Аудиторні особливості спеціалізованої преси (на прикладі газети «Юридична практика», Київ, 1995-)
PDF

Ключові слова

аудиторія медіа
аудиторія юридичного видання
юридична пресса
друкована преса України
портрет читача

Анотація

Вступ. Спеціалізована преса, що функціонує на медійному ринку України, представлена багатьма виданнями, в тематиці яких зацікавлена цільова аудиторія. Поряд з діловими, медичними, літературно-художніми, іншими часописами ввійшли в систему спеціалізованої преси України також і юридичні видання. Дослідження аудиторії юридичної преси є важливим з багатьох міркувань, зокрема задля того, щоб знати, на кого спрямовувати комунікацію (хто споживач інформації), чиї інтереси враховувати, яку тематику обирати, як оформляти видання тощо.
Метою дослідження є вивчення на основі аналізу напрацювань українських та іноземних науковців і практиків медійної сфери аудиторних особливостей спеціалізованого видання «Юридична практика» та формування портрета її читача.
Методологія. Для реалізації мети використано загальнонаукові та спеціальні методи, зокрема: історичний – задля вивчення стану досліджень аудиторії медіа; порівняльний – задля виявлення на основі зібраних даних тенденцій формування аудиторії спеціалізованої газети; індуктивний – задля узагальнення виявлених тенденцій та формулювання висновків; типологізаційний – задля диференціації інформації відповідно до елементів структури спеціалізованих видань. Під час вирішення окремих завдань дослідження на різних його етапах використовувались емпіричні та теоретичні прийоми: спостереження, опис, класифікація та систематизація.
Результати. В контексті нашого дослідження особливої уваги заслуговує думка дослідників Е. Охміхен та К.-М. Рідер, які вважають, що за критерієм мотивів усі користувачі (аудиторія видання) поділяються на тих, хто орієнтований на інформацію певного виду, і на тих, хто шукає розваги, а на належність особи до того чи іншого типу користувачів впливають, в першу чергу, соціальний статус та вимоги професії. Аудиторія юридичного видання в основному складається з осіб, що є громадянами України, мають вищу юридичну освіту, володіють державною мовою вільно чи в обсязі, що відповідає рівню, визначеному Національною комісією зі стандартів державної мови, мають стаж в галузі права чи на певних юридичних посадах.
Висновки. Аудиторія медіа це реальні споживачі медійного продукту, який виробляється різними видами редакцій. Якщо в минулому аудиторія була об’єктом, на який спрямовувалося повідомлення ЗМІ, то сьогодні через високу конкуренцію на ринку вже аудиторія впливає на тематику та проблематику контенту редакції, тобто колись зовнішній чинник творчості журналіста став його замовником на певний вид інформації.

PDF

Посилання

1.Derzhstandart Ukrainy [State Standard of Ukraine] (2015), «DSTU 3017—2015. Vydannia. Osnovni vydy. Terminy ta vyznachennia», Kyiv.

2. Fisenko, T.V. (2019), «Do pytannia pro klasyfikatsiiu spetsializovanykh vydan», Obrii drukarstva [Horizons of printing], 1(7), pp. 206-216.

3.Rizun, V. (2008), Teoriia masovoi komunikatsii, Prosvita, Kyiv, 260 p.

4.Korolova, O.V. (2020), Sportyvni zhurnaly nezalezhnoi Ukrainy: suchasnyi stan, tendentsii rozvytku: Thesis abstract…cand.sc., Kyiv, 194 p.

5. Livingstone, S. M. (1996). On the continuing problems of media effects research. In J. Curran & M. Gurevitch (Eds.), Mass Media and Society (pp. 305-324), Edward Arnold, London.

6.McQuail, D. (1997). Audience analysis, Sage, London.

7.Ivanov, V. F. (2000).Sotsiolohiia masovoi komunikatsii, Publishing house Kyiv University, Kyiv, 210 p.

8.Ivanov, V. (2018), «Sotsiolohichni doslidzhennia audytorii mas-media», available at: http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1280.

9.Ivanova, O., Moiseieva, O.& Steblyna, N. (2018), «Mistseva presa: posibnyk dlia ZMI. Yak rehionalnym zhurnalistam pratsiuvaty za chasiv novykh media ta kryzy demokratii», available at: http://www.ualocal.media/?p=433.

10.Husak, O. (2014), «Osnovni tendentsii povedinky audytorii suchasnykh internet-ZMI», Visnyk Knyzhkovoi palaty [Bulletin of the Book Chamber], 4, available at: https://core.ac.uk/download/pdf/47236578.pdf.

11.Synorub, H. & Synorub, M. (2021), «Audytoriia tsyfrovykh media: sposoby zaluchennia», available at: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/22742/1/20_Synorub_Synorub.pdf

12.Vasylyk, L. (2019), «Tendentsii funktsionuvannia drukovanykh media v Ukraini», available at: https://archer.chnu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/2879/1/kowal-w%20kr%C4%99gu%20prasy%201%281%29.pdf.

13.USAID-Internews (2023), «Ukrainski media, stavlennia ta dovira u 2023 rotsi», available at: https://internews.in.ua/wp-content/uploads/2023/10/Ukrainski-media-stavlennia-ta-dovira-2023r.pdf(accessed on 26 December 2023).

14.Knyzhkova palata Ukrainy [Book Chamber of Ukraine](2023), «Vypusk v Ukraini hazet za tematychnymy rozdilamy ta chytatskoiu adresoiu», available at: https://skilky-skilky.info/wp-content/uploads/2023/06/Vypusk-periodychnykh-i-prodovzhuvanykh-vydan-1991-2022-rr.pdf(accessed on 26 December 2023).

15.Zinherman, Ye. (2019), «Yak vyznachyty svoiu tsilovu audytoriiu. Konspekt lektsii», Bazilik Media, available at: https://bazilik.media/nasha-tsilova-iak-vyznachaiut-svoiu-tsa-ukrainski-media/(accessed on 26 December 2023).

16.Pylypiuk, S. (2017), «Tsinnist media vyznachaietsia yoho audytoriieiu – Oleksii Amotov pro media-trendy», The Village, available at: https://www.village.com.ua/village/knowledge/lecture/256779-oleksiy-amotov-pro-trendi-v-media(accessed on 26 December 2023).

17.Bondarenko, T. (2016), «Informatsiini vzaiemyny v systemi «media-audytoriia»: za rezultatamy ekspertnoho opytuvannia rehionalnykh redaktoriv», Naukovi zapysky [Scientific notes], 2(53), pp. 286-302.

18.Sadivnychyi, V. (2015), «Typolohichna systema spetsializovanoi medychnoi presy (na prykladi vydan Naddniprianskoi Ukrainy seredyny ХІХ – pochatku ХХ st.), Zhurnalistyka [Journalism], 14, pp. 57-70.

19.Lall, J. (2002), Mas-media, komunikatsiia, kultura: hlobalnyi pidkhid: [transl. from Eng.], K.I.S., Kyiv, 264 p.

20.Okhotnik, Yu. (2019), «5 typovykh pomylok onlain-media pry roboti z audytoriieiu», Medium, available at:http://surl.li/qrnkh(accessed on 26 December 2023).

21.Oehmichen, E. & Rider, C.-M. (2003), Die MedienNutzerTypologie, Baden-Baden, 276 p.

22.McKlein, D. (2010), Theory of mass communication [transl. from eng.Vozna, O. & Stashkiv, H.],Litopys, Lviv, 538 p.

23.Poliuha, L. M. (2006), Slovnyk synonimiv ukrainskoi movy, Dovira,Kyiv, 477 p.

24.Slovnyk ukrainskoi movy u 20 tomakh (2021), Ukrainskyi movno-informatsiinyi fond NAN Ukrainy, Kyiv, 1024 p.

25.Karavanskyi, S. (2000), Praktychnyi slovnyk synonimiv ukrainskoi movy, «Ukrainska knyha»,480 p.

26.Slovnyk ukrainskoi movy v 11 tomakh (1978), available at: http://sum.in.ua/s/seredovyshhe/(accessed on 16 November2023).

27.Zakon Ukrainy (2016), Pro sudoustrii ta status suddiv, Verkhovna Rada Ukrainy, Kyiv, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1402-19#Text(accessed on 16 November 2023).

28.Zakon Ukrainy (2014), Pro prokuraturu, Verkhovna Rada Ukrainy, Kyiv, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1697-18#Text (accessed on 16 November 2023).

29.Zakon Ukrainy (1993), Pro notariat, Verkhovna Rada Ukrainy, Kyiv, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3425-12#Text(accessed on 16 November 2023).

30.Zakon Ukrainy (2013), Pro advokaturu ta advokatsku diialnist, Verkhovna Rada Ukrainy, Kyiv, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5076-17#Text(accessed on 16 November 2023).

31.Dovidnyk kvalifikatsiinykh kharakterystyk profesii pratsivnykiv [Handbook of qualification characteristics of employees’ professions], Iuryskonsult, available at: https://jobs.ua/dkhp/articles-133 (accessed on 16 November 2023).

32.Yurydychna praktyka [Legal practice] (2019), Arkhiv opytuvan, available at: https://pravo.ua/pollsarchive?poll_page=1 (accessed on 16 November 2023).

33.Serazhym, K. (2002), Dyskurs yak sotsiolinhvalne yavyshche: metodolohiia, arkhitektonika, variatyvnist : monohrafiia, Kyiv, 392 p.

34.Tsarova, I. (2020), Suchasnyi ukrainskyi yurydychnyi tekst: leksyko-deryvatsiina struktura : monohrafiia, LIRA, Dnipro, 446 p.

35.Artykutsa, V. (2008), «Mova prava u yii funktsionalnykh riznovydakh», available at: https://core.ac.uk/download/pdf/149235495.pdf (accessed on 16 November 2023).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.