Публічні ідіоми та номіналізація в дискурсі новин
PDF

Ключові слова

публічні ідіоми
дискурс
медіадискурс
новини
номіналізація
медіапримус

Як цитувати

Зражевська, Н. (2023). Публічні ідіоми та номіналізація в дискурсі новин. Образ, 3 (43), 28–36. https://doi.org/10.21272/Obraz.2023.3(43)-28-36

Анотація

Вступ. Аналіз новинного дискурсу є постійним трендом наукових досліджень, оскільки саме поняття дискурсу передбачає плинність і безперервність, а новина як жанр є особливою формою нарації, яку можна розглядати через комунікативну функцію мови, представлену мовленнєвими актами, тобто через дискурсивну соціальну практику. Використання публічних ідіом іноді створює враження авторитетності та професіоналізму ЗМІ, що впливає на сприйняття матеріалу читачами. Номіналізація також використовується для створення ефекту безсумнівної об’єктивності в написанні новин, що може ускладнити розуміння тексту. Ці мовні практики іноді використовують як комунікативний інструмент соціального примусу, м’якої згоди чи опору переконанням читачів, щоб формувати дискусії, зокрема про війну та конфлікти.
Актуальність дослідження. Мета статті – показати, як публічні ідіоми та номіналізація представлені в новинному дискурсі та які комунікативні завдання вони можуть виконувати. Завдання – виявити особливу роль публічних ідіом та номіналізації в новинному дискурсі, які можуть бути специфічними маркерами культурно-ідеологічного поля та при уважному прочитанні розкривають ресурсні можливості медіадискурсу. Об’єктом дослідження є публічні ідіоми та номіналізація в новинному дискурсі.
Методологія дослідження: Аналітико-синтетичний метод дав змогу проаналізувати останні дослідження новинного дискурсу, що дозволило розширити уявлення про використання дискурсивних практик в зарубіжних ЗМІ та, відповідно, прослідкувати їх на матеріалі вітчизняних новин. Дискурс-аналіз надав інструментарій для аналізу мови ЗМІ через соціальний контекст відповідно до комунікативної мети, заснованої на лінгвістичній теорії як «соціальної семіотики» – дослідження тексту як процесу формування семіотичної системи внаслідок інтересів та ідеології.
Результати й обговорення. Особливу роль в аналізі новинного дискурсу відіграють публічні ідіоми як маркери особливого культурно-ідеологічного поля та синтаксичні фігури номіналізації, які при уважному прочитанні розкривають ресурсні можливості медіадискурсу. Слід зазначити, що публічні ідіоми та номіналізація як об’єднувальні та експресивні елементи можуть виконувати функцію мобілізації аудиторії до дії та формування бажання змін і активності, залучати публіку, звертати уваги на певне явище.
Висновки та перспективи. Новинний дискурс є особливим жанром, де точність передачі інформації обмежує практики маніпулювання, але на тонких дискурсивних рівнях медіапримус і медіаконтроль відбуваються на перший погляд непомітно, зокрема, через використання публічних ідіом та номіналізацію. Запропонований підхід відкриває широкі можливості для подальших досліджень публічних ідіом і номіналізацій у медійному дискурсі через ідеальні, міжособистісні та текстові функції. Необхідно розширити аналіз новинного дискурсу за структурним, комунікативним, мультимодальним та іншими науковими напрямками для посилення конвергенції теоретико-методологічних установок.

PDF

Посилання

1. Baranova, S., Kerechenko, S. (2020), “ The use of phraseological units in modern English-language mass media discourse”, Naukovyi Visnyk Mizhnarodnoho Humanitarnoho Universytetu. Seriya: Filolohiia [Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Series: Philology], no. 45, pp. 147–150.

2. Hrytsenko, S. (2022), “Linguistic innovations of the Russian-Ukrainian war of 2022”, Literaturoznavstvo. Movoznavstvo. Folklorystyka [Literary Studies. Linguistics. Folkloristics], no. 2(32), pр. 9–13.

3. Zheltukhya, M. (2007), “About the content of mass media discourse”, Visnyk Luhanskoho Pedahohichnoho Universytetu imeni Tarasa Shevchenka [Bulletin of Luhansk Pedagogical University named after Taras Shevchenko], no. 11 (128), part 1, pр. 27–40.

4. Kovalchuk, A. (2021), “John Austin’s theory of speech acts”, available at: https://www.scribd.com/document/535300508/%D0%A2%D0%B5%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F (date of access: 30.08.23).

5. Miroshnychenko, I. (2016), “Modern approaches to the typology of mass media discourse”, Modern Mass-media Space: Realities and Prospects of Development: Materials of the II All-Ukrainian Science and Practice Conference, Vinnytsia, October 12–13, Vinnitsa, pp. 227–231.

6. Suska, O. (2006), “The development of informational and communicative theories of mass media and the study of the influence of the information space on a person’s personality”, Slovo. Symvol. Tekst [Word. Symbol. Text], pр. 211–226.

7. Chemerkin, S. (2009), Ukrainian Language on the Internet: Extra-linguistic and Intra-structural Processes, Kyiv, 240 p.

8. Shepetiak, O. (2008), “Theory of speech acts”, Visnyk Fakultetu Romano-hermanskoi Filolohii [Bulletin of the Faculty of Romano-Germanic Philology], iss. 3, Redaktsiino-vydavnychyi viddil DDPU, Drohobиch, рр. 93–105.

9. Austin, J.L. (1981), How to Do Things With Words / John L. Austin – Second Edition, Harvard University Press, 169 p., available at: https://www.ling.upenn.edu/~rnoyer/courses/103/Austin.pdf. (date of access: 30.08.23).

10. Fairclough, N. (1995), Language and Power, London and New York, 264 p.

11. Fulton, H. (2005), Narrative and media, NSW, Sydney, 329 p.

12. Fowler, R. (1991), Language in the News: Discourse And Ideology in the Press, Routledge, London and New York, 272 p.

13. Halliday, M. (1978), Language as Social Semiotic: The Social Interpretation of Language and Meaning, Edward Arnold, London and New York, 256 p., available at: https://www.cambridge.org/core/journals/language-in-society/article (date of access: 30.08.23).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.