Анотація
Мета статті – визначення особливостей побудови метафоричного креолізованого тексту у кампаніях соціальної реклами проти расизму, виокремлення класифікаційних ознак рекламних повідомлень за ступенем метафоризації складників. Актуальність дослідження полягає в тому, що в умовах поширення негативної тенденції расової дискримінації соціальна реклама є дієвим механізмом формування громадської думки, а отже, має послуговуватися якнайефективнішими методами впливу. У статті здійснений аналіз вербально-візуальних метафоричних особливостей креолізованого тексту соціальної реклами, спрямованої проти проявів расизму і ксенофобії. До аналізу залучено приклади зарубіжної та української реклами, у яких порушено проблеми расової дискримінації та ксенофобії. Приклади класифіковано за п’ятьма моделями поєднання вербального і зображального компоненту креолізованого тексту з різним ступенем метафоризації компонентів.
Посилання
1. Kovach, L. (2010), «International relations in Ukraine: State. Problems and ways of harmonization», Scientific notes of the Institute of Political and Ethno-National Studies. I.F. Kuras nas of Ukraine, vol.3, pp. 283-293, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzipiend_2010_3_27 (accessed 20 November 2021)
2. Kostenko, M.A. (2014), «Print advertising as creole text: font selections», Language, no. 2, pp. 64-67, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mova_2014_21_15 (accessed 20 November 2021)
3. Sorokin, Iu.A. & Tarasov, E.F., (1990), Creolized texts and their communicative function. Optimization of speech impact, Nauka, Moscow, pp.180-196.
4. Anisimova, E.E. (2003), Linguistics of the text and intercultural communication (on the material of creolized texts), IC «Akademija», Moscow, 128 p.
5. Chigaev, D.P. (2010), Ways to creolize modern advertising text, Abstract of the PhD diss. (philol. sci.), Moscow, 20 p.
6. Tsukanova, H.O. (2013), Metaphor in creoleed texts of printed social advertising, State and regions. Social communications, no.2, pp.150-154, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ drsk_2013_2_32 (accessed 20 November 2021)
7. Sostav (2020), Nike released a video against racism after the murder of an African American. The appeal was also supported by Adidas, available at: https://www.sostav.ru/publication/ adidas-podderzhal-prizyv-nike-borotsya-s-rasizmom-43629.html (accessed 20 November 2021).
8. Sostav (2020), Blackout Tuesday: brands, celebrities, and advertising agencies have spoken out against racism in the U.S., available at: https://www.sostav.ru/publication/ theshowmustbepaused-brendy-podderzhali-blekaut-posle-ubijstva-v-minneapolise-43661.html (accessed 20 November 2021).
9. FC Bayern Munchen (2020), Rot gegen Rassismus. – FC Bayern bekennt Farbe, available at: https://fcbayern.com/de/news/2020/03/rot-gegen-rassismus---aktion-des-fc-bayern-muenchen (accessed 20 November 2021).
10. Helsinki (2009), An advertising campaign aimed at combating racism has started in Kyiv, available at: https://helsinki.org.ua/2009/03/v-kyjevi-startuvala-reklamna-aktsiyaspryamovana-na-borotbu-z-rasyzmom/ (accessed 20 November 2021).
11. Campaigns of the world (2016), National Geographic: Swap Prejudice for Knowledge, Face Swap Ad Campaign, available at: https://campaignsoftheworld.com/print/national-geographicswap-prejudice-for-knowledge-face-swap-ad-campaign/ (accessed 20 November 2021).
12. Cases (2017), The public organization «Insight» continues the information campaign «Words hurt», available at: https://cases.media/news/obshestvennaya-organizaciya-insaitprodolzhaet-informacionnuyu-kampaniyu-slova-ranyat (accessed 20 November 2021).
13. MMR (2017), Public Service Announcements Stigmatize Gays, Immigrants and Womenavailable at: https://mmr.ua/show/sotsialynaya_reklama_zakleymila_geev__ immigrantov_i_zhenshtin#1202816650.1504599319 (accessed 20 November 2021).

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.