Анотація
Вступ. Нинішній воєнний стан в Україні вже впродовж 1,5 року потребує дослідження опосередкованих способів комунікації українців в умовах відсутності постійного телефонного зв’язку, перебоїв з інтернет-зв’язком, а відповідно, гострою потребою щодо використання можливостей онлайн-комунікації з відтермінованою відповіддю.
Актуальність і мета. Однією з найпростіших і найзручніших комунікативних практик у соціальних мережах та месенджерах є позначення емоційної реакції, яку можна застосувати навіть в умовах відсутності інтернет-зв’язку у відкладеному режимі. Тож потребує дослідження питання, з якою метою та наскільки усвідомлено українські користувачі соціальних мереж використовують цю комунікативну практику. З огляду на це метою нашої статті є з’ясування особливостей використання графічних зображень для позначення емоційних реакцій користувачів соціальних мереж як комунікативної практики, зокрема в нинішніх умовах повномасштабного вторгнення рф.
Методологія. Для досягнення поставленої мети нами використані такі методи: пошук наукових джерел з теми знаково-візуальної комунікації та їх аналіз, опис способів позначення емоційних реакцій користувачів соціальних мереж та месенджерів, опитування шляхом анкетування цільової аудиторії (українці віком від 16 років і старші, поділені на 6 вікових груп, які користуються соціальними мережами та месенджерами) за допомогою гугл-форми, що давала можливість обрати три відповіді чи/та додати власну.
Результати. За результатами проведеного дослідження встановлено, що мета використання вподобайок для більше 85% українських користувачів – це підтримка автора допису (радість, співчуття тощо). При цьому майже 60% опитаних підходять до процесу маркування допису обдумано й свідомо.
Висновки. Новизна полягає в тому, що вперше зроблена спроба встановити мету та характер використання вподобайок як комунікативної практики українськими користувачами соціальних мереж та месенджерів. Потенційне значення результатів дослідження полягає в необхідності проведення просвітницької роботи щодо використання різних графічних знаків на позначення всього спектру емодзі в межах певної соціальної мережі чи месенджера. Перспективи дослідження вбачаємо в дослідженні інших комунікативних практик українців у соціальних мережах та месенджерах.
Посилання
1. Bilous, AO. (2017), Logical and Rhetorical Analysis of Internet Discourse: PhD diss. (philos. sci.), Kyiv, 238 p.
2. Нavrylyuk, I.L. (2020), “Visual content of local online journalism: modern trends and problems”, Obraz [Image], no. 1(33), рр. 51–56.
3. “Emoji (Emoji) – what are they and why are they needed”, available at: https://termin.in.ua/emodzi-emoji.
4. “Smile. Word work”, available at: https://slovotvir.org.ua/words/smail.
5. “Emoticons from symbols: the best emotions and gestures”, available at: https://uaplay.com.ua/smajly-z-symvoliv-najkrashchi-emotsii-ta-zhesty.
6. “List of GIFs for Telegram”, available at: https://www.emojiall.com/uk/platform-telegram.
7. Troyanov, S. (2020), “Emojis in Viber”, available at: https://nachasi.com/tech/2020/07/21/viber-emoji/.
8. Udris, N.S. (2015), “Visual communication in the conditions of social transformations: renewal of semantic space”, Visnyk Xarkivskogo nacionalnogo universytetu imeni V. N. Karazina. Seriya: Sociologichni doslidzhennya suchasnogo suspilstva: metodologiya, teoriya, metody [Bulletin of Kharkiv National University named after V. N. Karazin. Series: Sociological studies of modern society: methodology, theory, methods], iss. 35, рр. 60–66.
9. Chemerkin, S. (2010), “The language of emoticons, or new signs in language. Language culture for everyday life”, available at: http://kulturamovy.univ.kiev.ua/KM/pdfs/Magazine59-23.pdf.
10. Shevchenko, V.E. (2013), Forms of Visualization in a Modern Journal: monograph., A.V. Palivoda Publishing House, Kyiv, 340 p.
11. Shkamarda O.A. (2021), Positioning of the Subject of Discursive Activity in an English-language Internet blog: PhD diss. (philol. sci.), Lutsk – Zaporizhzhia, 225 p.
12. Yatsimirska, M. (2015), “Visual texts in social networks (reflections, conclusions, emotions)”, Visnyk Lvivskogo universytetu. Seriya: Zhurnalistyka [Bulletin of Lviv University. Series: Journalism], iss. 40, рр. 361–369.
13. Bessarab, A., Hyrina, T., Sytnyk, O., Kodatska, N., Yatchuk, O. & Ponomarenko, L. (2022), @The Modern Transformation of Internet Communications”, Journal of Theoretical and Applied Information Technology, vol. 100, iss. 15, рр. 4710–4722, available at: http://www.jatit.org/volumes/Vol100No15/15Vol100No15.pdf.
14. Seiter, C. (2016), “The Secret Psychology of Facebook: Why We Like, Share, Comment and Keep Coming Back”, available at: https://buffer.com/resources/psychology-of-facebook.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.