громадській ниві.

    Ключові слова: українська преса, публіцистика, літературна критика, жіночий рух.

  • UDC 007:304:070

    Uncompromising Patriot and Citizen Oleksandra Chernova-Zhyvotko

    Sydorenko Natalya, D. Sc. (Philology), Professor,
    Taras Shevchenko National University of Kyiv, the Institute of Journalism, 36/1, Yu. Illenko St., Kyiv, 04119, Ukraine, e-mail: sydorenko@knu.ua
    ORCID – https://orcid.org/0000-0001-8734-9704

    Dubetska Oksana, PhD (Social Communications),
    M. Dragomanov National Pedagogical University, 8/14, Turgenevska St., Kyiv, Ukraine, e-mail: osydorenko@ukr.net
    ORCID – https://orcid.org/0000-0002-8602-6417

    The aim of the study is to examine journalistic activities of Oleksandra Chernova-Zhyvotko in emigration, to clarify the topic of her publications in the Ukrainian periodicals of Poland, USA, Canada and other countries. The object of the study is primarily monthly journal «Vilna Ukraina / Free Ukraine» (Detroit, New York, USA, 1954–1972) and some other periodicals abroad.
    Methods. Methods of monitoring of internet resources (searching for bibliographic works and memoirs about O. Chernova-Zhyvotko and her publications), press clipping (to select her articles in monthly «Vilna Ukraina / Free Ukraine»), as well as thematic press clipping, comparison and generalization are used.
    Results and conclusions. Writer and teacher О. Chernova-Zhyvotko was published in the magazine «Vira i Kultura / Faith and Culture» (Poland, Canada), newspaper «Nedilia / Week» (Germany), American periodicals («Prometej / Prometheus», «Nasha Batkivzhshyna / Our Motherland», «Tryzub / Trident», «Svoboda / Freedom»), etc. She was an active author of the monthly «Vilna Ukraina / Free Ukraine» (USA). O. Chernova-Zhyvotko mostly published the articles related to the world or Ukrainian women’s movement, the achievements of Ukrainian women in the political, literary and social fields.

    Key words: Ukrainian press, publicism, literary critic, women’s movement.

    Стаття надійшла до редакції 12.05.2020

  • Завантажити повну версію

Назва: Видання творів Володимира Винниченка харківським кооперативним видавництвом «Рух»

Авторство:

DOI:

Подоляка Надія

ISSN 2415-8496
Obraz, 2020. Vol.1 (33). P. 80–87
https://doi.org/10.21272/Obraz.2020.1(33)-80-87

  • У статті розглянуто редакторські аспекти підготовки до видання творів класика української літератури, громадського й політичного діяча В. Винниченка. Наголошено на тому, що у 20–30-х роках ХХ ст. саме в Харківському кооперативному видавництві «Рух» було здійснено першу спробу публікації повного зібрання творів письменника.
    Проведено історичну паралель між двома долями редактора І. Лизанівського й літератора В. Винниченка, що допомогло знайти загальне й перейти до умовиводів.
    Особлива увага приділяється листуванню В. Винниченка з Правлінням видавництва. Різні аспекти підготовки повного зібрання творів проілюстровано прикладами, підкріплено міркуваннями та поясненнями.
    Історичний зріз розгляду фактів надав змогу визначити порушення використання творів В. Винниченка без згоди автора, що показує не відповідність фактичного стану тогочасної економіки та права задекларованому в законах.

    Ключові слова: В. Винниченко, І. Лизанівський, Харківське кооперативне видавництво «Рух», історія видавничої справи, редакторська підготовка творів.

  • UDC 007 : 304 : 655.4(477)(091) Vynnychenko

    Publishing of Volodymyr Vynnychenko works by Kharkiv cooperative publishing house «Rukh»

    Podolyaka Nadiya, PhD (Social Communications),
    Borys Grinchenko Kyiv University, Institute of Journalism, 13b Marshala Tymoshenka Str, Kyiv, 04212, Ukraine, e-mail: nadechdasum@gmail.com.
    ORCID – https://orcid.org/0000-0002-6136-1665

    The article deals with the editorial aspects of preparation for the publication of works of the classic of Ukrainian literature, public and political figure V. Vynnychenko. It is noted that in the 20-30’s of the twentieth century. It was in the Kharkiv Rukh Cooperative Publishing House that the first attempt was made to publish a complete collection of writer’s works.
    Research Methodology. A historical parallel was drawn between the two fates of editor I. Lizanivsky and writer V. Vynnychenko, which helped to find common ground and to reach conclusions. Common scientific methods and the historical-critical method have also been used. The source is the documents of the Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine. Particular attention is paid to V. Vynnychenko’s correspondence with the Board of Publishers. Various aspects of the preparation of complete works are illustrated by examples, supported by considerations and explanations.
    Results. The previously unknown facts about the functioning of the domestic publishing sphere were introduced into scientific circulation, in particular, copyright infringement on works and royalties.
    It is determined that there are many controversial and unresolved issues of the artist’s heritage today. There is almost no analysis of the editorial preparation of V. Vynnychenko’s works; the works were mostly subject to literary and critical analysis than to editorial conclusions.
    One of the important directions of the editorial preparation of works is the formation of the structure of publications. Summing up the activities of the publishing house «Ruh» in this aspect, the main shortcomings of the first full-fledged publication of the works of V.Vynnychenko are identified.
    Novelty. The historical section of consideration of the facts provided an opportunity to identify violations of the use of the works of V. Vynnychenko without the consent of the author shows the discrepancy between the actual state of the then economy and the right declared in the laws.

    Key words: V. Vynnychenko, I. Lyzanivsky, Rukh Kharkiv Cooperative Publishing House, history of publishing, editorial preparation of works.

    Стаття надійшла до редакції 08.04.2020

  • Завантажити повну версію

Назва: Penser L’Histoire des Médias. Review

Авторство:

DOI:

Blavatskyy Serhiy

ISSN 2415-8496 
Obraz, 2020. Vol.1 (33). P. 94–97
https://doi.org/10.21272/Obraz.2020.1(33)-94-97

  • Penser l’histoire des Medias is the title of the latest co-authored (collective) monograph under the direction of Claire Blandin, Emmanuelle Fantin, Francois Robinet and Valerie Schafer. It is devoted to the study of media history in the West, specifically, «the historiographic and academic path it went through, but also its actuality and its perspectives».

  • Завантажити повну версію