Анотація
Вступ. Повномасштабна російська військова агресія проти України, розпочата в лютому 2022 року, стала визначальним чинником трансформації усіх сфер суспільного життя, зокрема й українського книговидання. Дослідження розвитку ринку книг нонфікшн в цих умовах є важливим, оскільки зміни у попиті на таку літературу можуть відображати актуальні суспільні потреби в аналізі історичних подій, осмисленні сучасних викликів та пошуку шляхів подолання кризових явищ.
Актуальність і мета. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю комплексного аналізу впливу війни на функціонування та розвиток українського книжкового ринку, зокрема сегменту нонфікшн. Війна внесла корективи у виробничі процеси видавництв, логістику, споживчі вподобання та загальну економічну ситуацію в країні. Метою дослідження є виявлення та аналіз ключових тенденцій і особливостей розвитку ринку нонфікшн літератури в Україні в умовах повномасштабної війни, визначення основних викликів та перспектив подальшого розвитку ринку.
Методологія. Використано теоретичні та емпіричні методи. Вся наукова процедура ґрунтувалася на соціально-комунікаційному підході. Здійснено аналіз літератури, контентаналіз, спостереження, прогнозування. Період дослідження – із березня 2022 р. по січень 2025 р. Необхідні дані були зібрані з відкритих джерел, сайтів цифрової аналітики та платформ соціальних медіа.
Результати. У результаті проведеного дослідження встановлено ряд ключових тенденцій розвитку українського ринку книг нонфікшн в умовах повномасштабної війни. Зафіксовано зростання попиту на літературу історичної тематики, мемуари, військову прозу та книги, що аналізують сучасні суспільно-політичні процеси. Війна також суттєво вплинула на діяльність видавництв та книжкових магазинів, змусивши їх адаптуватися до нових умов.
Висновки. Результати дослідження мають важливе теоретичне та практичне значення. Вони дозволяють глибше зрозуміти вплив екстремальних умов воєнного часу на розвиток культурних індустрій, зокрема книжкового ринку нонфікшн. Отримані результати можуть бути використані для розробки стратегій підтримки та розвитку українського книговидання, а також для прогнозування подальших тенденцій розвитку ринку в умовах післявоєнного відновлення.
Посилання
1. Holubovskyi, R. (2024) Trends in the development of the Ukrainian book market in the context of war. Ekonomika ta suspilstvo [Economics and Society], 61. Available at: https://doi. org/10.32782/2524-0072/2024-61-109 (Accessed: 28 January 2025).
2. Yezhyzhanska, T. (2023) Book publishing houses of Ukraine in the conditions of a permanent crisis. Visnyk Knyzhkovoi palaty [Herald of the Book Chamber], 6, pp. 29–35. Available at: https:// elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/47934/1/Т.%20Yezhyzhanska_VKP_6_2023.pdf (Accessed: 28 January 2025).
3. Vovk, N. (2023) Tools for promoting the publishing market in Ukraine: the impact of the pandemic and military operations. Informatsiia ta sotsium [Information and Society], pp. 78–80. Available at: https://jias.donnu.edu.ua/article/view/14568 (Accessed: 28 January 2025).
4. Shaida, O. & Shaida, S. (2023) Export prospects of the publishing industry of Ukraine in the conditions of war. Collection of Scientific Papers «SCIENTIA», pp. 38–39. Available at: https:// previous.scientia.report/index.php/archive/article/view/957 (Accessed: 28 January 2025).
5. The number of books published in Ukraine has halved in a year – The Book Chamber. Chytomo. Available at: https://surl.li/wwowvs (Accessed: 28 January 2025).
6. The revenue of the Nash Format publishing house increased by 1.7 times in 2023. Forbes.ua. Available at: https://surl.li/gzwmqr (Accessed: 28 January 2025).
7. How the war changed the book preferences of Ukrainians. Research by «Knyharnia «Ye». MMR. Available at: https://surl.li/rowqdf (Accessed: 28 January 2025).
8. Yakaboo sold books worth 492 million hryvnias last year. Demand is for Ukrainian and Englishlanguage content and electronic format. Forbes.ua. Available at: https://surl.li/ixcvml (Accessed: 28 January 2025).
9. War and books: The Ukrainian Book Institute presented a study on the impact of the full-scale invasion on the reading of Ukrainians. Ukrainskyi instytut knyhy [Ukrainian Book Institute]. Available at: https://surl.li/xmandd (Accessed: 28 January 2025).
10. 270 new publishers registered in Ukraine during 2023, and book production increased by 73 %. Ministerstvo kultury na stratehichnykh komunikatsiiakh [Ministry of Culture on Strategic Communications]. Available at: https://surl.li/zebeba (Accessed: 28 January 2025).
11. Non-fiction in the second year of the war: understanding who we are and maintaining mental balance. Detektor media. Available at: https://surl.li/tciqlf (Accessed: 28 January 2025).
12. Sytnyk, V. (2023) Sale of e-books and audiobooks in Ukraine. Intehrovani komunikatsii [Integrated Communications], (1 (15), pp. 121–127. Available at: https://doi.org/10.28925/2524- 2644.2023.1516 (Accessed: 28 January 2025).
13. From the history of an unfinished war: Ukraine will host the first national non-fiction reading week. Suspilne Kultura [Suspilne Culture]. Available at: https://surl.li/ltjlxy (Accessed: 28 January 2025).
14. What is Ukrainian non-fiction today: Dovzhyk, Tytarenko, Teren and Krapivenko on documentary prose. Suspilne Kultura [Suspilne Culture]. Available at: https://surl.li/jshyyj (Accessed: 28 January 2025).
15. How the Ukrainian book market has changed since the beginning of the full-scale war. ELLE Ukraina [ELLE Ukraine]. Available at: https://surl.li/uyrkfv (Accessed: 28 January 2025).
16. Sytnyk, V. (2023) Content access strategies in Ukrainian digital bookstores. Obrii drukarstva [Printing Horizons], 2(14), pp. 243–254. Available at: https://doi.org/10.20535/2522- 1078.2023.2(14).295407 (Accessed: 28 January 2025).

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.