Анотація
Вступ. Реклама як інструмент масової комунікації зазнала суттєвих змін, зокрема у сфері просування продуктів повсякденного вжитку, таких як кава і чай. Мета їх реклами полягала не лише в тому, щоб надати інформацію, але й створити емоційний зв’язок, cформувати імідж бренду та впливати на певний спосіб життя. У XXI столітті кава і чай – це не лише напої, а символи ідентичності, ритуалу, затишку та енергії.
Актуальність та мета. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю глибшого розуміння специфіки комунікації у рекламі цих напоїв із урахуванням культурного контексту, типу медіа та інструментів диджиталізації. Мета дослідження – визначити елементи комунікативної специфіки реклами кави та чаю в сучасному інформаційному просторі.
Методологія. У дослідженні застосовано методи контент-аналізу рекламних повідомлень, порівняльний аналіз візуальних і мовних засобів, кейс-аналіз рекламних кампаній провідних брендів (Jacobs, Nescafé, Lavazza, Lovare, Graf тощо). Також використано інструменти семіотики, візуальної риторики та методи психологічної інтерпретації тригерів, які впливають на поведінку споживачів.
Результати. Реклама кави та чаю формує чітку дихотомію: кава – символ бадьорості й статусу, чай – затишку й традицій. Телевізійна реклама емоційно-лінійна, диджитал – персоналізована й інтерактивна, із акцентом на сторітелінг, метафори, психологічні тригери й культурні коди.
Висновки. Сучасна реклама кави та чаю поєднує естетику, культуру й психологію для створення емоційного бренду. Вона трансформувалась у багатовимірне повідомлення, корисне для тих, хто прагне автентичної й глибокої комунікації з аудиторією. Особливу роль відіграють візуальні наративи, соціальні цінності та особиста ідентичність споживача.
Посилання
1. Boiko, O.V. (2023), Cognitive Foundations of Manipulative Influence of Internet Advertising of Consumer Goods. In: Proceedings of the I International Scientific and Practical Conference “Synergy of Knowledge: New Horizons in Global Scientific Research” (November 01–03, 2023), Vancouver, Canada: International Science Unity, No. 1, pp. 178–181.
2. Baliun, O.O. (2020), «Smart City: Symbiosis of Outdoor Advertising and the Citywide Information Environment». Obrii drukarstva [Horizon of Printing], no. 1, pp. 6–19. URL : https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/9058ec5b-84b8-42a3-8d02-908b0f59de15/content (accessed 30 May 2025).
3. Bulakh, T.D. (2010), «Specific Features of Television Advertising». Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii kultury [Bulletin of the Kharkiv State Academy of Culture], no. 29, pp. 167–175. URL : https://surl.lt/blwapk (accessed 30 May 2025).
4. Vodianyk, M.O. (2016), «Modern Trends in the Development of Advertising as a Core Instrument of Marketing Communications». Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu [Scientific Bulletin of the International Humanitarian University], no. 22, pp. 61–65. URL : http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000757199 (accessed 30 May 2025).
5. Hrytsiuta, N. (2014), «Current Trends in Covert Advertising on Ukrainian Television». Tele- ta Radiozhurnalistyka [Television and Radio Journalism], no. 13, pp. 44–55.
6. Kuzmenko, M.M., Polishchuk, I.I. (2017), «Advertising as a Specific Marketing Tool of Consumer Influence». Molodyi vchenyi [Young Scientist], no. 10, pp. 926–929. URL : http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/10/210.pdf (accessed 30 May 2025).
7. Koren, Ye.R. (2024), Visual Images of Transit (Transport) Advertising. In: Contemporary International Relations: Topical Highlights of Theory and Practice, p. 296. DOI: 10.58246/JBBJ2120
8. Klochkо, T., Rossa, O. (2022), «Linguistic Features of Television Advertising Expression». Molodyi vchenyi [Young Scientist], no. 4.1 (104.1), pp. 23–26. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2022-104.1-6
9. Kalynec, K.S. (2023), «Expanding Marketing Mix Tools through the Use of Recommendation Marketing». Ekonomichnyi prostir [Economic Space], no. 184, pp. 84–90. https://doi.org/10.32782/2224-6282/184-14
10. Liutianska, N.I. (2013), «Verbal and Nonverbal Means of Influence in English-Language Food Advertising Texts». Movni i kontseptualni kartyny svitu [Linguistic and Conceptual Worldviews], no. 46(2), pp. 427–438. URL : https://surl.lt/xfnzdp (accessed 29 May 2025).
11. Lukianykhina, O.A. (2023), «Commercial and Social Advertising During the War», іn: Legal Science and State Formation in Ukraine in the Context of Integration Processes: Proceedings of the XIV International Scientific and Practical Conference. (Sumy, May 19-20, 2023). Ministry of Internal Affairs of Ukraine, Kharkiv National University of Internal Affairs, Sumy Branch, pp. 261–263. URL : https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/17598 (accessed 29 May 2025).
12. Malchyk, M.V., Adasiuk, I.P. (2021), «Internet Advertising: Theoretical Analysis and Features». Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Seriia: Ekonomika ta menedzhment [Journal of Lviv Polytechnic National University. Series: Economics and Management], no. 1, pp. 75–85. https://doi.org/10.23939/semi2021.01.075 (accessed 29 May 2025).
13. Ushchapovska, I.V. (2013), «National and Cultural Perception of Creolized Advertising Text (Based on Coffee TV Advertising)». Naukovi zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka [Scientific Notes of V. I. Vernadsky Taurida National University. Series: Philology. Journalism], no. 26(65). p. 316.
14. Yurchenko, M., Khrapkina, V. (2024), «Features of Advertising Influence on Human Psychology». Naukovі innovatsії ta progresivnі tekhnologії [Scientific Innovations and Advanced Technologies], no. 12(40), pp. 87–95. https://doi.org/10.32752/1993-6788-2024-1-273-87-95 (accessed 28 May 2025).
15. Yaloveha, N. (2023), «Analysis of Internet Advertising Effectiveness: New Methods of Measurement and Performance Evaluation». Ekonomika ta suspilstvo [Economy and Society], no. 57. Retrieved from : https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3167/3090 (accessed 28 May 2025).

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
