Структурні особливості та комунікаційний потенціал сучасних серіалів»
PDF

Ключові слова

серіал
міф
формульність
шоуранер
процедурал
кліфгенгер
комунікаційні стратегії
веб-серіали

Як цитувати

ЗРАЖЕВСЬКА, Н. (2022). Структурні особливості та комунікаційний потенціал сучасних серіалів». Образ, 3 (40), 39-50. https://doi.org/10.21272/Obraz.2022.3(40)-39-50

Анотація

У сучасному комунікаційному просторі серіали – найважливіша форма масової культури, яка виконує багато функцій, і в першу чергу – комунікації, тобто передачі та сприйняття емоційних реакцій, культурних патернів, міфів та історій, які відтворюють комунікаційні зв’язки в сучасному соціокультурному середовищі. У статті описані структурні та змістові елементи телесеріалу, проаналізовано особливі риси й своєрідність побудови, виявлено його специфічний комунікаційний потенціал. Представлений аналіз дозволив розкрити важливу соціокультурну функцію серіалу – бути активним ретранслятором різноманітних повідомлень, формувати комунікаційний простір, що зі свого боку дозволяє стимулювати активну участь глядача в присвоєнні та формуванні відповідних змістів і меседжів.

PDF

Посилання

1. Bart, R. (1994), Myth today. Selected works: Semiotics. Poetics, Yzdatelskaya gruppa «Progress», «Unyvers», Moscow, 616 p., available at: https://www.booksite.ru/fulltext/bar/bart_r/1.htm.

2. Vanyushina, O. (2009), «The series as a phenomenon of mass culture», Visnyk KNTEU, no. 3, pp. 101–112, available at: http://visnik.knute.edu.ua/files/2009/03/14.pdf.

3. Voznesenska, O. (2013), «The system of value orientations of characters in modern TV series as a factor in the formation of values of children and youth», Naukovi Studiji iz Socialjnoji ta Politychnoji Psykhologhiji: Zb. statej [Scientific studies in social and political psychology: collection. articles], Milenium, Kyiv, vol. 32 (35), pp. 294–302.

4. Zagorodniuk, Y. (2015), «Sitcom as a topical form of comic in mass culture», Ghileja: Naukovyj Visnyk [Gilea: Scientific Bulletin], iss. 99, pp. 278–283, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ gileya_2015_99_69.

5. Zrazhevska, N.I. (2014), «Approaches to the analysis of enigmatic media texts», Naukovi Zapysky Instytutu Zhurnalistyky [Scientific notes of the Institute of Journalism], vol. 57, pp. 11–16, available at: http://lib.ru/CULTURE/PROPP/mor fologia.txt.

6. Kavelty, D. (1996), «The study of literary formulas», Novoe lyteraturnoe obozrenye [New Literary Review], no. 22, available at: https://bit.ly/3daysnn.

7. Pocheptsov, G. (2014), «Television series as media communication», Stop Fake, available at: https://www.stopfake.org/ru/georgij-potseptsov-o-teleserialah-kak-mediakommunikatsiyah.

8. Pocheptsov, G. (2019), «Visual «players» beat verbal ones, like a TV series - a novel», Detektor Media [Media detector], available at: https://ms.detector.media/mediaanalitika/post/23504/2019- 09-15-vyzualnye-ygroky-pobezhdayut-verbalnykh-kak-teleseryal-roman/.

9. Propp, V. (1998), Morphology of a Fairy Tale, Labyrynt, Moscow, available at: http://www.lib.ru/ CULTURE/PROPP/morfologia.txt.

10. Story, J.(2005), Theory of Culture and Mass Culture, Akta, Kharkiv, 360 p., available at: https:// b-ok.cc/book/3165044/e651ae?redirect=149950899.

11. «What are dramedy, cliffhanger, filler: 10 terms about TV series that you should know, available at: https://maximum.fm/shcho-take-dramedi-klifgenger-filer-10-terminiv-pro-seriali-yaki-vartoznati_n201063.

12. Allen, C. (1995), To be continued…soap operas around the world, London, 398 p.

13. Bignell, J. (2001), Postmodern Media Culture, Edinburg, 240 р.

14. Cawelti, John G. (1976), Adventure, Mystery, and Romance: Formula Stories as Art and Popular Culture, University of Chicago Press, Chicago, 344 р.

15. Cheu, J. (ed.). (2013), Diversity in Disney films: Critical Essays on race, ethnicity, gender, sexuality and disability, McFarland, available at : https://bit.ly/3ir1Zuv

16. Felski, R. (2011), «Suspicious minds», Poetics today, vol. 32, no. 2, available at: http:// michaelbryson.net/teaching/csun/felskisuspicion1.pdf

17. Garcφa, A.N. (ed.). (2016), Emotions in contemporary TV series, Springer, available at: https:// www.academia.edu/33343098/Emotions_in_Contemporary_TV_Series.

18. Keen, S. (2011), «Introduction: Narrative and the emotions», Poetics Today, vol. 32, no. 1, available at: https://bit.ly/3tS0Oct

19. Kellner, D. (2000), Media Culture: Cultural studies, identity and politics between the modern and postmodern, London, N.Y., 357 p.

20. Loock, K., Verevis, C. (ed.). (2012), Film remakes, adaptations and fan productions: Remake/ remodel, Palgrave Macmillan, Basingstoke, 252 p., available at: https://journals.openedition.org/ inmedia/561

21. Smoodin, E.L. (ed.). (1994), Disney discourse: Producing the magic kingdom, Psychology Press, available at: https://journals.openedition.org/inmedia/561.

22. Taylor, B. (2020), «Rebels against the Anthropocene? Ideology, Spirituality, Popular Culture, and Human Domination of the World within the Disney Empire», Journal for the Study of Religion, Nature and Culture, vol.. 13, no. 4, available at: https://journal.equinoxpub.com/JSRNC/article/ view/17676.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.