Телепубліцистика й документалістика у висвітленні облоги Маріуполя
PDF (Англійська)

Ключові слова

документалістика
телевізійна публіцистика
публіцистичний образ
комунікації у блокадному місті

Як цитувати

Мельникова-Курганова, О., & Ятчук, О. (2023). Телепубліцистика й документалістика у висвітленні облоги Маріуполя. Образ, 2 (42), 52-61. https://doi.org/10.21272/Obraz.2023.2(42)-52-61

Анотація

Вступ. Висвітлення війни за допомогою відеофіксації фактів і подій, свідчень очевидців, зокрема постраждалих і тих, хто вижив, є важливим інструментом для звернення уваги аудиторії. Поєднання публіцистичного образу й доказової картинки, фактологічної бази, виразних переконливих героїв допомагає занурити глядача в реальність певного періоду, відчути себе співучасником події, співрозмовником, перейнятися співчуттям, зокрема це стосується Маріуполя в облозі.
Мета дослідження – визначити особливості телевізійної публіцистики та документалістики в контексті висвітлення облоги Маріуполя під час війни.
Об’єктом дослідження є документальні фільми й публіцистичні телевізійні нариси про блокаду Маріуполя в російсько-українській війні, які вийшли з березня 2022 р. по червень 2023 р. Предметом дослідження – особливості української телевізійної публіцистики та документалістики у висвітленні трагедії міста, яке було в облозі (на прикладі Маріуполя).
Методи дослідження. Для дослідження особливостей документалістики та телевізійної публіцистики було використано моніторинг з метою пошуку та систематизації документальних фільмів та телесюжетів з березня 2022 р. по червень 2023 р. За допомогою описового методу розглянуто основні фільми про облогу Маріуполя, а за допомогою компаративного було порівняно особливості, прийоми та інструменти, які використовувалися в документальних та публіцистичних фільмах.
Результати. Документальні фільми про облогу Маріуполя містять кадри містян із соціальних мереж, журналістів і фотографів, які вивезли свої архіви, аерозйомок тощо. У деяких сюжетах використовувалися кадри, які були зняти окупантами, проте ті кадри верифіковувалися й після перевірки на достовірність використовувалися у фільмах.
Висновки. Отже, у документальних фільмах використовувалися творчі публіцистичні прийоми, які допомогли зв’язати кілька історій: цитати з щоденника очевидця, малювання картини Маріуполя, набивання тату з написом Маріуполь. Образ автора втілюється за допомогою оповідача, наприклад, міста «Я – Маріуполь», автора щоденника, свідка, самого журналіста, який є маріупольцем.

PDF (Англійська)

Посилання

1. Yatchuk, O. (2018), Interactive Television: Social and Communication Models and Technologies: a Monograph, UMSF, Dnipro, 2018, 136 р.

2. Melnykova-Kurhanova, O. (2022), «Social communications in blockaded Mariupol: features, types, types of communicators», Information, communication, society, Lviv Polytechnic, Lviv, рр. 183–184.

3. Korobko, V. (2021), Television Documentary as an On-screen Spectacle: Doctor of Philosophy: speciality 061 Journalism, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv, 2020, 225 р.

4. Rabiger, M. (2004), Directing the Documentary, Focal Press, Michigan, 627 р.

5. Renov, M. (1993), Theorising Documentary, Psychology Press, NY-London, 261 p.

6. Nichols, B. (2001), Introduction to Documentary, Indiana University Press, Bloomington, 223 p.

7. Nebesio, В. (1995), Alexander Dovzhenko: A Guide to Published Sources, Canadian Institute of Ukrainian Studies, University of Alberta Press, Edmonton, 105 p.

8. Oms, M. (1968), «Alersandre Dovjenko», Revue Premiere Plan, no. 44, 130 р.

9. Kellokoski, I. (2023), «Persuasion through people: The rhetorical categories of documentary subjects in Michael Moore’s films», Nordic Journal of Media Studies, vol. 5(1), pp. 154–171.

10. Leith, K.L. (2018), Features of Directing an Extreme Documentary Film, 17.00.04 - Cinema. Television : defended 2019-03-15, I. K. Karpenko-Kary Kyiv National University of Theatre, Cinema and Television, Kyiv, 205 p.

11. Kerner, A. & Knapp, J. (2016), Extreme Cinema: Affective Strategies in Transnational Media, Edinburgh University Press, Edinburgh, available at: https://doi.org/10.1515/9781474402910 (accessed 06 June 2023).

12. Fournier, G. (2014), «The War Game and Who Bombed Birmingham?: usage politique du mode réflexif», Revue LISA/LISA e-journal, vol. XII-№1, available at: https://doi.org/10.4000/ lisa.5641(accessed 06 June 2023).

13. Korobko, V. (2017), «Television documentary and its types», Visnyk Kharkivsjkogho Nacionaljnogho Universytetu imeni V.N. Karazina. Serija «Socialjni komunikaciji, iss. 11, V.N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, pp. 30–35.

14. Galych, O. (2006), «Terminology of Contemporary Documentary», available at: http://eprints. zu.edu.ua/919/1/06goatsd.pdf. (accessed 06 June 2023).

15. Vasylenko, V. (2023), «Journalism is in extreme terms. Transformation of genres», Obraz, vol. 1 (41), pp. 25–35.

16. Kovalenko, A., Telpis, D. (2022), «Psychological dimension of modern ukrainian military diaries», Obraz, vol. 3 (40), pp. 17–28.

17. Rosinska, O. (2022), «Narratives of Polish-Ukrainian interaction in Polish documentaries», Obraz, vol. 3 (40), pр. 51–62.

18. Raybediuk, H. (2020), «National-centred dominants of the documentary of Ukrainian dissident poets», Naukovyj visnyk Izmajiljsjkogho derzhavnogho ghumanitarnogho universytetu. Serija «Filologhichni nauky», іss. 47, pp. 71–80.

19. Chernov, M. (2023), «20 Days In Mariupol (trailer)», available at: https://www.youtube.com/ watch?v=9H_Fg_5x4ME (accessed 01.06.2023).

20. Kvedaravicius, M. (2022), “Mariupolis 2: new clip of Mantas Kvedaravicius’s final documentary”, available at: https://www.youtube.com/watch?v=fhMOXZr2lbY (accessed 01.06.2023).

21. Tatarinova, L. (2022), “Mariupol. Chronicles of Hell», available at: https://www.youtube.com/ watch?v=s3hs4fbIWnQ&t=3466s (accessed 01.06.2023).

22. BBC documentary (2022), “Mariupol. Human stories», available at: https://www.youtube.com/ watch?v=h0aXCtskDBU (accessed 01.06.2023).

23. Litvinov, M. (2022), “Mariupol. Lost hope», available at: https://www.youtube.com/ watch?v=q05wJtU6uEs&t=67s (accessed 01.06.2023).

24. Litvinov, M. (2023), “Rage allows me to breathe», available at: https://megogo.net/ua/ view/21703647-mariupol-lyut-dozvolyaie-meni-dikhati.html (accessed 01.06.2023).

25. Stambulya, G. (2022), «Mariupol. The exclusion zone», available at: https://www.youtube. com/watch?v=29I-y56X6F4&t=1s (accessed 01.05.2023).

26. Ratushnyi, M. (2022), «Mariupol 2022», available at: https://www.youtube.com/ watch?v=jd0zR6eOp6E&t=2s (accessed 01.04.2023).

27. Shevchenko, А. (2022). «Air breakthrough at Azovstal. The sky», available at: https://www. youtube.com/watch?v=nApR7M-ijTU&t=2s (accessed 01.05.2023).

28. Zemlyanska, M. (2022), «48 Days of Hell in the Records of an Ordinary Mariupol Resident», available at: https://www.youtube.com/watch?v=wJVNdA63RWo (accessed 01.06.2023).

29. Pyatin, V. (2022), “IMAGINE documentary video diary of Mariupol during the full-scale Russian invasion of 2022», available at: https://www.youtube.com/watch?v=kcYtM6g2KBk (accessed 01.05.2023).

30. Nazarova, E. (2022), «It seemed like an atomic bomb was dropped on us»: the story from inside the drama theatre building during the air strike - the Hrebenetsky family», available at: https://www. youtube.com/watch?v=CgaC6TOu0Vw (accessed 01.06.2023).

31. Khashchi (2022), “Mariupol. Escape from hell», available at: https://www.youtube.com/ watch?v=BFWIjyBxLTk (accessed 01.06.2023).

32. Shhuka N. (2022), “Mariupol. 20 days of hell», available at: https://www.youtube.com/ watch?v=XGhyOni-hbs&t=47s (accessed 01.06.2023).

33. Svidok (2022), “She managed to get out of the exhausted, tortured Mariupol, while her husband went missing», available at: https://www.youtube.com/watch?v=xYgxzc8LsC0 (accessed 01.06.2023).

34. DW Ukrainian (2022), “Evacuation from Mariupol: by bus to hell and back», available at: https://www.youtube.com/watch?v=NgSbZOkJUeI (accessed 01.06.2023).

35. DW Ukrainian (2022), «A photographer from Mariupol about life under shelling, a boy’s diary and revenge of the «DPR», available at: https://www.youtube.com/watch?v=MBS6rFqtI1E&t=3s (accessed 01.06.2023).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.