Анотація
Вступ. У професійному й в академічному середовищі лунає думка щодо кризового стану журналістської освіти та необхідності її реформування. Під час обговорення подальшого розвитку журналістської освіти порушується й питання універсалізму та спеціалізації.
Актуальність і мета дослідження. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю покращення якості журналістської освіти в ЗВО України на засадах здорової конкуренції освітніх програм (ОП), які містять елементи унікальності, одним із яких може бути спеціалізація. Мета дослідження – з’ясувати реальний стан співвідношення між універсалізмом і спеціалізацією у підходах до підготовки здобувачів вищої освіти на першому (бакалаврському) та другому (магістерському) рівнях вищої освіти у ЗВО України за спеціальністю 061 Журналістика.
Методологія. Проведено типологічний та статистичний аналіз даних з ЄДЕБО за 2023 р., а також аналіз вибіркових ОП щодо репрезентації їх унікальності, співвідношення універсальних та спеціалізованих освітніх компонентів. Для інтерпретації результатів застосовано методи аналізу, синтезу, порівняння та узагальнення.
Результати. Аналіз освітніх пропозицій за рівнями освіти та кількісне співвідношення їх за окремими напрямами діяльності (журналістика, реклама та зв’язки з громадськістю, видавнича справа і редагування та інші) виявив парадоксальну ситуацію: при незначній кількості галузевої спеціалізації більшість освітніх пропозицій на бакалаврському рівні й значна кількість на магістерському рівні (36%) запропоновані саме галузевими ЗВО. Змістовний аналіз ОП, які мали назву «Журналістика» й були запропоновані галузевими ЗВО, показав відсутність галузевої спеціалізації у переважної більшості освітніх пропозицій. Аналіз назв ОП показав, що здебільшого на рівні назв вони не демонструють унікальності.
Висновки. Переважною тенденцією в підготовці фахівців за спеціальністю 061 Журналістика є універсалізм, що було виявлено як на рівні назв ОП, так і на рівні їх змісту. Така ситуація не є здоровою, адже конкурувати на ринку освітніх послуг повинні саме ОП, що можливе за умови їх унікальності – як на рівні назв, так і на рівні запропонованого змісту.
Посилання
1. Balandina, N.F. (2020), “Different Approaches and the Same Problems in Journalism Education”, Molodyj Vchenyj [The young men], 9 (85), pp. 1–5, available at: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2020/9.1/1.pdf (accessed date 15 February 2024).
2. Balandina, N. & Kubko, V. (2021), “Experience in Designing a Journalism Education Program at Odesa National Polytechnic University”, Visnyk Knyzhkovoji Palaty [Bulletin of the Book Chamber], 4, pp. 35–40.
3. Butyrina, M.V. & Anikeienko, M.P. (2021), “Professional Requirements for Journalistic Specialty: Competence Approach”, Derzhava ta Reghiony. Ser. Soc. Komunikaciji [Stateand Regions. Ser. оf Social Communications], no. 3, pp. 80–88.
4. Verba, T. “Specialty 061 Journalism”, available at: https://studspravka.com.ua/how-to/yak-postupiti-na-zhurnalista-v-ukraine#:
5. “OSVITA.UA,”available at: https://vstup.osvita.ua/spec/2-620-1/0-94-0-0-0-0/ (accessed date 15 February 2024).
6. Gabor, N. (2018), “Journalism Education in the Era of WEB. 3.0: Research, New Skills, Attempts to Reboot”, Visnyk Ljvivsjkogho Serija: Zhurnalistyka. [Bulletin of Lviv University. Series: Journalism], iss. 43, pp. 273–279.
7. Darchuk, V.H. & Kryzhko, O. (2019), “Naming in the System of Brand Formation”, Ekonomika. Menedzhment. Biznes [Ekonomika. Management. Business], no. 1 (27), pp. 92–96.
8. Poda,Ju. (ed.) (2018), Journalism and Education: Methods, History, Theory, Practice: A Collective Monograph, LIRA, Dnipro, 312 р.
9. Dovzhenko, (ed.) (2018), Journalism Educationin Ukraine: Is the System Working? The Second Study of the Quality of Journalism Education, Detektor Media, Kyiv, 72р.
10. Lialiuk, A.M. (2021), Brand Marketing: lecture notes, KP IA «Volynj’energhosoft», Lucjk, 88 р.
11. Martsikhiv, R. (2019), Professional Training of Bachelors of Arts in Journalism at US Universities, PhD diss. (pedag. sci.), Lviv Polytechnic National University, 195 p.
12. Mykolaienko N.M. (2021), “Information and Media Space: to the Problem of Professional Training of Journalists”, Derzhava ta Reghiony. Ser. Soc. komunikaciji. [State and Regions. Ser. of Social Communications],1, pp. 108–112.
13. Cabinet of Ministers of Ukraine (2024), On Amendmentsto the Listof Fieldsof Knowledge and Specialties in which Higher Education Applicantsare Trained: Resolution, available at: http://surl.li/pyruz (accessed date 15 February 2024).
14. On Education: The Law of Ukraine, available at: https://urst.com.ua/act/pro_osvitu (accessed date 15 February 2024).
15. Rozhnova, H.P. (2018), Professional Training of Future Journalists in Higher Educational Institutions of Ukraine (Second Half of the XX – Beginning of the XXI Century), PhD diss. (pedag. sci.), Zhytomyr Ivan Franko State University, 210 p.
16. Tymoshyk, M. (2021), “Journalistic Science and Education in the Net of Abstract Theories”, Ghranitnauky [The granite of science], available at: https://un-sci.com/ru/2021/12/11/zhurnalistka-nauka-ta-osvita-v-tenetah-abstraktnih-teorij/ (accessed date 15 February 2024).
17. Fedorchenko, Yu. (2018), “On Approaches to the Formation and Implementation of University Educational Programs”, available at: http://surl.li/rpuds (accessed date 15 February 2024).
18. Ministry of Education and Science of Ukraine (2018), On Providing Clarifications Regarding Educational Programs: Letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine to the Heads of Higher Education Institutions of 05.06.2018. N 1/9-377, available at: https://ips.ligazakon.net/document/MUS30127 (accessed date 15 February 2024).
19. Mensing, D. & Ryfe, D. (2013), “Blueprint for Change: from the Teaching Hospitalto the Entrepreneurial Model of Journalism Education”, available at: http://surl.li/rpuex, (accessed date 15 February 2024).
20. Solkin, L. (2020), “Journalism Education in the 21st century: A thematic analysis of there search literature”, Journalism, 23(2), pp. 444–460, DOI: 10.1177/1464884920977299

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.