Анотація
Вступ. Сучасні процеси медіатизації супроводжуються активними зрушеннями в різних галузях та відповідних їм дискурсах. Із кінця ХХ ст. кінодискурс стає невід’ємною частиною медіатизації, оскільки кіно почало культивувати й поширювати специфічні медіапрактики на різних етапах кіновиробництва, формуючи таке явище, як «кінокомунікація», зазнаючи трансформації та гібридизації.
Актуальність і мета дослідження. Постає необхідність комплексного розгляду сучасних стратегій медіатизації кіногероїв у національному та світовому медіатизаційному контексті з урахуванням культурних, соціальних і політичних трансформацій. Мета дослідження – виявити напрями репрезентації кінодискурсу в сучасному медіаландшафті на прикладі світових та українських кейсів медіатизації образів кіногероїв.
Методологія. У процесі формування методологічного підґрунтя використано методи аналізу та синтезу, порівняльний та діахронічний методи – під час виділення етапів медіатизації культури, класифікаційно-типологічний та системний аналіз, методи опису, кейс-стаді, узагальнення й дискурсивний аналіз – під час розгляду медіарепрезентацій кінодискурсу та формулювання результатів дослідження.
Результати. Дослідження сучасного контенту українських онлайн-видань «Українська правда» та «Суспільне» дало можливість встановити, що рівень медіарепрезентації кінодискурсу на сайтах складає відповідно 33 % і 29 %. Образ кіборга на початку ХХІ ст. концептуально переосмислюється та активно трансформується в складний медіатизований концепт і в сучасному українському культурному просторі він представлений як гібридний медіатизований символ незламності, непереможності та бойового духу українських воїнів і народу загалом.
Висновки. У ході дослідження доведено, що кінодискурс на різних етапах медіатизації виступав як у ролі її суб’єкта (кіно як вид медіа у ХХ ст. відіграло важливу роль у створенні медіакультури та процесах медіатизації суспільства), так і об’єкта. Інтеграція кіно у медіаладшафт відбувається на всіх рівнях та етапах кіновиробництва, споживання та поширення кінопродукції. Через стратегії мілітаризації, гібридизації та емоційної інтерпретації кінообрази стають невід’ємними складниками соціокультурного простору.
Посилання
1. State Agency of Ukraine for Cinema (2025), аvailable at: https://usfa.gov.ua/movie-catalog/kiborgy-geroi-ne-vmyrayut-i8721 (accessed 30 June 2025).
2. Ivaniukha, T., Shevchenko, V. (2025), “Current Trends in Mediatisation of Culture in Ukrainian Online Media”, State and Regions. Series: Social Communications, Vol. 1, pp. 18-25.
3. Ladygina, Yuliya V. (2022), “Cyborgs vs. Vatniks: Hybridity, Weaponized Information, and Mediatized Reality in Recent Ukrainian War Films”, East/West: Journal of Ukrainian Studies, Vol. 9 (1), pp. 105-138.
4. Levchenko, A. (2024), “Mediatisation of art in the Mid-Twentieth Century on the Example of the Formation of the Nouvelle Vague Cinematic Movement”, Scientific Journal “National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald”, № 2, pp. 64–69.
5. Digitalization of regions and communities: first measurements in 2025, аvailable at: https://hromada.gov.ua/post/cifrovizaciya-regioniv-i-gromad-persi-vimiryuvannya-2025-roku (accessed 30 June 2025).
6. Calil, М., Lerner, K. and Gouveia, F. C. (2025), “In Search of Lost Credibility: Reflections on the Reconfigurations of Journalistic Praxis in the Age of Mediatisation”, Comunicação e sociedade, Especial, pp. 15-32.
7. Campbell, N. (2010), “Future Sex: Cyborg Bodies and the Politics of Meaning”, Advertising & Society Review, Vol. 1 (11), pp. 50-101.
8. Carlón M. ¿El fin de la invisibilidad de la circulación del sentido de la mediatización contemporánea? DeSignis. 2022. (37), 245–253.https://doi.org/10.35659/designis.i37p245-253
9. Carmichael-Murphy, P. (2024), “I’d rather be a cyborg than a celebrity: Black feminism in the digital music industry”, Frontiers in Communication, Vol. 8, pp. 1-5.
10. Carvalheiro, J.R. (2024), “The Mediatisation of Experience in Historical Perspective: From theTheatres of the 1800s to the Cinemas of the 20th Century”, Comunicação e sociedade, № 46, pp. 1-20.
11. Croquet, Ch. (1998), “Les processus de médiation et de médiatisation au cours des campagnes de communication des films”, Études de communication, Vol. 21, pp. 83-95.
12. Earle, J. (2024), “The Problem of the Sexy Cyborg: The Ethics of Cyborg Imagery”, Journal of ethics and emerging technologies, Vol. 34(1), pp. 1–19.
13. Erbentraut, L. (2024), “Posthuman icons: Virtual YouTubers’ bodies beyond the cyborg”, European Journal of American Culture, Vol. 43(3), pp. 305–323.
14. Hepp, A. (2020), Deep mediatization, Routledge.
15. Hjarvard, S. (2012), “Midiatização: Teorizando a mídia como agente de mudança social e cultural”, Matrizes, Vol. 5(2), pp. 53–91.
16. Ng, L. H. X., Robertson, D. C. and Carley, K. M. (2024), “Cyborgs for strategic communication on social media”, Big Data & Society, Vol. 11(1), pp. 686-697.
17. Pušnik, M. (2015), “Cinema culture and audience rituals: Early mediatisation of society”, ANTHROPOLOGICAL NOTEBOOKS, Vol. 21 (3), pp. 51–74.
18. Roderick, I. (2013), “Representing robots as living labour in advertisements: The new discourse of worker-employer power relations”, Critical Discourse Studies, Vol. 10 (4), pp. 392-405.
19. Schofield, D. (2018), “Representing Robots : The Appearance of Artificial Humans in Cinematic Media”, Journal of Arts and Humanities. Vol. 7(5), pp. 12–28.
20. Søraa, R. A. (2017), “Mecha-Media: How Are Androids, Cyborgs, and Robots Presented and Received Through the Media?”, IGI Global, pp. 12–30.
21. Suhud, U., Allan, M. & J., Rahmi, R. (2024), “The drivers of addiction to online shopping, social media, and tourism: A study of cyborg consumers”, International Journal of Data and Network Science, Vol. 8, pp. 1405-1414.
22. Thomas, R. O. (2015), Terminated: The Life and Death of the Cyborg in Film and Television, Palgrave Macmillan, London.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
