Анотація
В умовах зовнішньої агресії проти України особливої актуальності набуло питання, що стосується споживання інформації українськими військовослужбовцями, передусім із державних засобів масової інформації, засновником яких є Міністерство оборони України. Мета статті – визначити місце військових медіа серед джерел офіційної інформації для військовослужбовців, а також ступінь потреби в спеціалізованих медіа Міністерства оборони та Збройних сил України. Анкетне опитування військовослужбовців підрозділу однієї з частин Корпусу морської піхоти Військово-морських сил ЗС України показало, що провідну роль в інформуванні особового складу відіграє внутрішньокомунікаційна робота. Військові медіа як джерело інформації використовують близько 40% військовослужбовців. Найбільш звичним джерелом інформації серед особового складу є інтернет. Усі військові медіа, з яких опитані отримують інформацію, представлені в мережі «Інтернет». Результати анкетного опитування свідчать про необхідність структурної та функціональної трансформації наявної системи військових медіа.
Посилання
1. Ostrovsky, A. (2021), «Regularities of development and further improvement of the system of strategic communications on the basis of Euro-Atlantic principles and approaches», Naukovopublicystychne vydannya Navchalno-naukovogo centru strategichnyx komunikacij u sferi zabezpechennya nacionalnoyi bezpeky ta oborony NUOU im. Ivana Chernyaxovskogo STRATCOM [Scientific and journalistic publication of the Training and Research Center for Strategic Communications in the field of national security and defense of NUOU Ivan Chernyakhovsky STRATCOM], iss. 2021 (2), pp. 9–11, available at: http://stratcom.nuou.org.ua/wp-content/ uploads/2021/04/STRATCOM_2_3_12_04_21.pdf (accessed 10 October 2021).
2. Senyk, B. (2021), «The Department of Public Relations of the Armed Forces of Ukraine: the main tasks and activities», Naukovo-publicystychne vydannya Navchalno-naukovogo centru strategichnyx komunikacij u sferi zabezpechennya nacionalnoyi bezpeky ta oborony NUOU im. Ivana Chernyaxovskogo STRATCOM [Scientific and journalistic publication of the Training and Research Center for Strategic Communications in the field of national security and defense of NUOU Ivan Chernyakhovsky STRATCOM], iss. 2021 (2), pp. 12–21, available at: http:// stratcom.nuou.org.ua/wp-content/uploads/2021/04/STRATCOM_2_3_12_04_21.pdf (accessed 10 October 2021).
3. ArmyInform (2020), «The website of the Armed Forces of Ukraine has been created», available at: https://armyinform.com.ua/2020/12/29/stvoreno-vebsajt-zbrojnyh-syl-ukrayiny/ (accessed 12 December 2021).
4. Internews (2017), «Ukrainians are more critical of the media, but trust in TV and online media has declined – our new study», available at: https://internews.in.ua/uk/news/ ukrajintsi-stavlyatsya-do-zmi-krytychnishe-ale-j-dovira-do-telekanaliv-ta-internet-zmiznyzylas-nashe-nove-doslidzhennya/ (accessed 14 November 2021); Internews (2018), «Attitude of the population to the media and consumption of different types of media in Ukraine», available at: https://internews.in.ua/wp-content/uploads/2018/09/2018-MCS_FULL_UKR. pdf (accessed 15 November 2021); Internews (2019), «Attitude of the population to the media and consumption of different types of media in 2019», available at: https://drive.google.com/ file/d/1Oi2Edvl5Srk4hS-D2KoxoKkamCarUX7f/view (accessed 16 November 2021); Internews (2020), «Attitude of the population to the media and consumption of different types of media in 2020», available at: https://internews.in.ua/wp-content/uploads/2020/10/2020-MediaConsumption-Survey-FULL-FIN-Ukr-1.pdf (accessed 10 January 2022); Detector.media (2021), «Attitudes of the population towards the media and consumption of different types of media 2021», available at: https://detector.media/doc/images/news/archive/2021/193866/usaid_ internews_media_report_2021_ukr.pdf?fbclid=IwAR0Enf-DL6hGTYpZXSA6SMBYL1NLQRlbcjr2f1jD7yQbdHYGQIWRi-h_mQ (accessed 01 February 2022).
5. Detector.media (2021), «Attitudes of the population towards the media and consumption of different types of media 2021», available at: https://detector.media/doc/images/news/ archive/2021/193866/usaid_internews_media_report_2021_ukr.pdf?fbclid=IwAR0EnfDL6hGTYpZXSA6SMBYL1NLQR-lbcjr2f1jD7yQbdHYGQIWRi-h_mQ (accessed 01 February 2022).
6. Gorevalov, S. (1998), Military Journalism of Ukraine: History and Modernity, Lvivska politekhnika, Lviv, 388 р.
7. Gorevalov, S.I., Zikun, N.I. (2013), «Military ZMK in the information space of Ukraine: tasks and prospects of development», Visnyk Lvivskoho universytetu Seriia: Zhurnalistyka [Visnyk of Lviv University. Series: Journalism], vol. 38, pp. 250–256.
8. Grivinsky, R. (2014), «How to revive military journalism?» Den, available at: http://m. day.kyiv.ua/ru/article/media/kak-vozrodit-voennuyu-zhurnalistiku (accessed 10 October 2021).
9. Krivosheya, G.P. (2003), «Ukrainian military press: in search of origins», Elektronna biblioteka Instytutu zhurnalistyky [Electronic library of the Institute of Journalism], available at: http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1183 (accessed 10 October 2021).
10. Pokotilo, O., Segeda, S. (2014), «Formation of military newspapers of independent Ukraine and their role in the reformation of the armed forces», Hileia: naukovyi visnyk [Gilea: Scientific Herald], vol. 80, pp. 115–120.
11. Segeda, S.P. (2012), Creation and Development of the Ukrainian Military Press (XX – the beginning of the XXI century): monograph, Ovid, Rivne, 504 р. 12. Chorny, V.S. (Ed.) (2017), Socio-communicative processes in the Armed Forces of Ukraine, a Textbook, NUOU Ivan Chernyakhovsky, Kyiv, 372 p.
13. Pidmohylna, N., Nauruzov, A. (2019), «Ukrainian military press: the timeliness», Communications and Communicative Technologies, vol. 19, pp. 62–69, available at: https://doi. org/10.15421/291909 (accessed 10 October 2021).
14. Prauta, M.V. (2021), «Functioning of the Ukrainian military printed media in the conditions of external aggression (during the years 2014–2020)», Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskogo. Seriya: Filologiya. Zhurnalistyka [Scientists notes of VI Vernadsky Tavrian National university. Series: Philology. Journalism], vol. 32 (71), part 2, pp. 226–233, available at: https://doi.org/10.32838/2710-4656/2021.2-2/40 (accessed 10 October 2021).
15. Kaminsky, S. (2021), «Features of the Central Television and Radio Studio of the Ministry of Defense of Ukraine», Naukovo-publicystychne vydannya Navchalno-naukovogo centru strategichnyx komunikacij u sferi zabezpechennya nacionalnoyi bezpeky ta oborony NUOU im. Ivana Chernyaxovskogo STRATCOM [Scientific and journalistic publication of the Training and Research Center for Strategic Communications in the field of national security and defense of NUOU Ivan Chernyakhovsky STRATCOM], iss. 2021 (2), pp. 22–26, available at: http:// stratcom.nuou.org.ua/wp-content/uploads/2021/04/STRATCOM_2_3_12_04_21.pdf (accessed 10 October 2021).
16. Oltarzhevsky, D.O. (2013), Fundamentals and methods of modern corporate media: monograph, Center for Free Press, Kyiv, 360 p.
17. Interfax.com.ua (2021), «Women servicemen make up 15% of the total staff of the Armed Forces – the Ministry of Defense», available at: https://ua.interfax.com.ua/news/ general/773326.html (accessed 12 December 2021).
18. Detector.media (2019), «Sources of information, media literacy and Russian propaganda: the results of an all-Ukrainian public opinion poll», available at: https://detector.media/ infospace/article/164308/2019-03-21-dzherela-informatsii-mediagramotnist-i-rosiyskapropaganda-rezultaty-vseukrainskogo-opytuvannya-gromadskoi-dumky/ (accessed 11 December 2021); Razumkov.org.ua (2020), «How Ukrainians’ preferences and interests in the media have changed since the 2019 elections and the start of the COVID-19 pandemic (August 2020)», available at: https://razumkov.org.ua/napriamky/sotsiologichni-doslidzhennia/yak-zminylysupodobannia-ta-interesy-ukraintsiv-do-zasobiv-masovoi-informatsii-pislia-vyboriv-2019r-tapochatku-pandemii-covid19-serpen-2020r (accessed 12 December 2021).
19. ArmyInform.com.ua (2020), «ArmyInform research: Military security on social media», available at: https://armyinform.com.ua/2020/02/doslidzhennya-armiyainform-bezpekavijskovyh-u-soczialnyh-merezhah/ (accessed 12 December 2021).
20. ArmyInform.com.ua (2021), «The main sources of information about the Ukrainian army and the level of trust in them: the results of the survey», available at: https://armyinform.com. ua/2021/07/osnovni-dzherela-informacziyi-pro-ukrayinsku-armiyu-ta-riven-doviry-do-nyhrezultaty-opytuvannya/ (accessed 12 December 2021).
21. General Staff of the Armed Forces of Ukraine (2017), Order no. 4 «On approval of the Instruction on the organization of information and propaganda support in the Armed Forces of Ukraine», 04 January 2017, available at: https://dovidnykmpz.info/ipz/nakaz-heneral-nohoshtabu-zbro-nykh-sy-4/ (accessed 12 December 2021).
22. Razumkov.org.ua (2020), «How Ukrainians’ preferences and interests in the media have changed since the 2019 elections and the start of the COVID-19 pandemic (August 2020)», available at: https://razumkov.org.ua/napriamky/sotsiologichni-doslidzhennia/yak-zminylysupodobannia-ta-interesy-ukraintsiv-do-zasobiv-masovoi-informatsii-pislia-vyboriv-2019r-tapochatku-pandemii-covid19-serpen-2020r (accessed 12 December 2021).
23. ArmyInform.com.ua (2020), «ArmyInform research: Military security on social media», available at: https://armyinform.com.ua/2020/02/doslidzhennya-armiyainform-bezpekavijskovyh-u-soczialnyh-merezhah/ (accessed 12 December 2021).
24. ArmyInform.com.ua (2021), «The main sources of information about the Ukrainian army and the level of trust in them: the results of the survey», available at: https://armyinform.com. ua/2021/07/osnovni-dzherela-informacziyi-pro-ukrayinsku-armiyu-ta-riven-doviry-do-nyhrezultaty-opytuvannya/ (accessed 12 December 2021).
25. ArmyInform.com.ua (2021), «The main sources of information about the Ukrainian army and the level of trust in them: the results of the survey», available at: https://armyinform.com. ua/2021/07/osnovni-dzherela-informacziyi-pro-ukrayinsku-armiyu-ta-riven-doviry-do-nyhrezultaty-opytuvannya/ (accessed 12 December 2021).

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.