РЕГІОНАЛЬНИЙ ВОЄННИЙ МЕДІАДИСКУРС: ТЕМАТИКА СОЦІАЛЬНИХ НАРАТИВІВ (НА ПРИКЛАДІ ЛОКАЛЬНОГО ВИДАННЯ «ТРИБУНА»)
PDF

Ключові слова

інформаційний простір
медіадискурс
регіональне медіа
медіатекст
соціальні наративи
історична пам’ять
соціальна проблематика

Анотація

Вступ. Нинішня державна гуманітарна політика орієнтована на зміцнення українського суспільства, а в умовах війни і самі українці переосмислили важливість згуртування. Сучасний воєнний дискурс зокрема спрямований на утвердження національної стійкості.

Актуальність та мета. У фокусі наукового інтересу – сумське онлайн-видання «Трибуна», медіаландшафт якого сприяє формуванню у суспільстві історичної пам’яті. Мета статті – окреслити специфіку представлення регіональними медіа соціальних наративів як інструменту формування у суспільстві історичної пам’яті про російсько-українську війну.

Методологія. Для реалізації дослідження використано загальнонаукові методи теоретичного аналізу, зіставлення, систематизації та узагальнення матеріалу. Описовий метод та контент-аналіз дозволив охарактеризувати проблемно-тематичні групи медіатекстів та означити чинники їх творення, щоб встановити концептуальні смисли в соціальних наративах, а також визначити смисли й функції концепту «війна» в медіатекстах соціальної тематики та їх роль у формуванні історичної пам’яті про російсько-українську війну.

Результати. Російсько-українська війна внесла корективи у формування і поширення соціальних наративів та їх проблемно-тематичне наповнення. Встановили, що соціальні наративи утворюють дві тематичні групи: #Здоров’я, #Війна. З’ясували, що у досліджуваному виданні найбільш представлені соціальні наративи в блоці #здоров’я_медицина (45 %). Найменш чисельним є блок щодо залежностей (1 %). Описано, що наративи тематичної групи #Здоров’я є відмінними за контентним наповненням, а концептуальна складова тематичної групи #Війна має негативну конотацію, яка в медіатексті може бути і прихованою. Визначено, що наративи цієї групи є більш впливовими на формування історичної пам’яті про людей, події, місця російсько-української війни. З’ясовано, що нинішня модель соціального наративу формується різними елементами, знаковими серед яких є концепт «війна», психологізм образу героя, накладання реципієнтами додаткових смислів на події та ситуації.

Висновки. Проведений аналіз доводить, що індивідуальний досвід війни, представлений в регіональному медіа, є тим фактором, що впливає на українське суспільство і залежить від специфіку транслювання тематичного контенту та смислів концепту «війна».

PDF

Посилання

1. Dyakovska, H. (2017), «Narrative as a component of discursive reality», Skhid [East], vol. 5, no. 151, pp. 70–73.

2. Kyrydon, А. (2020), «The potential of commemorative practices in constructing of national identity: the conceptualization of the problem», Istorychna pam’yat’ [Historical Memory], vol. 1, no. 42, pp. 7–19. URL : http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/14295/3/Kyrydon.pdf

3. Kovalska-Pavelko, І. (2020), «Military commemorative practices as a component of the historical memory of the ukrainian people about second world war», Problemy politychnoyi istoriyi Ukrayiny [Problems of Political History of Ukraine], Iss. 15, pp. 168–180. DOI: 10.33287/11937

4. Lebid, N. M. (2022), «War narratives in the ukrainian media in the conditions of a full-scale russian invasion», Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriya: Filolohiya. Zhurnalistyka [Scientific notes of V. I. Vernadsky Taurida National University, Series: «Philology. Journalism»], vol. 33(72), no. 5, part 2, pp. 295–300. DOI : https://doi.org/10.32782/2710-4656/2022.5.2/49

5. Sorokin, S.V., Sachko, A.Yu. (2024), «Narratives of turkish mass media in the context of ukrainian-russian war», Zakarpatski filolohichni studiyi [Transcarpathian Philological Studies], vol. 35, pp. 142–149. URL : http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/35/27.pdf DOI : https://doi. org/10.32782/tps2663-4880/2024.35.25

6. Strutynska, T. (2024), «Social and economic problems of regional TV news in the condinons of the Russian-Ukrainian War (on the example of the TV channel “3-Studio” in IvanoFrankivsk)», Communications and Communicative Technologies. no 24, pp. 50–58. https://doi. org/10.15421/292406

7. Khlystun, I. V. (2024), «Social problems of the regional mass media during the full-scale invasion of russia in Ukraine (based on the material of the Social Cherkasy TV and Radio Company)», Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriya: Filolohiya. Zhurnalistyka [Scientific notes of V. I. Vernadsky Taurida National University, Series: «Philology. Journalism»], vol. 35(74), no. 1, part 2, pp. 246–252. https://doi.org/10.32782/2710-4656/2024.1.2/39

8. Shyshkin, М. (2024), «Narrative as an interdisciplinary category: the history of study», Filolohichni traktaty [Philological Treatises], vol. 16, no. 2, pp. 133–139. https://www.doi. org/10.21272/Ftrk.2024.16(2)-13

9. Birkner, T., & Donk, A. (2020). Collective memory and social media: Fostering a new historical consciousness in the digital age? Memory Studies, 13(4), 367–383. https://doi. org/10.1177/1750698017750012

10. Havryliuk, I. & Kovalova, T. (2022), Social journalism in the media space of Ukraine. Ensuring Standards of Quality of Life in a Turbulent World: monograph. Scientific editors: Tadeusz Pokusa and Tetyana Nestorenko. Opole : The Academy of Applied Sciences – Academy of Management and Administration in Opole, pp. 294–304. https://surl.li/eyzbhp

11. Henig, L., & Ebbrecht-Hartmann, T. (2022). Witnessing Eva Stories: Media witnessing and self-inscription in social media memory. New Media & Society, 24(1), 202-226. https://doi. org/10.1177/1461444820963805

12. Cupi, D. (2024). The Role of the Albanian Media as Mediator and Creator of Collective Memory. International Journal of Law and Policy, 2(1). https://doi.org/10.59022/ijlp.146

13. Connerton, P. (2009), How modernity forgets, Cambridge University Press.

14. Connerton, P. (1989), How societies remember, Cambridge University Press.

15. Neiger, M. (2025). Media Memory. In: Bietti, L.M., Pogacar, M. (eds) The Palgrave Encyclopedia of Memory Studies. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-93789-8_58-1

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.