ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИХ МЕХАНІЗМІВ ФОРМУВАННЯ МЕДІЙНОЇ БУТТЄВОСТІ ОСОБИСТОСТІ
PDF

Ключові слова

медійна буттєвіть
медіапростір
медіареальність
фабінг
феномен FoMO

Анотація

Вступ. Реальність ХХІ століття демонструє витончення грані між реальністю матеріальною і реальністю віртуальною, що призводить до обумовленості людини та її взаємодій із навколишнім світом медійними технологіями, медіа стають основним способом, через який людина сприймає і переживає свій досвід. Продукована медіями об’єктивна дійсність скеровує людство на пошук нових навичок адаптації, вимагає пильності та здатності маневрувати між реальностями, не втрачаючи своєї ідентичності.

Актуальність і мета. Домінування медійного виміру людської буттєвості дедалі більше поглиблюється й розширюється – і в підсумку диктує нові фокуси наукових досліджень та вимагає переосмислення традиційних понять і розробку нових. Мета дослідження – ґрунтуючись на домінантних ознаках медійної буттєвості, виокремлених у аспекті міждисциплінарних науково-дослідних здобутків, опрозорити соціальнокомунікаційні та психологічні загрози, з якими стикається особистість у форматі воєнних буднів.

Методологія. У дослідженні використані загальнологічні методи: аналіз – для виокремлення в межах конкретної наукової дисципліни домінантних ознак категорій «медійна буттєвість» для увиразнення наслідків впливу медіа, акцентованого в роботах західних і вітчизняних дослідників, на реальність і буттєвіть сучасника; синтез – для окреслення смислових вузлів міждисциплінарного ракурсу дослідження категорії «медійна буттєвіть», та методи емпіричного дослідження: анкетування та опитування, метод фокус-груп.

Результати. Виокремлено та систематизовано домінантні ознаки медійної буттєвості. Схарактеризовано соціальнокомунікаційні та психологічні загрози на рівні медійної буттєвості сучасника. Розроблено авторський опитувальник виявлення найчастотніших цілей та уподобань підлітків щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій в умовах воєнного стану.

Висновки. У дослідженні доведено, що медійна буттєвість стає значущою формою існування особистості через низку причин: посилення ролі нових медій у повсякденному житті сучасника; люди створюють ідентичність через профілі в соціальних мережах, а їхнє життя часто оцінюється через «медійні показники»; інформаційна залежність; зміщення реальності; самопрезентація як форма буття тощо.

PDF

Посилання

1. Asieieva, Yu. O. (2020), Vyiavlennia osobystisnykh kharakterystyk kiber-adyktiv u pidlitkovomu ta yunatskomu vitsi, Problemy suchasnoi psykholohii [Problems of modern psychology], vol. 2, рр. 11–29. URL: https://doi.org/10.26661/2310-4368/2020-2-1 (Accessed: 9.01.2025).

2. Asieieva, Yu. O. (2020), Kompiuterna zalezhnist, Internet zalezhnist ta kiber-adyktsii (istorychnyi ohliad definitsii), Psykholohichnyi chasopys [Psychological magazine], T.6. (6), рр. 57– 65. URL: https :// doi. org /10.31108/1.2020.6. (Accessed: 9.01.2025).

3. Asieieva, Yu. O. (2021), Psykholohichni zasady kiberadyktsii v pidlitkovomu vitsi: dys… dokt psykhol. nauk: 19.00.07 / Derzhavnyi zaklad «Pivdennoukrainskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni K.D. Ushynskoho», Odesa. 532 р.

4. Berehova, N. (2023), Psykholohichni osoblyvosti formuvannia adyktyvnoi povedinky u suchasnoi molodi, Psykholohichni travelohy [Psychological travelogues], vol. 2, рр. 15–22. URL: https://orcid.org/0000-0002-9856-8547 (Accessed: 9.01.2025).

5. But, K. O. (2023), Mediarealnist yak zasib vplyvu na hromadsku dumku (na prykladi tymchasovo okupovanykh terytorii Zaporizkoi oblasti, Derzhava ta rehiony. Seriia: Sotsialni komunikatsii [State and regions. Series: Social communications], vol. 3 (55), рр. 17–29. https://doi. org/10.32840/cpu2219-8741/2023.3(55).3 (Accessed: 9.01.2025).

6. But, K. O. (2021), Mediarealnist yak skladnyk suchasnoi informatsiinoi ta reklamnoi sfery, Zhurnalistyka ta reklama: vektory vzaiemodii: tezy dop. III Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (Kyiv, 24 bereznia 2021 r.) / vidp. red. A. A. Mazaraki. Kyiv: Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, рр. 79–82.

7. Vakulich, T.M. (2006), Psykholohichni chynnyky zapobihannia Internet-zalezhnosti pidlitkiv: avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk: 19.00.07 / Tsentr. inst. pisliadyp. pedah. osvity APN Ukrainy. Kyiv, 21 р.

8. Vitiuk, N. (2022), Fabinh v mizhosobystisnii vzaiemodii molodi: nova sotsialna norma chy zahroza stosunkam? Psykholohiia: realnist i perspektyvy [Psychology: reality and prospects], vol 18, рр. 48–57. URL: https://doi.org/10.35619/praprv.v1i18.278 (Accessed: 9.01.2025).

9. Vstup do zahalnoi psykholohii: prohramnyi dovidnyk (2009), Ukladach L. K. Velytchenko. Odesa: Bukaiev Vadym Viktorovych, 357 р.

10. Hrechanovska, O. V, Mehem, O. M., Potapiuk, L. M. (2023), Vplyv sotsialnykh merezh na psykholohichnyi stan ta samootsinku ukrainskoi molodi, Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V. I. Vernadskoho [Scientific notes of the V. I. Vernadsky Tavrichesky National University], Seriia: Psykholohi, vol. 34 (73), № 4, рр. 60–66. URL: https://psych.vernadskyjournals. in.ua/journal/4_2023/11.pdf (Accessed: 9.01.2025).

11. Humeniuk, L. Y. (2013), Sotsialno-psykholohichni faktory internet-adyktsii, Naukovyi visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav [Scientific bulletin of the Lviv State University of Internal Affairs], Seriia psykholohichna, vol. 1, рр. 11–20.

12. Dzoban, O. P., Manuilov, Ye. M. (2017), Virtualna realnist: do problemy kontseptualizatsii poniattia, Visnyk NIuU imeni Yaroslava Mudroho [Bulletin of the Yaroslav the Wise National University of Internal Affairs], Seriia: Filosofiia, filosofiia prava, politolohiia, sotsiolohiia, vol. 4 (35), рр. 21–31.

13. Yehorov, L.Yu., Kuznietsova, N.A., Petrova, Ye.A. (2005), Osoblyvosti osobystosti pidlitkiv z internet-zalezhnistiu, Pytannia psykhichnoho zdorovia ditei ta pidlitkiv [Issues of mental health of children and adolescents], vol. 5 (2), рр. 20-27.

14. Zhdanova, I. A. (2012), Vplyv novitnikh informatsiinykh tekhnolohii na poshyrennia nekhimichnykh zalezhnostei sered pidrostaiuchoho pokolinnia, Sotsialna robota v Ukraini: teoriia i praktyka [Social Work in Ukraine: Theory and Practice], vol. 4, рр. 114–129.

15. Zaluzhna, A.Ye. (2014), «Ekzystentsiinyi analiz Dasein» ta problema istyny buttia: osoblyvosti dyskursu rannoho ta piznoho M. Haidehhera, Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury ta mystetstv [Bulletin of the National Academy of Culture and Arts Executives], vol. 4, рр. 3–7. URL: https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2014.138280 (Accessed: 9.01.2025).

16. Kyrychenko, M. O. (2017), Formuvannia ideolohii informatsiinoho suspilstva v umovakh hlobalnoi informatyzatsii: tendentsii, paradyhmy, perspektyvy rozvytku, Kharkiv: Vyd-vo PP «Tekhnolohichnyi Tsentr», 320 р.

17. Kozlovets, M. (2024), Tekhnolohnii shtuchnoho intelektu ta yikh vplyv na buttievist liudyny, Humanities Studies, vol. 19 (96), рр. 55–67. URL: https://doi.org/10.32782/hst-2024-19-96-06 (Accessed: 9.01.2025).

18. Korniienko, S. (2024), Mediini interpretatsii, etychna optyka kontseptualizatsii proiektu «Zemlia bez kordoniv», Osvitnii dyskurs: Zbirnyk naukovykh prats [Educational Discourse: Collection of Scientific Papers], vol. 50 (7–9), рр. 28–34. URL: DOI 10.33930/ed.2019.5007.50(7-9)- 4 (Accessed: 9.01.2025).

19. Safonik, L. (2016), Buttievist sensu liudskoho zhyttia: monohrafiia. Lviv: LNU imeni Ivana Franka, 350 р.

20. Slobodianyk, V, Sirko, R. (2012), Sotsialni ta psykholohichni faktory vynyknennia adyktyvnoi povedinky, Humanitarni aspekty formuvannia osobystosti: zb. statei VI vseukr. nauk.-prakt. konf. (m. Lviv, 27 kvitnia 2012 r.). Lviv, рр. 338–342.

21. Furman, A. A., Furman, A. V. (2018), Vchynkova buttievist osobystosti: vid kontseptu do metateorii, Psykholohiia i suspilstvo [Psychology and Society], vol. 1-2, рр. 5-26. URL: http://dspace. tneu.edu.ua/handle/316497/31343 (Accessed: 9.01.2025).

22. Chaplinska, Yu. (2017), Vykorystannia mediapsykholohichnykh zasobiv dlia podolannia naslidkiv psykhotravmatychnykh podii: avtorska metodyka «posttravmatychne zrostannia», Problemy politychnoi psykholohii [Problems of Political Psychology], vol. 5, рр. 73–80. URL: http://nbuv.gov. ua/UJRN/pppr_2017_5_10 (Accessed: 9.01.2025).

23. Cherniavska, L. V. (2016), Kontseptualizovanyi prostir mas-media, Molodyi vchenyi [Young Scientist], vol. 3 (30), рр. 658–662. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2016_3_157. (Accessed: 9.01.2025)

24. Anderson, E. L., Steen, E., Stavropoulos, V. (2016), Internet use and problematic Internet use: A systematic review of longitudinal research trends in 422 adolescence and emergent adulthood. International Journal of Adolescence and Youth, рр. 30–54.

25. Bleakley, A., Ellithorpe, M. (2016), The role of parents in problematic internet use among US adolescents, Media Commun, рр. 24–34.

26. Cohen, J. (2001), Defining identification: A theoretical look at the identification of audiences with media characters. Mass Communication & Society, vol. 4, рр. 245–264. URL: https://doi. org/10.1207/S15327825MCS0403_01 (Accessed: 9.01.2025).

27. Gere, В., Salimi, N., Anima-Korang, A. (2019), Social Media Use as Self-Therapy or Alternative Mental Help-Seeking Behavior, IAFOR Journal of Psychology & the Behavioral Sciences, vol. 5 (2), рр. 21–36. URL: http://dx.doi.org/10.22492/ijpbs.5.2.02 (Accessed: 9.01.2025).

28. Hanhan, Y., Yang, Y., Porpulit, O., Melnichuk, I., & Synitska, T. (2024), A study of cyberaddictions in Ukrainian youth. Amazonia Investiga, vol. 13 (78), рр. 124-133. URL: https://doi. org/10.34069/AI/2024.78.06.11 (Accessed: 9.01.2025).

29. Jenn, M. Lilly (2019), Media Production as Therapy: A Systematic Review, Journal of Technology in Human Services, vol. 36 (1), рр. 1–33. URL: https://doi.org/10.1080/15228835.2018 .1539368 (Accessed: 25.11.2024).

30. Kemp, S. Digital 2020: 3.8 billion people use social media (2020), Wearesocial and Hootsuite, URL: https://wearesocial.com/uk/blog/2020/01/digital-2020-3-8-billion-people-use-social-media/ (Accessed: 9.01.2025).

31. Luhmann, N. (2000), The Reality of the Mass Media. Translated by Cross, K. Stanford University Press, 158 р.

32. McLuhan, М. (2010), Understanding Media: The Extensions of Man. Reprint. London, New York: Routledge, 490 р.

33. Pathak, S. (2013), McCann Melbourne made up a word to sell a print dictionary: New campaign for Macquarie birthed ’phubbing’, URL: https://adage.com/article/news/mccann-melbourne-made-aword-sell-a-dictionary/244595 (Accessed: 9.01.2025).

34. Przybylski, A.K., Weinstein, N. (2012), Can you connect with me now? How the presence of mobile Communication technology influences face-to-face conversation quality. Journal of Social and Personal Relationships, vol. 30 (3), рр. 237–246. URL: http://dx.doi.org/10.1177/0265407512453827 (Accessed: 9.01.2025).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.