Анотація
Вступ. Медіа є одним із ключових засобів впливу на громадськість. Проте виробники контенту не послідовно дотримуються професійних стандартів. Це виявляється в оприлюдненні матеріалів із напівправдою чи значним перекрученням фактів.
Актуальність і мета. Зазначена тенденція актуалізується щодо локальних новинних сайтів, авдиторія яких довіряє місцевим медіа, тому часто сприймає маніпулятивні матеріали як правдиві. Звернення до цієї проблеми зумовлене потребою наголосити на явищі недостовірного інформування в онлайн-медіа на місцевому рівні. Мета – дослідити використання маніпулятивних прийомів на тернопільських новинних сайтах.
Методологія. Виокремлення однотипних ознак досліджуваних сайтів (статус медіа, частота оприлюднення новин, їх тематичний спектр тощо) здійснено за допомогою моніторингу. На основі принципів контент-аналізу зібрано (кількісний аналіз) й згруповано (системний аналіз) емпіричний матеріал. Вивчення виявів різних маніпулятивних прийомів проведено з позицій структурно-функційного і семантичного аналізу, на підставі чого визначено маніпулятивні смисли у новинному контенті.
Результати. За досліджуваний період (вересень–листопад 2024 р.) виявлено 403 публікації з ознаками маніпуляцій на ресурсі «0352 – сайт міста Тернополя» та 49 – на сайті «Газета Місто». Встановлено, що за тематикою – це політика, мобілізація, здоров’я, погода. Основні прийоми маніпуляцій: тригерні теми, викривлення фактів, недомовленість/ замовчування, повторення новин зі зміненими заголовками, клікбейт, нагнітання ситуації, вихваляння або дискредитація конкретних осіб у контексті політичної реклами, рекламний характер новин. Маніпуляції у новинні матеріали включено мовними і немовними, активними і пасивними засобами; посилання на авторитети; риторика емоційної залученості; мовні штампи; некоректне використання галузевих термінів і понять.
Висновки. Виявлені прийоми і засоби маніпуляцій є свідченням порушень стандартів новинної журналістики чи компромісів із ними, що призводить до насильства над емоціями, довірою, волею громадян. Результати дослідження мають значення у контексті професійної відповідальності журналістів, зазіхань на свободу слова та підтверджують потребу пропагування медіаграмотності для населення.
Посилання
1. Hrabovskyi, S. I. (2018), «Manipulation technologies». Encyclopedia of Modern Ukraine, I. M. Dziuba, A. I. Zhukovskyi, M. H. Zhelezniak (Eds.), Institute of Encyclopedic Research of the National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv, available at: https://esu.com.ua/article-63455
2. Hrytsenko, O. S. (2020), «Manipulative influences in media texts during the election campaign». Obrii drukarstva [The Horizons of Printing], vol. 1 (8), pp. 52–61, available at: https:// doi.org/10.20535/2522-1078.2020.1(8).190088
3. Hryshyn, M. (2024), «Manipulative technologies in social media: basic tactics». Naukovi pratsi Mizhrehionalnoi akademii upravlinnia personalom. Filolohiia [Scientific works of the Interregional Academy of Personnel Management. Philology], vol. 3 (13), pp. 17–26, available at: https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.3.2
4. Zhyvohliadov, Yu. O. (2018), «Manipulative technologies in the media: psychological mechanisms of mythologization of consciousness». Pravnychyi visnyk Universytetu «KROK» [Legal Bulletin of the University «KROK»], vol. 33, pp. 176–184, available at: https://lbku.krok.edu.ua/index. php/krok-university-law-journal/article/view/181/153
5. Ivanov, V. (2010), Basic theories of mass communication and journalism: a textbook, V. Rizun (Ed.), Center for Free Press, Kyiv, 258 p.
6. Ilchenko, O. A., Bondar, D. V. (2020), «Manipulative headlines in the modern media space (based on the material of Ukrainian-language online publications)». Pivdennyi arkhiv (filolohichni nauky): zbirnyk naukovykh prats [Southern Archive (philological sciences): a collection of scientific papers], Kherson State University, vol. LXXXІV, pp. 146–150.
7. Ilchenko, O. A., Malykhina, O. H. (2020), «Types of manipulative content in the modern media space (based on the material of Ukrainian-language online publications)», Naukovyi visnyk DDPU im. I. Franka. Filolohichni nauky (movoznavstvo) [Scientific Bulletin of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. Philological sciences (linguistics)], vol. 14, pp. 58–62.
8. Kvit, S. (2008), Mass communications : a textbook, VD «Kyievo-Mohylianska akademiia», Kyiv, 206 p.
9. Komarchuk, O. O. (2019), Manipulative technologies of mass communication in the context of hybrid warfare, Abstract of the PhD diss. (polit. sci.), V. Sukhomlynskyi Mykolaiv National University. Mykolaiv, 226 p.
10. Lihachova, N., Chernenko, S., Ivanov, V., Datsiuk, S. (2023), Manipulations on TV. Manipulative technologies in information and analytical TV programs of Ukrainian television: monitoring, recommendations for protection against influence and prevention of their use. Principles of open editorial policy of TV channels, Telekrytyka, Interniuz-Ukraina, Kyiv, 218 p.
11. Maiboroda, I. S. (2020), «The influence of manipulative technologies on the formation of public opinion». Problemy politychnoi psykholohii [Problems of political psychology], vol. 22, pp. 214– 222.
12. Pavliuk, L. (2006), Sign, Symbol, Myth in Mass Communication: a tutorial, PAIS, Lviv, 120 p.
13. Petryk, V. M., Prysiazhniuk, M. M., Kompantseva, L. F., Skulysh, Ye. D., Boiko, O. D., Ostroukhov, V. V. (2023), Suggestive technologies of manipulative influence: a textbook, Ye. D. Skulysh (Ed.), VD «SKIF», Kyiv, 248 p.
14. Rizun, V. V. (2008), Theory of mass communication: a textbook, VTs «Prosvita», Kyiv, 260 p.
15. Semak, L. A. (2023), «Manipulations in contemporary media discourse», materials of the IX All-Ukrainian Multidisciplinary Conference «Black Sea Studies», 12.05.2023, Odesa, Liha-Pres, Lviv – Torun, рр. 107–110, available at: https://doi.org/10.36059/978-966-397-300-5-30
16. Hazeta Misto – novyny Ternopolia [Newspaper Misto – News of Ternopil], available at: https://gazeta-misto.te.ua/
17. PRNEWS.IO (2024), «All about the beautiful city of Ternopil: 10 best regional media», available at: https://prnews.io/uk/blog/use-pro-fajne-misto-ternopil-10-najkrashhyh-regionalnyhmedia.html
18. 0352 – Sait mista Ternopolia [0352 – Website of the city of Ternopil], available at: https:// www.0352.ua/
19. Mialkovska, L., Yanovets, A., Sternichuk, V., Nykoliuk, T., Honchar, K., Khnykina, O. (2023), «Manipulative tactics in modern English-language media discourse: Linguistic, pragmatic and educational approach», Conhecimento & Diversidade, vol. 15 (38), pр. 345–362.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.