-
Євтушенко Олена, канд. наук із соц. комунік., доц., NetCracker Technology Corporation, Київ, Україна, e-mail: [email protected].
ORCID – https://orcid.org/0000-0002-7850-1580.
Kovalova Tetiana, канд. наук із соц. комунік., доц., Сумський державний університет, Суми, Україна, e-mail: [email protected].
ORCID – https://orcid.org/0000-0002-6551-4139.
Вступ. У своїй роботі медіафахівці стикаються з багатьма стресовими та потенційно психотравмувальними подіями. Навіть журналісти, які не працюють у зонах бойових дій, ризикують отримати посттравматичний стресовий розлад або інші проблеми з психічним здоров’ям. В умовах повномасштабної війни постає питання, як підготувати майбутніх медійників до такої психологічно складної роботи.
Актуальність дослідження. Розвиток навичок резильєнтності (психологічної стійкості) може бути відповіддю на виклики професії медійника. Останніми роками дослідники та журналісти-практики все частіше обговорюють резильєнтність. Проте в українських навчальних закладах цьому вмінню ще не приділено належної уваги. Актуальність нашого дослідження полягає у зверненні до теми, яка недостатньо розроблена як у науці, так і на практиці. Мета статті – окреслити роль психологічної стійкості як необхідної навички при підготовці майбутніх журналістів.
Методологія. Для досягнення мети статті використано комплекс наукових методів. Для формулювання теоретичних основ дослідження використано методи аналізу, узагальнення та порівняння. Емпіричне дослідження проводилось методом опитування із використанням таких психодіагностичних опитувальників: шкала стійкості Коннора-Девідсона-10 (CD RISC-10), коротка шкала стійкості (BRS), шкала стійкості С. Мадді.
Результати. Резильєнтність – це здатність ефективно адаптуватися до складного життєвого досвіду, витримувати негаразди в такий спосіб, що сприяє відновленню або підсиленню себе. Професійні організації та медіа для журналістів підкреслюють важливість цієї навички. Однак лише деякі навчальні заклади за кордоном пропонують спеціалізовані курси для її розвитку. Про актуальність розвитку психологічної стійкості в українських студентів-журналістів свідчать дані пілотного дослідження, яке показало, що близько 40 % респондентів мали низький рівень стійкості.
Висновки. Пілотне дослідження вказує на те, що значна частина опитаних студентів-журналістів може бути неготовою до психологічних викликів майбутньої професії. Тому вкрай важливою є розробка рекомендацій для навчальних закладів, які готують майбутніх журналістів, щодо розвитку стійкості студентів.
Ключові слова: стійкість, журналістська майстерність, підготовка студентів, журналістська етика.
Стаття надійшла до редакції 03.07.2023.
Рекомендовано до видання 16.10.2023
-
1. Бельська Н. А., Мельник М. Ю. Дослідження резильєнтності учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2022. № 2 (85). С. 98–107. URL: https://doi.org/10.32405/2309-3935-2022-2(85)-98-106.
2. Кокун О. М., Мельничук Т. І. Резилієнс-довідник: практичний посібник. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. 2023. 25 с.
3. Ackerman, C.E. (2017), “How to Measure Resilience With These 8 Scales”, Positive Psychology, available at: https://positivepsychology.com/3-resilience-scales (accessed 05 January 2023).
4. Reporters Without Borders / Reporters sans frontières, “Build resilience to trauma by focusing on your values”, available at: https://training.rsf.org/build-resilience-to-trauma-by-focusing-on-your-values (accessed 03 June 2023).
5. American Psychological Association (2012), “Building your resilience”, available at: https://www.apa.org/topics/resilience/building-your-resilience (accessed 05 January 2023).
6. Frey, E. (2023), “Preparing for Risks and Building Resilience”, Journalism Studies, pp. 1–18, available at: https://doi.org/10.1080/1461670x.2023.2173962 (accessed 02 May 2023).
7. Grant, H.B. (2020), “3 tips for resiliency in journalism”, National Press Club Journalism Institute, available at: https://www.pressclubinstitute.org/2020/08/25/3-tips-for-resiliency-in-journalism (accessed 05 May 2023).
8. Javakhishvili, E. (2018), “Understanding and building resilience in journalists”, The Center for International Media Assistance, available at: https://www.cima.ned.org/blog/understanding-building-resilience-journalists (accessed 03 June 2023).
9. Markovikj, M., Serafimovska, E. (2023), “Mental Health Resilience in the Journalism Curriculum”, Journalism & Mass Communication Educator, vol. 78, no. 2, pp. 233–250, available at: https://doi.org/10.1177/10776958231153260 (accessed 08 June 2023).
10. Morell, R. (2020), “Reporting and Resilience: How Journalists Are Managing Their Mental Health”, Nieman Reports, Summer, available at: https://niemanreports.org/articles/reporting-and-resilience-how-journalists-are-managing-their-mental-health (accessed 07 May 2023).
11. Ogunyemi, O., Akanuwe, J. (2021), “Should journalism curricula include trauma resilience training? An evaluation of the evidence from a scoping literature review and findings from a pilot study”, Journalism Education, vol. 10, no. 1, pp. 33–43, available at: https://www.researchgate.net/publication/351346185_Should_journalism_curriculae_include_trauma_resilience_training_An_evaluation_of_the_evidence_from_a_scoping_literature_review_and_findings_from_a_pilot_study (accessed 07 May 2023).
12. Pearson, M., McMahon, C., O’Donovan, A., & O’Shannessy, D. (2021), “Building journalists’ resilience through mindfulness strategies”, Journalism, Vol. 22(7), pp. 1647–1664, available at: https://doi.org/10.1177/1464884919833253 (accessed 02 June 2023).
13. Relly, J.E., Waisbord, S. (2022), “Why collective resilience in journalism matters: A call to action in global media development”, Journal of Applied Journalism & Media Studies, vol. 11, no. 2, pp. 163–188, available at: https://doi.org/10.1386/ajms_00089_1 (accessed 10 January 2023).
14. APA Dictionary of Psychology, “Resilience”, available at: https://dictionary.apa.org/resilience (accessed 25 April 2023).
15. Šimunjak, M. (2023), “Teaching Emotional Intelligence for Enhancing Resilience in Journalism”, Journalism & Mass Communication Educator, Vol. 78(2), pp. 127–141, available at: https://doi.org/10.1177/10776958231165103 (accessed 25 April 2023).
-
Завантажити повну версію