Анотація
Вступ. Технологія штучного інтелекту (ШІ) проникає в життєві практики молодих людей. При цьому постає проблема: молодь у суспільстві, з огляду на психофізіологічні особливості, є прошарком, з одного боку, найбільш адаптивним до технологій, а з іншого – найбільш вразливим до них.
Актуальність і мета. ШІ дає молоді новий комунікативний досвід, нові підстави формування Самості, нові шляхи інтеграції у соціум (або реінтеграції), що накладається не тільки на сучасний, а й майбутній світ (освіту, виробництво, політику, культуру). Мета дослідження – виявити основні моделі поведінки молоді, пов’язані з використанням ШІ, та визначити особливості його впливу на життєві практики молоді.
Методологія. Методологія дослідження базується на теоретичних підходах до вивчення інформаційного суспільства, медіааудиторії, медіазалежності, технічного детермінізму, дифузії інновацій та ін. У вересні 2023 р. проведено первинне розвідувальне онлайн-анкетування «Штучний інтелект у комунікаціях молоді» (66 респондентів віком 17–21 рік).
Результати. Згідно з результатами дослідження, 79 % респондентів мають досвід використання ШІ, але переважно під конкретні завдання і не системно. На основі даних анкетування виведено й описано шість поведінкових моделей української молоді, які пов’язані з використанням штучного інтелекту: 1) «ШІ – інструмент для навчання та роботи»; 2) «ШІ – довідкове джерело»; 3) «ШІ – засіб комп’ютерного мистецтва»; 4) «ШІ – співрозмовник та порадник»; 5) «ШІ – інструмент для пошуку ідей, планування»; 6) «Невикористання ШІ і технофобія». 21 % респондентів не користуються чатами ШІ, не обізнані з їх функціональними можливостями й навіть мають ознаки технофобії. Наразі ШІ не є основним способом комунікації для молоді. Молоді люди віддають перевагу живому спілкуванню, оскільки воно дає можливість отримувати емпатію і тактильну взаємодію.
Висновки. ШІ – поширений складник медіаспоживання молоді. Життєві практики молоді дуже медіатизовані, а використання ШІ набуває багатозадачного характеру. Це вказує на те, що в майбутньому, імовірно, молодь все активніше використовувати ШІ і кіберреальність розширюватиметься.
Посилання
1. Baranov, O.A. (2023), “Definition of the term “artificial intelligence””, Informaciya i pravo [Information and law], 1(44), рр. 32–49.
2. Barbashyn,S. (2023), “Artificial intelligence: legal regulation in Ukraine and the EU”, available at: https://barbashyn.law/statti/shtuchnyj-intelekt-pravove-regulyuvannya-v-ukrayini-ta-yes, (accessed 01.10.2023).
3. Blyzniuk, (2023), “Internet surfing: how Ukrainians’ online behavior changed during the war. What will the digital audience focus on in 2023”, available at: https://mind.ua/openmind/20263299-internet-serfing-yak-zminilasya-povedinka-ukrayinciv-v-merezhi-pid-chas-vijni, (accessed 01.10.2023).
4. Volosevych,, Kohut,I., Zherobkina, T. & Nazarenko, Yu. (2023), “The impact of the war on the youth of Ukraine”, available at: https://inmol.org/doslidzhennia-vplyv-vijny-na-molod-v-ukraini/, (accessed 01.10.2023).
5. Holovchenko, (2023), “Legal features of the use of artificial intelligence in the media”, available at: https://imi.org.ua/monitorings/yurydychni-osoblyvosti-vykorystannya-shtuchnogo-intelektu-v-media-i52386, (accessed 01.10.2023).
6. Ratinggroup (2021), “Two years of President Zelenskyi: citizens’ assessments”, available at: https://ratinggroup.ua/files/ratinggroup/reg_files/rg_ukraine_2y_president_052021_press.pdf, (accessed 01.10.2023).
7. Dzhess P. Shatkin (2019), Born to be free. Why Teenagers Take Risks and how to Protect Them from Dangers, #knyholav, Kyiv 303 р.
8. Katkova,H. (2020), “Artificial intelligence in Ukraine: legal aspects”, Pravo i suspilstvo [Law and society], no.6, рр. 46–55.
9. Kovi, Sh. (2019), Seven Habits of Highly Effective Teenagers, Vydavnytstvo Staroho Leva, Lviv, 251 р.
10. Krainikov, E.V. (2004), Developmental Psychology: a Reference Dictionary, Aristei, Kyiv, 257 р.
11. Kuleba, (2022), The War for Reality: How to Win in a World of Fakes, Truths, and Communities, Knyholav, Kyiv, 384 р.
12. Lubko, D.V. & Sharov,V. (2019), Methods and Systems of Artificial Intelligence: a Study Guide, FOP Odnoroh T.V., Melitopol, 264 р.
13. “Ministry of Digitization on the results and plans for digitization in Ukraine”, available at: https://www.kmu.gov.ua/news/mintsyfry-pro-pidsumky-ta-plany-shchodo-tsyfrovizatsii-v-ukraini, (accessed 01.10.2023).
14. Rodzhers, (2009), Diffusion of innovations = Diffusion of innovations, Kyievo-Mohylianska akademiia, Kyiv, 591 р.
15. Salenko, A.S. (2021), “Defining the post-industrial society based on the evolutionary analysis of theories of technological determinism”, available at: http://www.investplan.com.ua/pdf/13-14_2021/6.pdf, (accessed 01.10.2023).
16. Svaab, (2016), We are our Brains, Klub simeinoho dozvillia, Kharkiv, 496 р.
17. Shevchenko, A.I., Baranovskyi, S.V. & Bilokobylskyi,V. (2023), Strategy for the Development of Artificial Intelligence in Ukraine: Monograph., IPShI, Kyiv, 305 р.
18. Frolova, N.V. (2023), “The phenomenon of collective trauma in the context of the modern Ukrainian experience of living in it”, available at: http://habitus.od.ua/journals/2023/46-2023/32.pdf, (accessed 01.10.2023).
19. Shevchuk, A.V. (2015), “Economic development and technological singularity: the concept of interconnection and contradiction”, Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Ekonomika i menedzhment [Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Series: Economics and management], iss. 10, рр. 4–9.
20. “What is Action?”, available at: https://diia.gov.ua/faq/8, (accessed 01.10.2023).
21. Malenko,A., Mukhina, M.V. & Nekyta, A.H. (2021), “I’m not Afraid!”: Civilizational and Artistic Scenarios of the Transformation of Fear for Life in Anticipation of a Social Catastrophe: Monograph., Internauka; Velykyi Novhorod: NovDU im. Yaroslava Mudroho, Kyiv, 159 р.
22. Berk,L. (2013), Child Development,
23. Chuyin, X., Minhua, R. & Ping L. (2022), “Influence of Artificial Intelligence in Education on Adolescents. Social Adaptability: A Machine Learning Study”, International Journal of Environmental Research and Public Health,19(13): 7890, available at: http://surl.li/mwdso, (accessed 01.10.2023).
24. Craige,G. (1996), Human Develoopment, Prentice Hall.
25. Newcombe,N. (1996), Child Development. Change over Time, Harper Collins College Publisher.
26. Piotrowska, A., Świerżewska, E. (2017), Nastolatki pod lupą. Poznaj, by zrozumieć, Zielona Sowa, Warszawa, 246 р.
27. Remschmidt, H. (1992), Adoleszent. Entwicklung und Entwicklungskrisen im Jugendalter. Georg Thieme Verlag, Stuttgart, New York.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.