Анотація
Вступ. Сучасний етап розвитку масмедіа позначений зміною жанрової системи. Одним із жанрів, який майже зник із традиційних медіа, проте активно відреагував на появу мережевого простору й став його частиною, переживає трансформаційні процеси, є замальовка.
Актуальність та мета. Осмислення тенденцій розвитку замальовки на сучасному етапі є актуальним, оскільки дає можливість поглянути по-новому на місце та роль цього жанру в соціокомунікаційному просторі. Мета дослідження – окреслити тенденції функціонування жанру «замальовка» в сучасному соціокомунікаційному просторі.
Методологія. Під час дослідження використано методи аналізу наукової літератури, аналізу та синтезу, типологічного аналізу, систематизації. Обрані методи дозволили з’ясувати загальні особливості розвитку жанру замальовки в українському соціокомунікаційному просторі.
Результати. Огляд традиційних медіа засвідчив, що на сьогодні замальовка майже не представлена в них. Проте цей жанр не зник абсолютно, його не можна відносити до маргінальних. Наразі він переживає процес відродження та трансформації, відбиває ті процеси, які характерні для сучасного періоду розвитку медійної діяльності – доби постжурналістики. Успішною платформою для його реалізації стали соціальні мережі, де цей жанр набуває нової вимірності. Найоптимальнішою для реалізації жанрового «статусу» замальовки є фейсбук – соціокомунікаційний майданчик, що передбачає малоформатні дописи, активну авторську позицію, що й характерно для розглядуваного нами жанру. Замальовка пристосовується до умов мережевого дискурсу, тож змінюється й її жанрова модель: спрощується стилістика подання, посилюється візуальна складова тощо. Змінюється й комунікаційний підхід до написання: із жанру професійного замальовка трансформується в жанр аматорської журналістики. Мережеві замальовки стали каталізатором нового соціокомунікаційного феномена – мережевої літератури (віртуальної літератури, інтернет-літератури), вони «переростають» межі соціальних медіа й знаходять літературне втілення в окремих виданнях. Сучасний медіапростір позначений функціонуванням як традиційних різновидів замальовок, так і новітніх форм.
Висновки. Замальовки дедалі стають дедалі затребуваними в сучасному соціокомунікаційному просторі. Цей жанр адаптувався під вимоги «мережевого» дискурсу й став його складовою частиною.
Посилання
1. Butyrina, M.V. (2017), “The main trends and constructs of post-journalism”, Visnyk Xarkivskogo nacionalnogo universytetu imeni V. N. Karazina. Seriya : Socialni komunikaciyi [Bulletin of Kharkiv National University named after V. N. Karazin. Series: Social communications], iss. 12, рр. 9–13, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhISK_2017_12_4.
2. Voronova, M.Yu. (2006), “Character as a complex content category in a journalistic portrait@, available at: http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1445.
3. Gavrylyuk, & Samoxina, V. (2016), “Gloss as a genre of journalistic discourse”, Journalism education in Sumy Oblast: global professional standards: XII International Scientific and Practical Conference (Sumy, June 8–9, 2016), Sumy State University, Sumy, рр. 107–109.
4. Gavrylyuk,L. (2011), “Modern Ukrainian columnism: peculiarities of development”, Zhurnalistyka [Journalism], iss. 10 (35), рр. 117–121.
5. Gerasymenko, (2010), “Network literature: new form or content?”, Slovo i chas [Word and time], no. 10, рр. 64–71.
6. Glushko, O.K. (2010), Artistic Journalism: European Traditions and Modernity : monograph., Aristei, Kyiv, 192 р.
7. Gorlach, P. (2023), “The most popular Ukrainian films of the year on Takflix: “I work at the cemetery” and “Shadows of Forgotten Ancestors””, available at: http://surl.li/roksd.
8. Dacyuk, S. (2015), “Who is a blogger?”, Ukrayinska pravda [Ukrainian Pravda], available at: https://blogs.pravda.com.ua/authors/datsuk/5600f92b8444f/.
9. Dreshpak, V.M. (2021), Genreology of Journalistic Works: a study guide, UMSF, Dnipro, 186 р.
10. Karpenko, V.O. (2002), Genres of Journalism as Forms of Mass Communication: text of the lecture, Institute of Journalism, Kyiv, 30 p.
11. Myxajlyn, I.L. (2011), Basics of Journalism: tutorial, Center for Educational Literature, Kyiv, 496 р.
12. Podolyan, M.P. (1998), Journalism as a System of Genres, Free Press Center, Kyiv, 42 p.
13. Slavinska, (2011), “Network literature: how does a number become a letter?”, Ukrainian Pravda. Life, available at: http://life.pravda.com.ua/.
14. Bidzilya, Yu.M. (Ed.) (2007), Journalist’s Dictionary: Terms, Mass media, Figures, Zakarpattia Publishing House OJSC, Uzhhorod, 224 р.
15. Chekmyshev, O. (2021), Basics of Journalism, Center “Academy” Kyiv, 168 р.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.