Анотація
Вступ. Дослідження спрямоване на вивчення ключових наративів, які транслюються в телевізійних документальних фільмах в Україні та Польщі в контексті відображення вза-
ємодії двох народів в історичній, культурній та соціальній сферах. Телевізійний документальний продукт, узятий для аналізу, висвітлює образ України, а образ українця для поль-
ського глядача стає предметом для рефлексій.
Актуальність дослідження. Документальний серіал «Українці» демонструвався в Польщі з 07.04.2022 р. і мав представити історії українців, які мігрували до Польщі в різні часи, зробити українців «видимими» та зрозумілими для польського суспільства. Герої серіалу розповідають про причини міграції та про те, яким бачать своє майбутнє. У фільмі показано, як війна увійшла в їх життя.
Методологія. Використані контент-аналіз як системний метод дослідження об’єктивного опису наявного змісту комунікації в матеріалах ЗМІ; методи аналізу, порів-
няння, синтезу, наративного аналізу. Результати. Ключовими наративами є: розповідь про пошуки кращого життя, розповідь про виклик і успіх; розповідь про війну та ворога; наратив спільної долі українців і поляків. Кожен із цих наративів будується на низці мотивів та образів, також висвітлених у дослідженні.
Висновки. З одного боку, вбачається позитивна тенденція, яка вказує на перспективу пом’якшення певних історико-культурних протистоянь між Україною та Польщею, поглиблення взаєморозуміння між народами, руйнування стереотипу щодо іміджу українського мігранта лише як працівника сфери некваліфікованої роботи. З іншого боку, вбачається закріплення стереотипного сприйняття України як держави, де соціально-економічні проблеми не вирішені, де немає безпеки, тому герої залишають свою землю в різний час, покидають її зараз на війну; та українців, діяльність яких здебільшого має стосуватися сфери обслуговування. Проте ці тенденції, які ми простежуємо в аналізованому матеріалі, можна визначити як домінантні лише через залучення до аналізу більшого обсягу відеоконтенту.
Посилання
1. Naumova, L.M. (2009), «Documentary Filmmaking: Television Dimension», MIST: Mystetstwo, Istoria, Suchasnist, Teoria [MIST: Art, History, Modernity, Theory], no. 6, pp. 247–254.
2. Kovalska, L. (2013), «Specifics of Television Documentaries Analysis as a Source on History of the Resistance Movement During Great Patriotic War», Istorychni i Politychni doslidzhennja Naukovyi Zhurnal [The Historical and Politological Researches/ Scientific Journal], no.1 (51), pp. 40–45.
3. Popovych, O. (2017), OUN and UIA in Policy of Memory and Consciousness of Ukraine’s Population (2005-2014), PhD diss. (history of Ukraine), Institute of Ukrainian Studies named after I. Krypyakevych, Institute of Ethnology, 266 р.
4. Chervinchuk, A. (2017), «Concept of “Enemy”: Representation in the Ukrainian Military Documentaries. (2015–2018)«, Dialogue: media doslidzennja [Dialogue: media studios], no. 23, pp. 90–98.
5. Pidkuimukha, L. (2019), «Image of the “Friend”/ “Enemy” in the Modern Ukrainian Documentaries», pp. 633–643, available at: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/21324/ Pidkuimukha_Obraz_druhavoroha_v_suchasnii_ukrainskii_voiennii_dokumentalistytsi. pdf?sequence=1 (accessed 04 October 2022).
6. Havran, I., & Botvyn, M. (2020), «Documentary cinema in modern screen discourse», Bulletin Natsionalnogo Universytetu kultury I mystetstwa: Audiovizualne mystetstwo s wyrobnytstwo [Bulletin of the National University of Culture and Art. Series: Audiovisual art and production], no. 3 (1), pp. 11–19.
7. Halych, A. (2017), Genre Modifications of Portrait Discourse in Documentaries of XX-XXI, D. Sc. diss (philological Sciences for specialty), Borys Grinchenko Kyiv University, 448 p.
8. Drygas, M. (2015), «Analiza warsztatowa filmu dokumentalnego «Usłyszcie mój krzyk», Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, vol. 16, no. 25, pp. 147– 160, available at: presso.amu.edu.pl (accessed 01 September 2022).
9. Przylipiak, M. (2006), «Dialektyka powierzchni i głebi w filmie dokumentalnym», Kwartalnik Filmowy, no. 54–55, pp. 146–162, available at: ceeol.com (accessed 01 September 2022).
10. Przylipiak, M. (2000), «Obiektywizm i procedury obiektywizujące w filmie dokumentalnym«, Principia, no. XXVI, pp. 35–53, available at: ejournals.eu (accessed 01 September 2022).
11. Nobis, A. (2016), «Film dokumentalny w badaniach nad globalizacją«, Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu, vol. 16, pp. 20–38.
12. «Ukraińcy» – nowy serial w TVP Dokument», TVP.pl, available at: https://centruminformacji. tvp.pl/59433160/ukraincy-nowy-serial-w-tvp-dokument. (accessed 23 September 2022).
13. «Ukraińcy. Serial dokumentalny», Filmpolski.pl, available at: https://www.filmpolski.pl/fp/ index.php?film=1260625 (accessed 12 September 2022).
14. Chmielewska, D. (2022), «Zmiany demograficzne – jak wojna na Ukrainie wpływa na demografię Polski», Instytut Spraw Obywatelskich, available at https://cutt.ly/hV5ydJm (accessed 28 August 2022).

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.