Анотація
Вступ. Нині актуальне наративне транслювання інформації в умовах російсько-української війни, коли сучасний споживач є не стороннім оглядачем подій, а безпосереднім учасником.
Актуальність та мета. Засоби та інструменти комеморації російсько-української війни в медіапросторі дозволяють увічнити час, епоху, людей. У фокусі наукового інтересу – воєнний сторітелінг в українському медіаланшафті як інструмент комеморації. Мета статті – окреслити вербально-візуальний контент воєнного сторітелінгу як інструменту комеморації російсько-української війни.
Методологія. Базується на комплексному підході щодо вивчення мультимедійного сторітелінгу як інструменту комеморації через формування історичної пам’яті. Теоретичний аналіз, зіставлення й узагальнення обумовили можливість окреслення сутності понять з теми, описовий метод – охарактеризувати вербально-візуальний контент медіанаративів та визначити їх твірні елементи; компаративний метод – порівняти окреслені наративи, методи узагальнення та синтезу – сформулювати висновки дослідження.
Результати. Представлено характеристику вербально-візуального контенту наративів воєнної тематики та виділено основні твірні елементи сторітелінгу як інструменту комеморації. Встановлено, що сторітелінг як інструмент комеморації російсько-української війни сприяє увічненню часу, епохи, людей. Медіатекст означеного формату активізує взаємодію читач-медіа. Однією з ключових функцій трансмедійного сторітелінгу є залучення реципієнтів одночасно на різних платформах і активізація руху між цими платформами. Визначено, що контент наративів воєнної тематики має емоційний вплив на реципієнта, зокрема може бути тригером.
Висновки. Сторітелінг у контексті війни виконує не лише інформативну функцію, а є дієвим інструментом комемораційних практик. У такому форматі наратив може виступати емоційним тригером для однієї частини аудиторії, а для іншої – інструментом збереження памʼяті про події, місця, людей і саму історичну реальність. Візуальні складники воєнних наративів нерідко виконують функцію маркерів змісту, стають носіями підтексту, передаючи глибокі емоційні сенси, що не завжди формулюються словами.
Посилання
1. Azieiev, S. (2019), «Transmedia storytelling as a synergy of genres, digital content and multimedia platforms», Dialoh: mediastudiyi [Dialog: media studios], vol. 25, рр. 8–17, https://doi.org/10.18524/2308-3255.2019.25.195600
2. Zasiadko, N. & Monakhova, Т. (2021), «Storytelling as one of the most popular modern text formats», Innovations and peculiarities of functioning of mass media of Ukraine, Lviv, 25 March 2021, Lviv, рр. 52–62, available at : https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/35708/1/25%20bereznia%20%281%29.pdf#page=51
3. Kolkutina, V.V. (2024), «The Interview as a Narrative in the Structure of Modern Storytelling», Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriya: Filolohiya. Zhurnalistyka, [Scientific notes of V. I. Vernadsky Taurida National University, Series: «Philology. Journalism»], vol. 35 (74). no. 1. part 2. С. 143–147, https://doi.org/10.32782/2710-4656/2024.1.2/24
4. Kutsai, T. (2019), «Storytelling an Important Information Technology and DNA Information», Intehrovani komunikatsiyi [Integrated Communications], no. 2 (8), рр. 42–47, https://doi.org/10.28925/2524-2644.2019.2.4
5. Lyubchenko, Y.V. & Sirinyok-Dolgarova, K.G. (2020), «Storytelling in audio format: basic approaches», Social communications: strategic interaction and mutual influence, Zaporizhzhia, 26 May, 2020, Zaporizhzhia, рр. 79–82, available at : https://sites.znu.edu.ua/znu_news//2020/l/mater__ali_konferents__yi_v__dredagovano.pdf
6. Oberemok, О. (2025), «Storytelling as a communication tool in the media», Sotsialnohumanitarnyy visnyk [Social and humanitarian bulletin], iss. 52. pp. 25–27, available at : https:// www.researchgate.net/publication/389252830_Storiteling_ak_instrument_komunikacii_v_media.
7. Pobidash, І.L. (2019), «Pageing: Signs of «Good» History», Obriyi drukarstva [Printing Horizon], vol. 1 (7), pp. 144–150, https://doi.org/10.20535/2522-1078.2019.1(7).169575
8. Sadivnychyi V. Types, types and features of crossmedia content delivery. Crossmedia: content, technologies, perspectives: collective monograph / ed. V. Shevchenko. Kyiv, 2017. pp. 40–47. URL : http://journlib.univ.kiev.ua/mono/cross.pdf
9. Serhiychuk, S. (2018), «Successful storytelling. How to write so that your text is read», Yevropeyskyy prostir [European space], 11.07.2018, available at : https://euprostir.org.ua/practices/134437
10. Fenko, N.M. & Gunderuk, O. (2024), «Creative writing tools in media storytelling», Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriya: Filolohiya. Zhurnalistyka, [Scientific notes of V. I. Vernadsky Taurida National University, Series: «Philology. Journalism»], vol. 35 (74), no. 3, part 2, pp. 128–133, https://doi.org/10.32782/2710-4656/2024.3.2/21
11. Kharitonenko, O. I. (2018), «Storytelling as a genre, narrative and means of architectonics in journalism: content, varieties, modern interpretations», Modern mass media space: realities and prospects for development, Vinnytsia, 25 Oct. 2018, Vinnytsia, pp. 243–249, available at : https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/22258/Kharytonenko_2018_Storitelinh.pdf?sequence=1&isAllowed=y
12. Jenkins, H. (2007). Transmedia Storytelling 101. Pop Junctions, available at : http://henryjenkins.org/blog/2007/03/transmedia_storytelling_101.html
13. Miller, C.H., (2006). Digital Storytelling: A Creator’s Guide to Interactive Entertainment. Amsterdam: Focal Press, pp. 149–164.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.