Анотація
Вступ. Повномасштабне вторгнення країни-агресора на територію України вкотре актуалізувало важливість поняття української ідентичності та змусило переосмислити історичні віхи розвитку журналістики, зокрема радянської української журналістики моди, у дискурсі не лише її відмінності від російського медійного продукту, але й довести унікальність, самобутність та цінність передовсім для світової спільноти.
Актуальність та мета дослідження. Стаття репрезентує погляд на радянську пресу для жінок, зокрема її складову – тему моди, крізь оптику україноцентризму та антибільшовизму. Мета – продемонструвати функціонування української журналістики моди у межах перших десятиліть доби тоталітаризму в Українській РСР на прикладі часопису «Селянка України» / «Колгоспниця України» та виявити прикметні ознаки українського медійного продукту з галузі моди.
Методологія. Дослідження ґрунтується на наскрізному вивченні часопису «Селянка України» /«Колгоспниця України» за всю історію його існування (1924–1941 рр.) за допомогою методів історизму, системності, соціокультурного аналізу та історико-антропологічного підходу.
Результати. Досліджено, що матеріали про моду, які публікували на шпальтах «Селянки України» / «Колгоспниці України» з 1924 до 1941 р., за жанрами поділялися на фотозамітки, репортажі, проблемні статті, рецензії, епістолярні замітки, коментарі, а також статті практичного характеру. За підтемами виокремлено такі сегменти: (1) взірці жіночої краси УРСР; (2) кустарне виробництво одягу / тканин; (3) моделі одягу й технологія їх виготовлення; (4) поради щодо того, як одягатися й доглядати одяг; (5) посібники з крою і шиття; (6) промислове виробництво одягу / тканин; (7) пропаганда тоталітарної моди; (8) реклама швейного обладнання; (9) схеми ручних робіт із оздоблення одягу; (10) школи / курси крою та шиття.
Висновки. З’ясовано особливості висвітлення теми моди у «Селянці України» /«Колгоспниці України» в період коренізації, колективізації та на початку Другої світової війни. Попри те що журнал був передовсім партійною трибуною та найбільш ідеологічно ангажованим часописом на тлі решти пресових видань для жінок Радянської України, питання моди з орієнтацією на читацьку аудиторію сільської місцевості в невеликих концентраціях та через фільтр більшовицької цензури висвітлювалося на шпальтах часопису.
Посилання
1. Artemiev (1936), «The best craftswoman of «Textile Art Export» Fedorchenko Varya next to the carpet she made for the Paris exhibition» : [photo portrait], Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 24, pp. 1.
2. Artemiev (1936), «Stakhanovka embroiderers Maria Derevenko, Sonya Kondratovich, who fulfill the norm by 170% and Dotsenko Hanna, who fulfills the norm by 200%» : [photo], Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 9, pp. 14.
3. «Bleaching of linen and fabrics» (1928), Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 12, pp. 19.
4. Bohdanova (1937), «The women’s dance and choir ensemble of the asbestos-slate plant at the district amateur art olympiad of Petrivsky district (Kyiv)» : [photo], Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 22, pp. 10–11.
5. Bozhor, E. (1929), «About tailoring: v. Glodosy of the Zlyn District in the Zinoviev Oblast», Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 3, pp. 14.
6. Bondarenko, V. (1926), «How we should dress», Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 6, pp. 19–20.
7. Bondarenko (1937), «H.,Tsygankova foreman of the best female tractor brigade of Kramatorsk MTS (Donbas)»: [photo portrait], Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 17, pp. 2.
8. Borbenko (1925), «Fabric production», Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 9, pp.16–17.
9. V.K. (1927), «Our work: [Textile factory named after Kutuzov in Kharkiv]», Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 18, pp. 12–13.
10. Venherska, V.O. (2019), «Fashion magazines as a reflection of the social stratification of Soviet society», Storinky istorii: Zbirnyk naukovykh prats [Pages of history: Collection of scientific papers], vol. 48, pp. 207–223. DOI: https://doi.org/10.20535/2307-5244.48.2019.176393 (date of access: 02.10.2024).
11. «Pattern of blouse, skirt and dress» (1937), Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 19. (Appendix on a separate sheet).
12. «Children’s dress pattern» (1937), Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 15. (Appendix on a separate sheet).
13. «Pattern of women’s blouse and children’s dress» (1936), Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 18. (Appendix on a separate sheet).
14. «Women’s blouse and skirt pattern» (1937), Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 4. (Appendix on a separate sheet).
15. «Pattern of a jacket, skirt and dress» (1937), Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 9. (Appendix on a separate sheet).
16. «Pattern-appendix to the magazine «Kolhospnytsia Ukrainy» [dress size 48]» (1938), Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 12. (Appendix on a separate sheet).
17. «Exhibition of Ukrainian folk art» (1935), Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], 1935, no. 20, pp. 17.
18. «[Embroider with black threads, and those on the left can be done with black and red]: [schemes, ornaments, compositions for embroidery]» (1928), Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 4, pp. 22.
19. «[Embroidery: on the left for the tablecloth, on the right for the towel, and below – manishki]» : [schemes, ornaments, compositions for embroidery]» (1928), Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 2, pp. 21.
20. «Hero of the Soviet Union Marina Raskova, Hero of the Soviet Union Polina Osypenko and Vira Lomako after the Sevastopol-Arkhangelsk flight: [photo reproduction from « Illustrated newspaper»]» (1928), Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 15, pp. 1.
21. Hlushko, Yu. C. (2016), «The main trends in the development of fashion in Soviet Ukraine in the 20s and 30s of the 20th century», Naukovi pratsi istorychnoho fakultetu Zaporizkoho natsionalnoho universytetu [Scientific works of the Faculty of History of Zaporizhzhya National University], iss. 45(1), pp. 207–211, available at: http://old.istznu.org/dc/file.php?host_id=1&path=/page/issues/45/32.pdf (accessed 02 February 2024).
22. Davidzon, Ya (1940), «Motrona Nikiforivna Serba, member of collective farm named after on the first of May, a participant of the All-Union Agricultural Exhibition of 1930-1940» : [photo portrait], Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 21, pp. 1.
23. «To the anniversary of «Peasants of Ukraine»» (1925), Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 8, pp. 2.
24. Dorenskyi, L. (1937), «A group of girls who submitted applications about their desire to go to the Far East»: [photo], Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 9, pp. 13.
25. «[Sketches of women’s and children’s clothing models]» (1941), Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 6, pp. 22.
26. «[Sketches of women’s clothing models]» (1937), Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 7–8, pp. 34.
27. Z.Sh. (1928), «Organized seamstresses: [Novi-Sanjary in Poltava region]», Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 2, pp. 10.
28. Zakharchenko, M. (1927), «School of cutting and sewing: [Rotetsky farm house in Bylotserkvshchyna]», Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 10, pp. 14.
29. «Samples of styles of children’s clothing» (1941), Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 8, pp. 22.
30. Ihnatenko, I. & Oprysko, O. (2014), «The ideal woman: perceptions of female beauty in the USSR in the 1920s and 1930s», Etnichna istoriia narodiv Yevropy [Ethnic history of the peoples of Europe], iss. 42, pp. 178–183, available at: http://ethnic.history.univ.kiev.ua/data/2014/42/articles/26.pdf (accessed 02 February 2024).
31. Insarov (1937), «Flowering life» : [Soyuzphoto photochronicle], Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 17, pp. 8.
32. Kekalo, P. (1939), «7 kilograms per working day» : [photochronicle Soyuzphoto], Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 1, pp. 14.
33. Klemm, E. (1940), «Embroidery with «high-twill»: [embroidery technique]», Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 22, pp. 20.
34. Kovalchuk, O. (2019), «Transformation of the magazine «Woman» in a pluralistic democratic society» Doctor’s thesis, Taras Shevchenko KNU ; LNU named after Ivan Franko, Kyiv–Lviv, 241 p.
35. Kopyto, E. (1940), «The best stakhanovka carpet» : [RATAU photo chronicle], Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 2, pp. 16.
36. Korniienko, O. (2020), «The phenomenon of fashion: state policy and everyday life in the Ukrainian SSR (1956–1985)» Doctor’s thesis, Institute of History of Ukraine, National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv, 384 p. available at: http://history.org.ua/uk/dissertation/108 (accessed 02 February 2024).
37. Korchahina, O. (2011), «The press of the Voroshilovgrad region 1938–1956: historical-typological and structural-functional aspects», Doctor’s thesis, Luhansk National University named after Taras Shevchenko, Luhansk, 177 p.
38. Kudryk (1925), «School of cutting and sewing : [s. Ripky in Chernihiv Oblast]», Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 3, pp. 14.
39. Kulyk, O. (1941), «How to sew a blouse», Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 10, pp. 22.
40. Lapchenko, A. (2021), «The legal status of a peasant woman in the 1920s and 1930s in the USSR», Litopys Volyni [Chronicle of Volyn], no. 24, pp. 108–112. DOI: https://doi.org/10.32782/2305-9389/2021.24.18 (date of access: 02.10.2024).
41. Lukashevych, O. (2010), «To the issue of everyday life of rural women in the 1930s», Istoriia povsiakdennosti: teoriia ta praktyka : materialy Vseukr. nauk. konf. [History of everyday life: theory and practice: Proceedings of the of All-Ukrainian science conf.] (Pereiaslav-Khmelnytskyi, May 14–15, 2010), Pereiaslav-Khmelnytskyi, pp. 142–144, available at: http://history.org.ua/LiberUA/978-966-2464-02-3/48.pdf (accessed 02 February 2024).
42. Lutska, S. (1974), «Ukrainian women’s press in the past, in the Ukrainian SSR and in the USA», Suchasnist [Modernity], no. 7–8, pp. 128–138.
43. Markova, S. (2009), «Women’s issue as a factor in the expansion of the social base of the Soviet government (20s-30s of the XX century)», Naukovi pratsi istorychnoho fakultetu Zaporizkoho natsionalnoho universytetu [Scientific works of the Faculty of History of Zaporizhzhya National University], vol. XXVII, pp. 192–193, available at: https://istznu.org/index.php/journal/article/download/2115/1970 (accessed 02 February 2024).
44. Matviiv, V. (1926), «Dyeing of fabrics and threads», Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 2, pp. 16–17.
45. Matviiv, V. (1925), «How to bleach fabric», Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 5, pp. 10–11.
46. Movchan, O. (2011), Everyday life of workers of the USSR. 1920s, Kyiv, Institute of Ukrainian History of the National Academy of Sciences of Ukraine, 312 p., available at: http://history.org.ua/LiberUA/978-02-2135-5828-0/978-02-2135-5828-0.pdf (accessed 02 February 2024).
47. Moroz, O. (1939), «Good consequences of management» : [photo of a woman at a sewing machine; Soyuzphoto], Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 1, pp. 8.
48. Moroz, O. (1937), «Yevdokiya Yeremiivna Levchuk of the 12th anniversary of Zhovtnia of the Zhashkivskyi district of the Zhovtnia branch of the lankova school achieved a record harvest, harvesting 1,000 quintals of sugar beets per hectare» : [photo portrait], Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 5, pp. 2.
49. Moroz, O. (1936), «Komsomol member Stakhanovka Galya Beh, who collected flax on time and achieved the highest quality in its processing» : [photo portrait], Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 21, pp. 1.
50. Munster, B. (1938), «Deputy of the Verkhovna Rada of the Ukrainian SSR Nataliya Mykolaivna Fedorenko answers letters from her constituents» : [photo portrait], Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 24, pp. 7.
51. Nabok, M. (1940), «Hutsul embroidery and carpets», Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 23–24, pp. 18–19.
52. Poklyatska, A. (2016), «The formation of the image of a Soviet woman on the pages of magazine graphics of the USSR in the 1920s–1930s», Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia : Istoriia [Scientific notes of Mykhailo Kotsiubynskyi Vinnytsia State Pedagogical University. Series: History], iss. 24, pp. 256–259, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzvdpu_ist_2016_24_50 (accessed 02 February 2024).
53. «Explanation of the pattern [dress for a girl aged 12-14]» (1937), Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 15, pp. 21.
54. «About Press Day» (1926), Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 98, pp. 8–9.
55. «Year of our work» (1925), Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no.8, pp. 1–2.
56. Stefanenko, L. (1999), «Women of Soviet Ukraine: Ukrainian femininity in the pre-war period», Women’s studies in Ukraine: women in history and today: a monograph., «Astroprint», Odesa, 440 p.
57. Sutyrin (1936), «Comrade Fesenko chooses a store in the silk department of the Kharkiv department store of the People’s Commissariat of Internal Affairs» : [Soyuzphoto photochronicle], Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 22, pp. 11.
58. «[Schemes, ornaments, compositions for embroidery]» (1926), Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 11, pp. 23.
59. «Weaving workshop [p. Reshetylivka Poltava region]» (1926), Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], 1926, no. 11, pp. 13.
60. Topolnytska, M. (1937), «Blooming life: [about the sale of wheat by collective farms]», Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 17, pp. 7–8.
61. «Participants of the republican women’s youth meeting» : [photo] (1935), Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 21, pp. 12.
62. Fabisovych (1937), «Spanish writer María Teresa León» : [photo portrait], Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], 1937, no. 7–8, pp. 33.
63. «Style and patterns of children’s dresses and women’s blouses» (1936), Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 12, pp. 18.
64. Khamedova, O. (2019), «The problem of professional discrimination against women in the Ukrainian press in the 1920s and 1930s», Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia : Filolohiia [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Philology], iss. 2, pp. 228–234, available at: http://visnyk-philology.uzhnu.edu.ua/article/view/194673/194878 (access date: 02/10/2024).
65. «Sewing machines for working women through savings banks» : [advertising notice] (1931), Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 1, pp. 22.
66. Shmulevych (1936), «The manager of the dairy collective farm Balaush O. is the best dancer» : [photo chronicle Pressphoto], Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 9, pp. 6.
67. Shuander, R. (1925), «How we sew clothes : [m. Kharkiv, Sewing factory named after Comrade Tyniakov]», Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 12, pp. 11–12.
68. Yu.S. (1929), «Kameneva, M. – «Clothes, how to cut and sew them»»: [review of a practical guide], Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 3, pp. 22.
69. «How to care for knitted clothes» (1937), Kolhospnytsia Ukrainy [Collective farmer of Ukraine], no. 6, pp. 19–20.
70. «How to sew a blouse: explanation of the pattern» (1927), Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 4, pp. 22.
71. «What are the seams?» (1928), Selianka Ukrainy [Peasant woman of Ukraine], no. 12, pp. 19.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.