Анотація
У статті проаналізовано, як змінилася робота українських Youtube-каналів, що висвітлюють теми культури, мистецтв, історії за період із 24 лютого 2022 р. до 24 лютого 2023 р. Представлено результати якісно-кількісного контент-аналізу десяти українських Youtube-каналів, що висвітлюють культурно-мистецьку тематику. Автори всіх проаналізованих каналів регулярно створювали контент про культуру у світі, багату спадщину українських митців і діячів культури з метою боротьби з пропагандистськими наративами, фейками, протистояння російській агресії. Зафіксовані щомісячні показники кількості підписників та переглядів за період дослідження на кожному з аналізованих каналів. Виявлено позитивну динаміку зростання показників на всіх каналах, що засвідчує суттєве зростання зацікавлення аудиторії власною культурою.
Посилання
1. Bilodid, P. (2021), “How Ukrainian cultural journalism grew up”, available at: https://mind.ua/ kmbs_alumni/openmind/20234722-yak-doroslishala-ukrayinska-kulturna-zhurnalistika (accessed 19 June 2023).
2. Blindyuk, M. (2019), “The task of survival: what should be the cultural content in the media”, available at: https://chytomo.com/kultura-v-media-iak-iz-neiu-pratsiuvaty/ (accessed 19 June 2023).
3. Blindyuk, M. (2023), “How Ukrainian cultural media work during the war”, available at: https://suspilne.media/245223-ak-pracuut-ukrainski-kulturni-media-pid-cas-vijni/ (accessed 21 June 2023).
4. Harmatiy, O. & Kisil, S. (2018), “The topic of culture in the Ukrainian mass media: main trends of presentation”, Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika» [Bulletin of the Lviv Polytechnic National University], vol. 896, no. 2, pp. 18–25.
5. Haladzhun, Z. & Bakai, R. (2020), “Youtube as a new form of media communication”, Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika» [Bulletin of the Lviv Polytechnic National University], no. 4, pp. 117–131.
6. Dovshenko, O. (2023), “A great Ukrainian TV and radio star. How our television and radio managed to unite for the sake of Ukraine”, available at: http://surl.li/kvejk (accessed 20 June 2023).
7. Dorosh, M. (2013), “Cultural journalism: how to embed in format”, available at: https:// ms.detector.media/presa-v-ukraini/post/2115/2013-12-16-kulturna-zhurnalistica-yak-vbuduvatysyau-format/ (accessed 19 June 2023).
8. Dutchak, A. (2017), “Status and prospects of Ukrainian-language channels on the YouTube service”, Obraz [Image], iss. 4 (41), pp. 122–129.
9. Zhuk, O. (2023), “War by war, and the radio dictation and “Eurovision” according to the schedule. The most popular public publications on “Media Detector”, available at: http://surl.li/kveie (accessed 20 June 2023).
10. Ivanova, O.A. (2010), Literary and Artistic Periodicals in the Social Communication Space of Ukraine at the Beginning of the 21st Century, Abstract of the D.Sc. diss. (social sciences of communications), Institute of Journalism, Taras Shevchenko National University of Kyiv, 31 p.
11. Kislyuk, K. (2023), “The level of Ukrainianization and social relevance of top YouTube, Instagram, and TikTok accounts”, Kultura Ukrainy [Culture of Ukraine], iss.79, pp. 7–18.
12. Kotubey, O. (2022), “”It’s like I’m gathering evidence in court”: blogger Vitaly Gordienko about his research on propaganda in Russian cinema”, available at: https://suspilne.media/229954-nibiv-sudi-zbirau-dokazi-bloger-vitalij-gordienko-pro-svoi-doslidzenna-propagandi-v-rosijskomu-kino/ (accessed 20 June 2023).
13. Lytvynenko, A. & Mysechko, A. (2022), “Specificity and trends of coverage of cultural and artistic news on Ukrainian television”, Knowledge, Education, Law, Management, no. 8, pp. 122–130.
14. Lytvynenko, A. (2020), “In the issue of the disappearance of cultural and artistic programs from the air of TV channels”, in (Ed.) Proceedings of the All-Ukrainian Scientific Conference “Actual Problems of Social communications”, Classical private university, Zaporizhzhia, 13–14 November, Zaporizhzhia, pp. 50–56.
15. Lytvynenko, А. (2023), “ Ukrainian cultural and Art TV Programs during the Russia’s invasion of Ukraine”, Periodyk Naukowy Akademii Polonijnej [Scientific Journal of Polonia University], no. 3, p. 140–150.
16. Madei, A. (2022), Historical and Cultural Content of the Informational and Analytical Weekly “Mirror of the week. Ukraine” (2004–2019), PhD diss. (social sciences of communications), Institute of Journalism, Taras Shevchenko National University of Kyiv, 278 p.
17. Mar’ina, L. (2012), “Modern journalism and culture: the commonality of genesis”, Visnyk Lvivskoho Natsionalnoho Universytetu [Bulletin of Lviv National University], vol. 36, pp. 73–78.
18. Miroshnychenko, Yu. (2015), Cultural and Artistic Problems of the Leading Quality Newspapers of Ukraine and the World, PhD diss. (social sciences of communications), Institute of Journalism, Taras Shevchenko National University of Kyiv, 183 p.
19. Musiienko, O.V. (2022), “The latest audiovisual tools for the representation of Ukrainian identity on video hosting in the context of the Russian-Ukrainian war”, Kultura Ukrainy [Culture of Ukraine], iss. 78, pp. 30–37.
20. Ostapik, B. & Levytsla, І. (2022), “Information limit: why Ukrainians refuse news and what content is up-to-date”, available at: https://rubryka.com/blog/information-limit/ (accessed 21 June 2023).
21. Detector media (2022), “More than 55% of Ukrainians receive information from messengers and social networks – research”, available at: http://surl.li/kveiv (accessed 21 June 2023).
22. Pen America (2022), “Ukrainian Culture Under Attack: Erasure of Ukrainian Culture in Russia’s War Against Ukraine”, available at: https://pen.org/report/ukrainian-culture-under-attack/ (accessed 19 June 2023).
23. Chichenina, L. (2022), “”You, Sekleto Pilipivno, are something else. And we are something else”. How the great war changed Ukrainian YouTube”, available at: https://life.pravda.com.ua/ culture/2022/12/31/252092/ (accessed 20 June 2023).

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.