Книжковий мерч у соціальній мережі «ТікТок»
PDF

Ключові слова

тікток
соціальні мережі
мерч
промоція книг
книжковий бізнес

Як цитувати

Подоляка, Н. (2023). Книжковий мерч у соціальній мережі «ТікТок». Образ, 3 (43), 85–92. https://doi.org/10.21272/Obraz.2023.3(43)-85-92

Анотація

​​Вступ. У статті розглядаються практики використання соціальної мережі «Тікток» для просування книжкового мерчу та популяризації книг. Проведено аналіз спеціалізованих сторінок, що пропонують мерч-товар, і каналів буктокерів, які співпрацюють із видавництвами в поширенні інформації про новинки, а також сторінок видавництв у тiкток.
Актуальність дослідження. 
Джерельною базою дослідження стали сайти книжкових видавництв та сторінки буктьюберів у соціальній мережі «Тікток». Це дозволило отримати уявлення про те, як використовується соціальна мережа в книжковому бізнесі та наскільки мерч допомагає розвивати читацькі смаки й вподобання, створювати якісніший продукт, залучати нових користувачів до покупки книг. Стверджується, що тема майже не розроблена в науковому середовищі, комплексного дослідження досвіду використання тіктоку в просуванні книжкових товарів і мерч-продукції не відбулося, а тому дослідники мають можливість розширити межі розуміння інструментів платформи.
Методологія. 
Використовуються традиційні методи аналізу, синтезу, узагальнення, індукції та дедукції. За допомогою описового методу проведено інтерпретацію досліджуваних явищ у книжковому бізнесі. Серед спеціалізованих методів відзначимо метод суцільної вибірки акаунтів найбільших видавництв України, які мають офіційні сторінки на платформі, а також акаунтів топових сторінок буктьюберів, які пропонують мерч-продукцію.
Результати. 
Доведено, що найбільшою популярністю в мережі користуються відео з розпаковкою книжкових боксів, в яких також є книжковий мерч, набори ароматичних свічок, закладки та арт-листівки із зображенням головних героїв книг, браслети та підвіски. Серед проблемних питань виділено те, що переважна більшість тіктокерів звертає увагу на яскраве пакування, майже не акцентуючи увагу на змісті книжок, за рахунок чого втрачається цінність книги, її соціальна значущість, її виховна та пізнавальна функції. Натомість пропагується естетичне задоволення та розваги, які закладені в оригінальному задумі самої платформи.
Висновки. 
Отже, науковому співтовариству ще доведеться оцінити користь чи шкоду платформи, але вона вже дає можливість розширити коло любителів книг і читання навіть за рахунок яскравих відео та привабливих мерч-продуктів.

PDF

Посилання

1. “Generation Zed is more likely to use TikTok to search instead of traditional Google”, available at: https://poshtivka.org/pokolinnya-zed-chastishe-vykorystovuye-tiktok-dlya-poshuku-zamist-tradytsijnogo-google/.

2. Mudra, I. (2022), “TikTok as a promising channel for medi” popularization”, Visnyk Nacionalnogo Universytetu “Lvivska politexnika”. Seriya: “Zhurnalistyka” [Bulletin of the Lviv Polytechnic National University. “Journalism» series”], vol. 13, рр. 67–73.

3. Anna Kotlyarevska, available at: https://www.annakotlyarevska.com/.

4. «Harry Potter» affects people’s tolerance”, available at: https://starylev.com.ua/news/garri-potter-vplyvaye-na-tolerantnist-lyudey.

5. “A set of three overlays based on the Crystal Castle trilogy”, available at: https://vivat-book.com.ua/nabir-z-trokh-overleiv-za-motivami-trilogii-z.

6. “The writer from Mykolaiv became a laureate of the international German-Ukrainian prize”, available at: https://suspilne.media/119126-pismennica-z-mikolaeva-stala-laurea.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.