ПОЗИТИВНІ МЕДІАПІДХОДИ ДО СТВОРЕННЯ ЕФЕКТИВНОЇ МОБІЛІЗАЦІЙНОЇ КОМУНІКАЦІЇ В УКРАЇНІ
PDF

Ключові слова

медіапідходи
соціально чутлива журналістика
мобілізація
комунікація
російсько-українська війна
професійні стандарти
етика

Анотація

Вступ. В умовах російсько-української війни увага медійників привернена до соціально чутливого контенту. Редакції щодня зіштовхуються з трагедіями й людськими стражданнями, піднімають суспільно важливі теми, борються з російськими дезінформаційними вкидами. Мобілізація і діяльність ТЦК та СП – надзвичайно гостра тема в очах українського суспільства. Це пов’язано з відсутністю ефективної мобілізаційної комунікації.

Актуальність і мета. У статті проаналізовано позитивні медіапідходи до створення ефективної мобілізаційної комунікації в Україні. Подано рекомендації щодо професійного медіависвітлення через підтеми, які найбільше хвилюють суспільство. Мета – на матеріалі публікацій українських інтернет-видань проаналізувати позитивні медіапідходи до створення ефективної мобілізаційної комунікації в Україні в умовах війни.

Методологія. Матеріалом дослядження слугували журналістські публікації, зокрема заголовки з українських онлайнових медіа, що демонструють позитивну практику представлення теми мобілізації в інфопросторі, а також визначають настрій українців в умовах війни. Об’єктивність і всеохопність дослідження забезпечило використання низки методів: описового, контекстуального та комунікативно-прагматичного аналізу, моніторингу.

Результати. Із урахуванням досліджень Інституту масової інформації, рекомендацій Комісії з журналістської етики, а також власних спостережень визначено основні медіапідходи до створення ефективної мобілізаційної комунікації в умовах російсько-української війни: мотивація до виконання громадянського обов’язку й добровільний вступ до лав ЗСУ, дотримання законодавчих норм, прав мобілізованих, справедливість ухвалення рішень, ефективна взаємодія ТЦК та СП із підрозділами ЗСУ. Прикладами позитивної практики є людиноцентричність і висвітлення історій, що мають мотиваційний характер, показують приклади успішної мобілізації.

Висновки. Мобілізаційна комунікація мала б давати відповіді на суспільні запити. Журналісти мають робити фокус на правовій і моральній відповідальності, наголошуючи на тому, що це не примус, а обов’язок кожного громадянина у воєнний час, це справа колективної безпеки України й потреба для оборони та майбутньої перемоги.

PDF

Посилання

1. Barkar, D. (2024), «How Ukrainian media maneuver between negativity and neutrality in covering the mobilization. IMI monitoring», Instytut Masovoji Informaciji [Institute of Mass Information], available at: https://surli.cc/shdjam (accessed 25 January 2025)

2. Barkar, D. (2024), «Information war for mobilization: how media and government shape the attitudes of Ukrainians», Instytut Masovoji Informaciji [Institute of Mass Information], available at: https://surl.gd/fvjhyz (accessed 25 January 2025)

3. Instytut Masovoji Informaciji (2024), «IMI study: the authorities do not have a unified information policy to form a positive image of mobilization», available at: https://surli.cc/eekgfr (accessed 27 January 2025)

4. Kacimon, O. (2024), «The Land Forces have warned the media and bloggers: criminal cases will be opened for spreading fake news about mobilization». Detektor Media [Media Detector], available at: https://surl.li/hpggis (accessed 01 February 2025)

5. Kuljchynsjkyj, R. & Dukach, Ju. (2024), «Mobilization: what deters and what motivates. Info Sapiens survey commissioned by Texty.org.ua», Texty.org.ua, available at: https://texty.org. ua/articles/111848/mobilizaciya-sho-vidlyakuye-i-sho-motyvuye-opytuvannya-info-sapiens-nazamovlennya-textyorgua/ (accessed 01 February 2025)

6. Nacionaljna rada Ukrajiny z pytanj telebachennja ta radiomovlennja (2024), «The National Council called on the media to cover the topic correctly», available at: https://webportal.nrada.gov.ua/ mobilizatsiya-ta-diyalnist-ttsk-natsionalna-rada-zaklykala-media-do-korektnogo-vysvitlennya-temy/ (accessed 22 January 2025)

7. KJE (2023), «Recommendations of the KJE on proper coverage of the topic of mobilization in Ukraine», available at: https://cje.org.ua/statements/rekomendatsii-kzhe-pro-nalezhne-vysvitlenniatemy-mobilizatsii-v-ukraini/ (accessed 22 January 2025)

8. Espreso (2022), «The Russian Federation is spreading fake news about the alleged mobilization of women in Ukraine, – the Center under the National Security and Defense Council», available at: https://espreso.tv/rf-poshiryue-feyki-pro-nibito-mobilizatsiyu-zhinok-v-ukraini-tsentr-pri-rnbo (accessed 25 January 2025)

9. Slyvenko, O. (2025), «The mobilization age in Ukraine will likely be reduced to 18 years. Russian disinformation review for January 6–12, 2025», Detektor Media [Media Detector], available at: https://surl.gd/bqnucx (accessed 01 February 2025)

10. Chorna, A. (2024), «ТСK on the football field, sentences and prisoners in the army: what Chernivtsi media write about the renewed mobilization», Detektor Media [Media Detector], available at: https://imi.org.ua/blogs/ttsk-na-futbolnomu-poli-vyroky-ta-v-yazni-u-vijsku-shho-pyshutchernivetski-media-pro-onovlenu-i64846 (accessed 25 January 2025)

11. Shhepak, Je. (2024), «Reprints, clarifications, and a little bit of jeans: how Cherkasy media write about mobilization», Instytut Masovoji Informaciji [Institute of Mass Information], available at: https://imi.org.ua/blogs/peredruky-roz-yasnennya-i-dribka-dzhynsy-yak-pyshut-pro-mobilizatsiyucherkaski-media-i61265 (accessed 27 January 2025)

12. Centr Protydiji Dezinformaciji (2023), «How Ukrainian media hypes the topic of mobilization», available at: https://cpd.gov.ua/warnin/yak-ukrayinski-media-hajpuyut-na-temi-mobilizacziyi/ (accessed 25 January 2025)

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.