Анотація
Вступ. У сучасному інформаційному середовищі, яке характеризується швидким поширенням новин через онлайн-медіа та соціальні мережі, маніпулювання інформацією стали звичним явищем. Також, під час кризових ситуацій, таких як військові конфлікти або епідемії, збільшується кількість дезінформації, фейків і пропаганди, що негативно впливає на суспільну думку та довіру до медіа. Це дослідження спрямоване на вивчення різноманітних маніпуляцій в онлайн-медіа та соціальних мережах, їх механізмів впливу та наслідків для суспільства.
Актуальність і мета. Актуальність теми обумовлена забезпеченням розуміння механізмів маніпуляцій, які використані в медіа для формування суспільної думки. Мета – охарактеризувати ознаки понять, пов’язаних із маніпуляцією та дезінформацією в сучасних медіа, пояснити механізми впливу та наслідки цих явищ.
Методологія. У дослідженні використано кілька методів: описовий, класифікаційний та контент-аналіз. Проведено аналіз контенту українських медіа за 2024 рік щодо публікацій маніпулятивного характеру. Також здійснено опитування 250 респондентів для виявлення їх сприйняття недостовірної інформації.
Результати. Результати дослідження показали, що маніпуляція є цілеспрямованим психологічним впливом на свідомість аудиторії. Основні види маніпулятивної інформації включають дезінформацію, малінформацію, місінформацію, фейки, пропаганду, ІПСО та джинсу. Дезінформація – це свідомо створена неправдива інформація, тоді як малінформація містить правдиві факти, подані в оманливому контексті. Пропаганда є більш широким поняттям, яке включає як правдиву, так і викривлену інформацію для досягнення певних стратегічних цілей.
Висновки підкреслюють необхідність підвищення медійної грамотності серед населення та важливість критичного мислення у сприйнятті інформації з онлайн-джерела. Дослідження показало, що маніпулятивні матеріали використовують емоційний вплив та перекручення фактів для формування певних поглядів у суспільстві. Важливими аспектами є також роль мемів як інструменту маніпуляції серед молоді.
Посилання
1. Agnieshka M. Valorska (2020) Dipfeik ta dezinformatsiia : prakt. posib. K. 36 p.
2. Bereziuk, S., Bereziuk, Yu., Hoda, O. (2024). Manipuliatyvni tekhnolohii ta osoblyvosti yikh proiavu v suspilno-politychnykh protsesakh. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka, no 4 (13), pp. 26-32.
3. Butyrina, M., Bakhmetieva, A., Hudoshnyk, O., Kyrylova, O. ta Khotiun, L. (2022). Medianaratyvy (kolektyvna monohrafiia), Lira, Dnipro. 116 p.
4. Ertanovska D. (2021) Memy yak zasib spilkuvannia ta manipuliatsii. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia zhurnalistyka, no 49. URL: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/ journalism/article/view/11073.
5. Zakharchenko A., Pivtorak O., Voronova O. (2019) Prohnozy v ukrainskykh media yak zasib manipuliatsii ta mirylo vidpovidalnosti redaktsii. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia zhurnalistyka. no 46.
6. Ivanov V. F. (2015) Vymohy do roboty z faktamy ta dzherelamy informatsii v mas-media. Informatsiine suspilstvo. no 22. P. 17–20.
7. Kuzmenko Yu. (2024) Tsyfrovi manipuliatsii v media: de mezha dozvolenoho i yaki perevahy shtuchnykh zobrazhen. Suspilne. 13.03.2024. URL: https://suspilne.media/704970-cifrovimanipulacii-v-media-de-meza-dozvolenogo-i-aki-perevagi-stucnih-zobrazen/
8. Meir N. (2023) Standarty shchodo heneratyvnoho AI. Associated Press. 15.08.2023. URL:https:// www.ap.org/the-definitive-source/behind-the-news/standards-around-generative-ai/
9. Nevelska-Hordieieva O.P., Nechytailo V.O. (2021) Manipuliatsii yak zasib informatsiinopsykholohichnoho vplyvu u informatsiinii viini. Visnyk NIuU imeni Yaroslava Mudroho. Seriia: Filosofiia, filosofiia prava, politolohiia, sotsiolohiia. Т. 3 no 50. P.71-83. DOI: https://doi. org/10.21564/2663-5704.50.235389
10 . Smirnov S. (2024) Fakty v teoriiakh istyny. Visnyk Lvivskoho Universytetu. Seriia zhurnalistyka. no 54-55; P. 93–103.
11. Steblyna N. (2023) Dynamika poshyrennia movy vorozhnechi v telehram-kanalakh kremlivskykh propahandystiv. Obraz, no 2 (42). P. 17–24.
12. Shevchenko V., Zubar P. (2024) Blohosfera Ukrainy: kontent-analiz antyvaktsynnoi kampanii pid chas pandemii COVID-19. Obraz, no 2 (45). P. 48–59.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.