Функції та проблеми сучасних українських літературних конкурсів
PDF

Ключові слова

літературний конкурс
функції літературного конкурсу
проблеми літературного конкурсу
інституціональна стійкість

Як цитувати

БОНДАР, О. (2024). Функції та проблеми сучасних українських літературних конкурсів. Образ, 2 (45), 96–103. https://doi.org/10.21272/Obraz.2024.2(45)-96-103

Анотація

Вступ. У статті окреслено основні функції та проблеми сучасних українських літературних конкурсів, які в 1990-х рр. з’явились із необхідності наповнити національний книжковий ринок україномовними виданнями і здебільшого розглядаються в науковому дискурсі як інструмент просування.
Актуальність і мета. Оскільки надмір уваги до однієї функції літературних та книжкових нагород і водночас нехтування іншими негативно позначається на їхній інституціональній стійкості, на часі є потреба звернути увагу на інші функції, комплексом яких забезпечується стійкість інституції в кризові періоди. Мета статті – окреслити функції сучасних українських літературних конкурсів, а також основні проблеми, які позначаються на їхній інституціональній стійкості.
Методологія. Джерельною базою взято результати опитування авторів і авторок літературних творів, чиї відповіді було проаналізовано та систематизовано з використанням методів статистики і контент-аналізу.
Результати. Результати показують, що літературні конкурси як інституція, окрім інформаційно-рекламної функції, виконують також експресивно-емоційну й мотиваційну функції, а також формування читацьких уподобань, комунікативну та маркетингову, функцію наповнення книжкового ринку. Унікальними функціями, притаманними лише літературним конкурсам, є посередницька функція, а також вираження особистої ідентичності, популяризації української мови та забезпечення гендерної рівності. Окреслено три групи проблем літературних конкурсів, як-от проблеми, пов’язані з організаційними процесами; проблеми, пов’язані із роботою суддів; не підпорядковані інституції проблеми.
Висновки. Літературні конкурси як інституція виконують або мусять виконувати багато функцій, які наразі мало вивчені на теоретичному рівні, а на практичному не реалізуються або реалізуються не повною мірою через певні проблеми, що ставить під загрозу їхню інституціональну стійкість.

PDF

Посилання

1. Dane, A. (2020), “Hierarchies of Legitimacy: Gender and Literary Prizes”, In A. Dane, Gender and Prestige in Literature, Palgrave Macmillan, Cham, pp.123–176. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-49142-0_5

2. Demoor, M., Saeys, F., & Lievens, S. (2008), “And the winner is? Researching the relationship between gender and literary awards in Flanders, 1981–2000”. Journal of Gender Studies, vol. 17(1), pp. 27–39. DOI: https://doi.org/10.1080/09589230701838370

3. Sapiro, G. (2016), “The metamorphosis of modes of consecration in the literary field: Academies, literary prizes, festivals”, Poetics, vol. 59, pp. 5–19. DOI: https://doi.org/10.1016/j.poetic.2016.01.003

4. Antonyk, O., & Zholdak, О. (2014), “Bоок competitions as mean activations of demand on book products”, Polighrafija i Vydavnycha Sprava [Printing and Publishing], 3, pp. 73–81.

5. Bondar, О. (2019), “Concept ‘literary prize’: problems of description”, Polighrafija i Vydavnycha Sprava [Printing and Publishing], 2(78), pp. 117–125. DOI: https://doi.org/10.32403/0554-4866-2019-2-78-117-125

6. Herasymenko N. Popular literature of the end of the XX-th – the beginning of the XXI-th century, Dzhura, Ternopil, 264 p.

7. Zhulynskyi M. (2019), “Triumph of a Ukrainian word”, in Koronatsiya slova : scientific and reference edition, Svit Uspikhu, Kyiv, p. 18.

8. Kopystynska, I. M., & Grynivskyi, T. S. (2015), “Book’s publishing promotion ways: the experience of independent Ukraine”, Naukovi Praci. Serija: Socialjni Komunikaciji [Scientific Works. Serie: Social Communications], vol.1(50), pp. 37–46.

9. Liebiedieva Y. (2019), “Russia’s hybrid warfare against Ukraine in 1917–1921 and 2014–2019 and Ukrainian governments’ activities for overcoming the results of the aggression”, Ukrajinoznavstvo [Ukrainian Studies], vol. 2(71). pp. 57–72. DOI: https://doi.org/10.30840/2413-7065.2(71).2019.171753

10. Logush, T., & Logush, Y. (2019), “The 20th anniversary of the ‘third wave’ of modern Ukrainian literature”, in Koronatsiya slova : scientific and reference edition, Svit Uspikhu, Kyiv, pp. 20–31.

11. Masyk, M., & Klymenko, O. (2022) “Theoretical fundamentals of research of institutional resistance problems in interdisciplinary discourse”, Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadsjkogho. Serija: Publichne upravlinnja ta administruvannja [Scientific Notes of Taurida National V. I. Vernadsky University. Series: Public Management and Administration], pp. 53–58. DOI: https://doi.org/10.32782/TNU-2663-6468/2022.5/09

12. Mykolaienko, А. (2014), “Smoloskyp” as a center of self-realization of modern creative youth”, Dialogh: Media-Studiji [Dialogue: Media Studies], 18–19, pp. 492–502.

13. Ohar, E. (2011), “Literary and publishing contests in the promotion of children’s books”, Naukovi praci Kam’janecj-Podiljsjkogho nacionaljnogho universytetu imeni Ivana Oghijenka: Filologhichni nauky [The research papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University: philological studies], vol. pp. 233–236.

14. Rodyk, K. (2019), Sisyphus XX: book vs politics, Baltija-Druk, Kyiv, 352

15. SMOLOSKYP (2024), “Conditions of participation”, available at: http://www.smoloskyp.org.ua/umovy-uchasti/ (last visited 28 June 2024).

16. Khmil-Chupryna, V. (2020). Popularization of reading literature in Ukrainian mass media, PhD diss. (hist. sci.), Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University, Dnipro, 202.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.