Волонтерство як чинник реалізації сталого розвитку в Сумському державному університеті
PDF (Англійська)

Ключові слова

волонтерство
сталий розвиток
освіта
заклад вищої освіти
Сумський державний університет

Анотація

Вступ. На сучасному етапі, в умовах повномасштабної війни в Україні, ситуація характеризується соціально-економічною нестабільністю, зниженням рівня життя, появою нових специфічних категорій населення, зокрема ветеранів, інвалідів, їх сімей. За таких умов зростає потреба у фахівцях, які можуть надати добровільну допомогу людям старшого віку, молоді, дітям, особам із інвалідністю та які опинилися в складних життєвих обставинах. Враховуючи вищезазначену ситуацію виникає потреба в обґрунтуванні волонтерського руху як інструменту розбудови суспільства сталого розвитку, що здатний захистити різні верстви населення від наслідків війни. Мета дослідження. Метою дослідження є аналіз ролі волонтерства в кризових ситуаціях, а саме, під час повномасштабної війни в Україні, у вищому навчальному закладі Сумський державний університет (Україна), а також характеристика практик організації волонтерського руху в Сумському державному університеті. Методологія. У процесі дослідження використовувалися філософські, соціологічні, культурологічні та загальнонаукові методи, зокрема аналіз і синтез для вивчення сучасних теоретичних концепцій та наукових розробок щодо розуміння поняття «волонтерство». Також використовувалися аналітичний, емпіричні, порівняльний методи. Окрім того, використовувалися такі підходи як діяльнісний та системний. Результати. Результати проведеного дослідження дозволяють визначити важливість такого механізму як волонтерська діяльність, що існує в межах громадянського суспільства і здатен у будь-який час брати на себе ініціативу, а активна волонтерська діяльність розвиває у молоді необхідні життєві навички і професійний досвід. Висновки. Окреслено значення Стратегічного плану розвитку Сумського державного університету, що надав можливість реалізувати практичні волонтерські заходи в складних умовах. Впровадження організаційних принципів було головним фактором підтримки функціонування організації у військових обставинах. Інтегративне значення мав принцип мобілізації внутрішнього потенціалу, оскільки він надавав можливості діяти незалежно від зовнішніх факторів, планувати волонтерську роботу всередині колективу, використовуючи усталені внутрішні ділові комунікації та наявний фінансовий ресурс.
PDF (Англійська)

Посилання

1. Zagoriy Foundation (2022), «Charity in times of war», available at: https://zagoriy. foundation/wp-content/uploads/2022/08/doslidzhennya-2022-1.pdf. (accessed 08 September 2024).

2. Gorelov, D. M., & Kornievskyi, O. А. (2015), Volunteer movement: world experience and Ukrainian civil practices: analytical report, NISS, Kyiv, 36 р.

3. Zvereyva, I. D. (2001), Training of volunteers and their role in the implementation of social projects, Naukovyj svit, Kyiv, 49 р.

4. Korol, O. (2022), «Report of the vice-rector on scientific and pedagogical work and the organization of extracurricular activities for 2022», available at: https://sumdu.edu.ua/images/content/general/public-info/report/report-2022_social.pdf (accessed 09 September 2024).

5. Korol, O. (2023), «Report of the vice-rector on scientific and pedagogical work and the organization of extracurricular activities for 2023», available at: https://sumdu.edu.ua/images/content/general/public-info/report/report-2023_social.pdf (accessed 09 September 2024).

6. Law of Ukraine (2011), On volunteering, 19 April 2011, Ukraine, available at: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/3236-17#Text (accessed 09 September 2024).

7. Law of Ukraine (2003), On social services, 19 June 2003, Ukraine, available at: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/966-15#Text (accessed 09 September 2024).

8. Decree of the President of Ukraine (2019), On the Sustainable Development Goals of Ukraine for the period until 2030, 30 September 2019, Ukraine, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/722/2019#Text (accessed 09 September 2024).

9. Sumy State University (2019), «Strategic development plan of Sumy State University for 2020-2026», available at: https://normative.sumdu.edu.ua/?task=getfile&tmpl=component&a mp;id=52fedeb8-8e42-ea11-b021-001a4be6d04a&kind=1 (accessed 09 September 2024).

10. Sumy State University (2022), «Physical culture and sports, medical care and health work at Sumy State University: Report on the results of work in 2022 and main tasks for 2023», available at: https://sumdu.edu.ua/images/content/general/public-info/report/report-2022_sport.pdf (accessed 09 September 2024).

11. Yurchenko, I. V. (2009), Institutionalization of the volunteer movement in Ukraine, PhD diss. (sociol. sci.), Institute of Sociology of the National Academy of Sciences of Ukraine, 219 p.

12. Alias, A., Ariffin, K., & Noor, N. A. M. (2021), «Volunteerism among the Academics: The Questions of Motivation and Constraints», International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, no. 11(1), pp. 675–689.

13. Anderson, P., & Green, P. (2012), «Beyond CV building: The communal benefits of student volunteering», Voluntary Sector Review, no. 3(2), pp. 247–256.

14. Bartal, A. M. (2021), «Assessing the first National Voluntary Strategy (2012-2020) – Achievements and shortcomings», Önkéntes Szemle, no. 1(1), pp. 3–20.

15. Bartlett, A. (1998), «Reflections on Sustainability, Population Growth and the Environment», Renewable Resources Journal, no. 15(4), pp. 6–23.

16. Bocsi, V., Fényes, H., & Markos, V. (2017), «Motives of volunteering and values of work among higher education students», Citizenship Social and Economics Education, no. 16 (2), pp. 117–131.

17. Činčalová, S., & Černá, M. (2021), «Volunteering of Czech College Students – Experience and Motivation», Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, no. 14 (2), pp. 79–88.

18. Daly, H. E. (1996), Beyond Growth: The Economics of Sustainable Development, Beacon Press, Boston, 158 р.

19. Fényes, H. (2015), «Effect of religiosity on volunteering and on the types of volunteering among higher educa-tion students in a cross-border central-Eastern European region», Acta Universitatis Sapientiae Social Analyses, no. 5(2), pp. 181–203.

20. Fényes, H., Markos, V., & Mohacsi, M. (2021), «Volunteering Among Higher Education Students as Part of Individual Career Management», Corvinus Journal of Sociology and Social Policy, no. 12 (2), pp. 3–22.

21. Fényes, H., & Pusztai, G. (2012), «Volunteering among Higher Education Students. Focusing on the Micro-level Factors», Journal of Social Research and Policy, no. 3 (1), pp. 73–95.

22. Handy, F., Cnaan, R., & Hustinx, L. (2010), «A cross-cultural examination of student volunteering: Is it all about résumé building?», Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, no. 3, pp. 498–523.

23. Hart, D., Donnelly, T., Youniss, J., & Atkins, R. (2007), «High School Community Service as a Predictor of Adult Voting and Volunteering», American Educational Research Journal, no. 44 (1), pp. 197–219.

24. Holdsworth, C. (2010), «Why volunteer? Understanding motivations for student volunteering», British Journal of Education Studies, no. 58 (4), pp. 421–437.

25. Kofi, A. (2021), «International Year Of Volunteers 2001», Olympic Review : Official Publication Of The Olympic Movement, no. XXVII-36, pp. 13–14.

26. McKeever, B. (2015), «The Nonprofit Sector in Brief 2015: Public Charities, Giving, and Volunteering», available at: https://pict76.unitinal.com/media/b8319fd8791034bc.pdf (accessed 09 September 2024).

27. Resch, K., Knapp, M., & Schrittesser, I. (2021), «How do universities recognise student volunteering? A symbolic interactionist perspective on the recognition of student engagement in higher education», European Journal of Higher Education, no. 12 (2), pp. 194–210.

28. Rumelt, R. P. (2011), Good Strategy Bad Strategy: The Difference and Why It Matters, Random House LLC, New York, 336 р.

29. Szluz, B. (2012), «Wolontariat studentów – współczesne wyzwania», Studia Socialia Cracoviensia, no. 4 (1), pp. 163–181.

30. The Universal Declaration on Volunteering, available at: https://www.iave.org/the-universal- declaration-on-volunteering/ (accessed 09 September 2024).

31. Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development, available at: https:// www.undp.org/uk/ukraine/publications/peretvorennya-nashoho-svitu-poryadok-dennyy-u-sferi- staloho-rozvytku-do-2030-roku (accessed 09 September 2024).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2024 Образ