-
Мета дослідження – визначити особливості взаємодії факторів соціокомунікаційної діяльності в контексті сучасних медіа. Зазначається, що аудиторія не довіряє пропаганді, натомість довіряє засобам масової інформації, які є носіями якоїсь конкретної пропаганди. Крізь призму феномену комунікаційного рефлюксу аналізуються змістова інформація окремих медіа. Зазначається, що комунікація у своїй реальній функціональній здатності, переслідуючи інтереси майбутнього, знижується для сьогодення, для актуальних потреб аудиторії. В аудиторії немає можливості реагувати на ефекти, на структурне маніпулювання, на процеси, що можуть призвести до припинення подачі масмедіа деформованої реальності, що поширюється в суспільстві.
Ключові слова: аудиторія, маніпуляція, медіакритика, соціокомунікаційна діяльність, рефлюкс.
-
UDC 070.1:654.198
Features of interaction of factors of social and communication activity
MITCHUK Olha,
D.Sc. (Social Communications), Professor, e-mail: [email protected]1;
HAIDUR Nataliia,
PhD student, e-mail: [email protected]2.
1Borys Grinchenko University of Kyiv, Kyiv, 13-B, Marshala Tymoshenko Str., 04212, Ukraine.
2Private Higher Education Institution «Academician Stepan Demianchuk International University of
Economics and Humanities», Rivne, 4, Stepan Demianchuk Str., 33027, Ukraine.
Introduction. Relevance of research. Selection specific content in the media, through which it is possible to follow the rational, intellectual consumption of this content, requires the use of completely different analytical markers.
Research methods. The basis of scientific research is the analysis of theoretical studies of this problem, which were conducted by communicators, sociologists, philosophers and philologists. The methodological basis of scientific research is the principles of collection and selection of factual and analytical materials, empirical, comparative, generalized, classification methods, as well as analysis and synthesis and comparative analysis. The classification schemes of such phenomena of information activity are proposed on their basis.
Results and discussion. The media have a concrete effect on what actually is a reality. It should be noted that the way in which the presence and activity of the media are observed, how this mass of content perceived by the mass media through the society – can only be accepted as an assumption. According to Niklas Louhman, media influences remain without consequences. After all, media influence can not be considered
something automatically recorded in the minds of the audience – they are likely to be the result of a certain communication reflux, monitoring the frame of the media.
Results. The audience does not trust propaganda, while the audience entrusts the mass media, which are the bearers of some particular propaganda. Media holders can not promote
their ideas without the use of mass media. All this means that with the growth of mass media, increases its variety, the ability to attract various structures and individuals to the dissemination of specific content. The audience through the media does not receive direct «values», the mass media do not directly improve the society. But due to media and media criticism that analyzes their activities, societies become more transparent, more open, which allows us to hope for more accurate observation by the society itself, by its actions, in terms of its development prospects.
Ключові слова: audience, manipulation, media criticism, social and communicative activity, reflux.
Стаття надійшла до редакції 09.11.2015
-
Завантажити повну версію