Анотація
Вступ. В умовах сучасних інформаційних воєн, розвитку маніпуляційних технологій, кризових явищ світового масштабу дослідницької уваги заслуговують джерела, що транслюють ціннісні наративи, спрямовані на гармонізацію суспільних відносин і відновлення ціннісних систем.
Актуальність і мета. Стаття розкриває науковий погляд на Біблію як на медіа, що протягом багатьох століть транслює морально-духовний дискурс і систему засадничих цінностей як фундаментальну основу світоустрою, відтворює унікальну модель комунікації, проте з позицій соціальнокомунікаційного підходу є не вивченою. Це визначає новизну й актуальність розвідки, мета якої – дослідити медійність Біблії та її місце й роль у журналістиці та соціальних комунікаціях.
Методи дослідження. Дослідження є комплексним, здійснене в парадигмі «правда – журналістика – суспільство». Методологічна основа – соціальнокомунікаційний підхід. Типологізований об’єкт – Біблія як медіа. Застосовано методи концептуального, порівняльного, дискурсивного аналізу, синтезу. Для розуміння природи та системи духовної комунікації, відображеної в Біблії, а також інтерпретації унікальних властивостей досліджуваного об’єкту використано елементи філософських методів: діалектичного, метафізичного, інтуїтивного, феноменологічного.
Результати. У статті подано результати першого етапу дослідження – аналізу Біблії щодо відповідності характеристикам і функціям медіа. З’ясовано відповідність Біблії визначенню «медіа» та сучасним його тлумаченням. Виявлено особливості, що формують унікальність цього медіа. Подано їх перелік та обґрунтування. Встановлено, що Біблія акумулює і транслює інформацію від трансцендентного Першоджерела – Абсолюту, має унікальну структуру та жанрово-стильову побудову, зберігає ціннісну абсолютність, не релятивізує під впливом трендів сучасного світу, доносить контент незмінним, демонструє актуальність, суспільну цінність інформації на тлі локальних і глобальних суспільно-політичних подій упродовж багатьох періодів історичного розвитку людства, справляє позитивний вплив на особу та суспільство, транслюючи алгоритми духовного самоусвідомлення і пізнання та спонукаючи до духовного осягнення вічних цінностей і вічного життя. Вказано на зв’язок Біблії з журналістикою.
Висновки. Результати дослідження дають підставу визначити Біблію як унікальне медіа, транслятора засадничих цінностей, що спрямоване на відновлення ціннісної системи людства та гармонізацію суспільних відносин і є перспективним джерелом соціальнокомунікаційних досліджень.
Посилання
1. Ohiienko, I. I., (transl.). (2018). The Bible, or the Books of the Holy Scriptures of the Old and New Testaments. Ukrajinsjke Biblijne Tovarystvo, Kyjiv, 1229 p.
2. Horodenko, L. M. (2018). Media. Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine], in Eds. I. М. Dziuba, A.I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. The NASU institute of Encyclopedic Research, Kyiv, available at: https://esu.com.ua/article-66085
3. Kornieiev. V. M. (2016). Current status and prospects for the development of scientific research on social communications in Ukraine: monograph. Palyvoda A. V., Kyjiv, 342 р.
4. Kukhta, M. P. Socialization. Velyka Ukrajinsjka Encyklopedija [Great Ukrainian Encyclopedia], available at:: https://vue.gov.ua/Соціалізація (date of application 20.10.2024)/
5. Los, Y. D. (2008). Journalism and Тrends in World Development: A Textbook for Higher Educational Institutions of III–IV Levels of Accreditation: In 2 parts, part 1. PAIS,. Ljviv, 376 p.
6. Luman, Niklas. (2010). The Reality of Mass Media. Centr viljnoji presy, Kyjiv, 158 р.
7. Marynovych, M. (1991). Ukraine in the Margins of Holy Scripture: prose, poems, essays, journalism, letters. Vidrodzhennja, Droghobych, 108 p.
8. McLuhan, M. (2013). Understanding Media: The Extensions of Man. GINGKO PRESS Inc, Berkeley, 336 p.
9. Media. Vikipedija : Viljna Encyklopedija [Wikipedia : Free Encyclopedia] URL: https:// uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B5%D0%B4%D1%96%D0%B0 (date of application 20.10.2024)
10. Oxford English Dictionary. Media. URL: https://www.oed.com/search/dictionary/?scope=Entries&q=media (date of application 20.10.2024)
11. Online Etymology Dictionary. Medium. Media. URL: https://www.etymonline.com/word/ medium#etymonline_v_12522 (date of application 20.10.2024)
12. Petrenko, S. I. (2020). Truth as a Social and Communication category of Journalism. PhD diss. (journ. sci.) Institute of Journalism, Taras Shevchenko National University of Kyiv, 382 р. DOI: https:10.13140/RG.2.2.25776.07688
13. Popović Mladen, Maruf A. Dhali, Schomaker Lambert. (2021, April 21). Artifi Cial Intelligence Based Writer Identification Generates New Evidence for the Unknown Scribes of the Dead Sea Scrolls Exemplified by the Great Isaiah Scroll (1QIsaa ). PLOS One, available at: https://doi.org/10.1371/ journal.pone.0249769 (date of application 15.12.2024)
14. Rizun, V. V. (2012). «Outlines of the methodology of social communication studies». Psykholinghvistyka [Psycholinguistics], no 10, pp. 305-314, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ psling_2012_10_44 (date of application 12.11.2024)
15. Savchenko, O. V. (2018). Mass media. Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine], in Eds. I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. The NASU institute of Encyclopedic Research, Kyiv, available at https://esu.com.ua/article-64254 (date of application 10.01.2025)
16. Sverstiuk, Ye. (2009). The Bible in Ukraine. Pravda polynova. [The Truth is Wormwood], Vydavnychyj dim «Kyjevo-Moghyljansjka akademija», Kyjiv, pp. 129-141.
17. Stepovyk, D. V. (2003). Bible. Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine], in Eds. I. М. Dziuba, A.I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. The NASU institute of Encyclopedic Research, Kyiv, available at: https://esu.com.ua/article-39828 (date of application 15.01.2025)
18. Tymoshyk, M. S. (2003). History of Publishing: Textbook. Nasha kuljtura i nauka, Kyjiv, 496 р.
19. Khamitov, N. V. (2015), Philosophical Anthropology as Metaanthropology: Metatheory of Social Humanities Knowledge and Philosophy of Everyday Life, Limited and Metalimited Human Being. Problemy socialjnoji roboty: filosofija, psykhologhija, sociologhija [Problems of Social Work: Philosophy, Psychology, Sociology], no 2, pp. 27-41, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/prcr_2015_2_7 (date of application 10.01.2025)
20. Khomenko, T. (2008). Preaching and Modern Journalism: Monograph. Львів : ПАІС,. 136 с.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.