Анотація
Місцеві ЗМІ за часів нових медіа в усьому світі стикаються з проблемами фінансування, скорочення штатів, падіння накладів та обсягів рекламних ринків. При цьому під загрозою опиняється якість контенту, зокрема скорочується кількість власних повідомлень, що дають змогу аудиторії отримати перевірену інформацію з перших рук. На матеріалі двох найстаріших одеських інтернет-видань («Репортер» та «Думская») за 2005–2014 рр. встановлено, що ці медіа в цілому приділяють мало уваги ексклюзивним повідомленням (середній показник 7 % та 12 % відповідно), а також перевірці інформації на місці події. Схожу картину спостерігаємо і серед місцевих сайтів інших регіонів. Електронні видання найбільше віддають перевагу контенту, який можна швидше обробити: запланованим подіям та передрукам. При цьому під питанням опиняється виконання подібними ЗМІ соціальних функцій, зокрема контролю та критики влади, залучення громадян до справ спільноти тощо.
Посилання
1. Weischenberg, S. (2011). Novynna zhurnalistyka: navchal’nyj posibnyk [News journalism: tutorial], Kyiv: Academia Ukrayins’koi presy, Ukraine.
2. Yeremenko, S. (2017). Vyhadana real’nist’ miscevyx ZMI: chomu mediakontent ne vidbyvaye aktual’nyx problem ukrayins’koho suspil’stva [Fictional reality of local mass media: why media content isn’t reflect the actual problems of Ukrainian society], available at: http:// osvita.mediasapiens.ua/monitoring/regional_newspapers/vigadana_realnist_mistsevikh_ zmi_chomu_mediakontent_ne_vidbivae_aktualnikh_problem_ukrainskogo_suspilstva/ (access February 15, 2018).
3. Yeremenko, S. (2017). Rozvazhayut» abo lyakayut»: yak miscevi ZMI spotvoryuyut» zhyttya ukrayinciv. Analitychnyj zvit monitorynhu rehional»nyx ZMI [To entertain or to frighten: how local media distort life of Ukrainians. Analytical report on regional media monitoring], available at: http://idpo.org.ua/analitics/1700-rozvazhayut-abo-lyakayut-yak-miscevi-zmispotvoryuyut-zhittya-ukra%D1%97nciv-analitichnij-zvit-monitoringu-regionalnix-zmi.html (access February 15, 2018).
4. IMI (2017). “Zvit z monitorynhu zhurnalists’kyx standartiv v internet-ZMI ta presi IV-j kvartal 2017 roku” [Report on journalistic standards in internet media and press ІV quarter of 2017], available at: http://imi.org.ua/monitorings/zvit-z-monitorynhu-zhurnalistskyhstandartiv-v-internet-zmi-ta-presi-iv-j-kvartal-2017-roku/ (access February 15, 2018).
5. Lambeth, E. B. (1998). Committed Journalism: An Ethic For The Profession, Moscow: National Press Institute, Violanta. Russia.
6. IMI (2017). “Lyshe 73% teleradiokompanij Pivdnya ta Sxodu Ukrayiny opublikuvaly informaciyu pro svoyix vlasnykiv — doslidzhennya IMI” [Only 73% of TV and radio companies of Ukrainian Southern and Eastern Regions have published information about theirs’owners – IMI research], available at: http://imi.org.ua/news/lishe-73-teleradiokompaniy-pivdnya-ta-shoduukrajini-opublikuvali-informatsiyu-pro-svojih-vlasnikiv-doslidjennya-imi/ (access February 15, 2018).
7. IMI (2017). Monitorynh IMI: najbil’she dzhynsy — u Mykolayevi, najbil»shyj dzhynsovyk – misceva vlada Dnipra. [IMI’s monitoring: top rank in “jinsa” – is Mykolaiv, top hero of “jinsa” – is local Dnipro authorities], available at: http://imi.org.ua/news/monitorynh-imi-najbilshedzhynsy-u-mykolajevi-najbilshyj-dzhynsovyk-mistseva-vlada-dnipra/ (access February 15, 2018).
8. Ocinka potreb ZMI Doneckoyi ta Luhanskoyi oblastej (pidkontrolni terytoryi) [Donetsk and Luhansk Media Needs Evaluation (controlled territories)] (2017). Kyiv, Detector Media.
9. Rosenberg, S. (2016). Dmitrij Kiselev: propaganda – ehto prosto popytka chto-libo ob»yasnit’ [Dmitriy Kiselev: propaganda is a way to explain something], available at: http://www.bbc.com/ russian/features/2016/06/160624_kiselev_interview (access February 15, 2018).
10. Steblyna, N. (2015). Nemiscevi media L’vova: yak l’vivs’ki media stayut’ vseukrayins’kymy [Non local Lviv media: how Lviv media become all-Ukrainian] available at: http://osvita. mediasapiens.ua/monitoring/regional_newspapers/nemistsevi_media_lvova_yak_lvivski_ sayti_stayut_vseukrainskimi/ (access February 15, 2018).
11. Steblyna, N. (20156). Odes»ki hazety j informacijna pustelya. [Odessa newspapers and information desert], available at: http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/regional_ newspapers/odeski_gazeti_y_informatsiyna_pustelya/ (access February 15, 2018).
12. Steblyna, N. (2015). Regionalni saitu – dlia kogo I na kogo pratsuut [Regional sites: for whom work and for whom serve], available at http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/ regional_newspapers/regionalni_sayti_dlya_kogo_i_na_kogo_pratsyuyut/ (access February 15, 2018).
13. Casero-Ripollés, A., and Izquierdo-Castillo, J.(2013). “Between decline and a new online business model: the case of the Spanish newspaper industry”, Journal of Media Business Studies, vol. 10(1), pp. 63–78.
14. Demir, M., (2011). Importance of Ethic, Credibility and Reliability in Online Journalism, European Journal of Social Sciences, vol. 24(4), pp. 537–545.
15. Díaz-Campo, J. and Segado-Boj, F. (2015). Journalism ethics in a digital environment: How journalistic codes of ethics have been adapted to the Internet and ICTs in countries around the world, Telematics and Informatics, vol. 32(4), pp. 735–744.
16. Dietram A. S., and Shanahan, J. (2002). Who cares about local politics? Media influences on local political involvements, issue awareness and attitude strength, J&MCQuarterly, vol. 79(2), pp. 427–444.
17. Dörr, K. N., and Hollnbuchner, K. (2016). Ethical challenges of algorithmic journalism, Digital Journalism, vol. 5(4), pp. 404–419.
18. Reporters without borders. (2016). Facing reality after the Euromaidan The situation of journalists and media in Ukraine, available at: https://rsf.org/en/reports/facing-reality-aftereuromaidan-rsf-presents-new-report-ukraine (access February 15, 2018).
19. Gans, H. J. (2004). Democracy and the News, New York: Oxford University Press, USA.
20. Horner, D. (2015). Understanding Media Ethics, London: Sage, UK.
21. Iggers, J., (1999). Good news, bad news. Journalism Ethics and the Public Interest, Boulder: Westview Press, USA.
22. Kilgo, D. K., and Sinta V. (2016). Six things you didn’t know about headline writing: Sensationalistic form in viral news content from traditional and digitally native news organizations. Multimedia edition of #ISOJ, the official research journal of ISOJ, vol. 6, issue 1, available at https://isojjournal.wordpress.com/2016/04/14/six-things-you-didnt-knowabout-headline-writing-sensational-form-in-viral-news-of-traditional-and-digitally-native-newsorganizations/ (access February 15, 2018)
23. Lee, A. M., and Chyi, H. I. (2013). When Newsworthy is Not Noteworthy, Journalism Studies, vol. 15(6), pp. 807–820.
24. Nielsen, R. K. (ed.) (2015). Local Journalism the Decline of Newspapers and the Rise of Digital Media. London: University of Oxford. UK.
25. Marta-Lazo, C., Segura-Anaya, A. and Martínez-Oliván, N. (2017). Key variables in willingness to pay for online news content: The professionals’ perspective, Revista Latina de Comunicación Social, vol. 72, pp. 165–185.
26. IREX. (2017), Media Sustainability Index. The Development of Sustainable Independent Media in Ukraine, available at https://www.irex.org/sites/default/files/pdf/mediasustainability-index-europe-eurasia-2016-ukraine.pdf (access February 15, 2018)
27. Mitchell, A. S. (2018). Publics Globally Want Unbiased News Coverage, but Are Divided on Whether Their News Media Deliver, available at: http://www.pewglobal.org/2018/01/11/ publics-globally-want-unbiased-news-coverage-but-are-divided-on-whether-their-news-mediadeliver/ (access February 15, 2018)
28. Newman, N., Fletcher, R., Kalogeropoulos, A., Levy, D. A. L., and Nielsen, R. K. (2017). Reuters Institute Digital News Report 2017, Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism. UK.
29. Pew Research Center (2017). “Newspapers Fact Sheet”, available at: http://www. journalism.org/fact-sheet/newspapers/ (access February 15, 2018).
30. O’Reilly, T. (2005). What Is Web 2.0., available at: http://www.oreilly.com/pub/a/web2/ archive/what-is-web-20.html (access February 15, 2018).
31. Freedom House (2018). Ukraine Freedom in the World 2018, available at: https:// freedomhouse.org/report/freedom-world/2018/ukraine (access February 15, 2018)
32. van Dijk, J. A. (2006). The Network Society. Social Aspects of New Media. London: SAGE, UK.
33. van der Haak, B., Parks, M., and Castells, M. (2012). The Future of Journalism: Networked Journalism, International Journal of Communication, Issue 6, pp. 2923–2938.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.