Зміни в медіаландшафті: популярність Telegram та Tik-Tok
PDF (Англійська)

Ключові слова

TikTok
контент
медіа
дезінформація
відео

Як цитувати

Носова, Б., Мороні, К., Бокколіні, А., & Спінеллі, Е. (2023). Зміни в медіаландшафті: популярність Telegram та Tik-Tok. Образ, 2 (42), 6–16. https://doi.org/10.21272/Obraz.2023.2(42)-6-16

Анотація

Вступ. Запропонована стаття продовжує міждисциплінарне дослідження традиційних та нових медіа: їх взаємодоповнення та інструментальне поєднання, а також наративні взаємовпливи й комунікаційне співіснування. В українському сегменті означена тема досліджується фрагментарно. В окремих напрямах спиратимемося на досвід італійських медіа. Оглянуто українські якісні конвергентні газети та одну з найдавніших італійських газет «Corriere della Sera». Ідеться також про ті дослідження TikTok в англомовному світі, яких немає в українському науковому середовищі.
Актуальність. У ситуації, коли зменшується кількість друкованих газет і зростає популярність Telegram та TikTok, виникла потреба провести синтезоване дослідження вказаної проблематики. У цьому є інноваційність дослідження. Завдяки такому підходу вдалося підтвердити нашу гіпотезу про необхідність загальнонаціональної газети як конвергентного медіа.
Методологія. Методом наукового аналізу користувалися при огляді українських та італійських медіа. Це дало можливість виявити особливості їхнього контенту та зробити порівняльну характеристику. Прийоми дискурсивного аналізу використовували для опису досліджень Telegram-каналів і ТікТок. Таким чином проаналізоване становище друкованих медіа та безпекові виклики, пов’язані зі зростанням популярності Telegram і TikTok, використанням цих платформ для популяризації конвергентних медіа.
Результати. Завдяки використанню індуктивного методу вдалося проаналізувати наявні закордонні дослідження указаних соціальних медіа, увівши в науковий обіг нові концепти. У статті відображені стан українського сегмента TikTok, проблемність його вивчення. Водночас досліджується використання застосунку людьми з особливими потребами в навчанні. При написанні статті використано матеріали Книжкової палати України імені Івана Федорова, соціологічні опитування Київського міжнародного інституту соціології, дослідження соціальних медіа вченими США.
Висновки. Висновки зосереджені на думці щодо необхідності функціонування газети як частини іміджу держави, як постачальника якісної аналітики, змістовної публіцистики, перевірених новин. Також у статті наголошується на необхідності подальшого вивчення комунікаційних можливостей TikTok і його функціональних особливостей. Привернено увагу до безпечного використання Telegram-каналу для новинного інформування.

PDF (Англійська)

Посилання

1. Ivan Fedorov State Scientific Institution Book Chamber of Ukraine (2021), “Publication of Newspapers in Ukraine in 1991–2021”, available at: http://www.ukrbook.net/statistika/periodyka2021.pdf (accessed March 12, 2023).

2. Baliuk, N. (2017), Larysa Ivshyna: “I Created My Readers. There May Not Be Many of Them, but This Reader is Worth Hundreds of Others...”, Vysokiy Zamok, available at: http://surl.li/kxeqx (accessed March 12, 2023).

3. Corriere della Sera (2023), Newspaper, no. 67, рр. 5.

4. Corriere della Sera (2023), Official webpage, available at: https://www.corriere.it/ (accessed March 24, 2023).

5. The Society of Editors Official webpage (2023), “The Future of News. The Society of Editors Media Freedom Conference 2023”, available at: https://www.societyofeditors.org/events/conference-2023/ (accessed March 24, 2023).

6. Now we feel that the Russian aggression is approaching the point where it can break – address by the President of Ukraine (2023), President of Ukraine Volodymyr Zelenskyy Official website, available at: https://www.president.gov.ua/en/news/zaraz-vidchuvayetsya-sho-rosijska-agresiya-nablizhayetsya-do-81629 (accessed March 24, 2023).

7. Thurman, N. (2017), “Young Readers Spend More Time with Newspapers in Print than Online”, European Journalism Observatory, available at: https://en.ejo.ch/digital-news/young-readersspend-more-time-with-newspapers-in-print-than-online (accessed March 25, 2023).

8. How Non-Institutionalized News Telegram-Channels Operate and Capture the Audience in Ukrainian Segment. Analytical Report (2023), Ukrainian Media and Communication Institute NGO, 69 p.

9. Dutsyk, D. (2023), “How millionaire Telegram channels function and develop”, The National News Agency of Ukraine Ukrinform, available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3679722-post-5-ak-funkcionuut-ta-rozvivautsa-telegramkanalimiljonniki.html (accessed June 30, 2023).

10. Adamovych, N. (2023), “Telegram: why ordinary Ukrainians should limit their consumption, and the authorities should increase their presence”, Zmina, available at: http://surl.li/kxeqt (accessed June 30, 2023).

11. TikTok (2023), Official webpage, available at: https://www.tiktok.com/about?enter_method=bottom_navigation (accessed April 26, 2023).

12. Celebrating #WorldBookDay on BookTok (2023), TikTok Official webpage, available at: https://newsroom.tiktok.com/en-us/world-book-day-booktok-2023 (accessed April 26, 2023).

13. BookTok entra nel vocabolario Treccani (2023), TikTok Official webpage, available at: https://newsroom.tiktok.com/it-it/booktok-nel-vocabolario-treccani (accessed April 26, 2023).

14. Dub, O. (2021), “No, I’m from Ukraine”. How the domestic TikTok community is Ukrainianizing and “growing up”, Texty, available at: https://texty.org.ua/articles/102745/ni-ya-z-ukrayiny-yakukrayinizuyetsya-i-doroslishaye-vitchyznyana-tiktok-spilnota/ (accessed April 27, 2023).

15. Semykina, D. (2023), “TOP-10 Ukrainian TikTokers 2023: Who won the hearts of millions of social network users?”, available at: https://dev.ua/news/top-10-ukrainskykh-tiktokeriv-2023 (accessed April 27, 2023).

16. Kravets, R. (2023), “Serhiy Zhadan: This is Pushkin’s war against Shevchenko, whether we like it or not”, Ukrainska Pravda, available at: https://www.pravda.com.ua/articles/2023/04/25/7399252/ (accessed June 30, 2023).

17. Robeyko, O. (2023), “Zhadan’s poem broke into TikTok trends”, The UNIAN News Agency, available at: http://surl.li/kxeqp (accessed June 30, 2023).

18. Sydorenko, O. (2023), “Zhadan. A classmate in the “LPR” prison, Zelenskyy, a new life in Kharkiv and language disputes”, Pryama Chervona, іss. 33, Youtube, available at: https://www.youtube.com/watch?v=DxVJCkR2Glg (accessed June 30, 2023).

19. Paul, K. (2022), “TikTok was ‘just a dancing app’. Then the Ukraine war started”, The Guardian, available at: https://www.theguardian.com/technology/2022/mar/19/tiktok-ukraine-russia-wardisinformation (accessed April 27, 2023).

20. Nilsen, J., Fagan, K., Dreyfuss, E., & Donovan, J. (2022), “Tiktok, the war on Ukraine, and 10 features that make the app vulnerable to misinformation”, The Media Manipulation Casebook, available at: https://mediamanipulation.org/research/tiktok-war-ukraine-and-10-features-makeapp-vulnerable-misinformation (accessed April 27, 2023).

21. Segura, C. (2023), “Ukraine launches TikTok offensive: It makes the truth more attractive”, El Pais, available at: https://english.elpais.com/international/2023-01-23/ukraine-launches-tiktokoffensive-it-makes-the-truth-more-attractive.html (accessed April 27, 2023).

22. Kleisner, T.W., Garmey, T.T. (2022), “Tactical TikTok for great power competition. Applying the lessons of Ukraine’s IO campaign to future large-scale conventional operations”, Military Review, available at: https://www.armyupress.army.mil/Portals/7/PDF-UA-docs/Kleisner-Garmey-UA.pdf (accessed April 28, 2023).

23. Vanetik, Yu. (2023), “TikTok: between wild popularity and a threat to US security”, The National News Agency of Ukraine Ukrinform, available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3691384-tiktok-miz-salenou-popularnistu-ta-zagrozou-bezpeci-ssa.html (accessed April 28, 2023).

24. Seldin, J. (2023), “Russia using TikTok to push pro-Moscow narrative on Ukraine”, Voice of America, available at: https://www.voanews.com/a/russia-using-tiktok-to-push-pro-moscownarrative-on-ukraine-/7029637.html (accessed April 28, 2023).

25. Goujard, C., Wax, E. (2023), “EU Parliament bans staff from using TikTok over ‘cybersecurity concerns’. MEPs and assistants are ‘strongly recommended’ to delete the social media app”, Politico, available at: http://surl.li/kxeqg (accessed March 25, 2023).

26. Tidy, J. (2023), “TikTok Answers Three Big Cyber-Security Fears about the App”, BBC, available at: https://www.bbc.com/news/technology-64797355 (accessed March 25, 2023).

27. Katz, D. (2021), “Want to talk about ADHD, autism, dyslexia? Head to TikTok”, PureWow, available at: https://www.purewow.com/wellness/tiktok-accessible-communities (accessed April 28, 2023).

28. Torres, K. (2020), “This woman with dyslexia challenged people on TikTok to read like her and it’s eye opening”, BuzzFeed, available at: https://www.buzzfeed.com/kristatorres/tiktok-dyslexicwoman-reading-challenge (accessed April 28, 2023).

29. Carrière, J.-C., & Eco, U. (2009), N’espérez pas vous débarrasser des livres, Grasset.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.