Анотація
Вступ. У сучасному інформаційному просторі Telegram-канали виступають не лише інноваційними медіаагентами, а й творцями суспільних наративів та механізмів колективного сприйняття реальності. Міждисциплінарний медіалогічний аналіз їхнього контенту дозволяє визначити масштаби впливу й відповідальності та сприяти розвитку інформаційної культури через дотримання етичних і професійних стандартів.
Актуальність і мета. Актуальність теми зумовлена потребою осмислити роль Telegram-каналів як провідних суб’єктів медіапростору, їхній вплив на формування соціальних смислів і межі відповідальності в умовах динамічних цифрових трансформацій. Метою нашої статті є з’ясування відповідності контенту українських Telegram-каналів ключовим засадам медіалогії шляхом комплексного аналізу, що сприяє оптимізації комунікативних практик і підвищенню соціальної відповідальності платформ.
Методологія. Використано міждисциплінарний комплекс методів, зокрема якісний контент-аналіз матеріалів Telegram-каналу «Труха». Проаналізовано рейтинги каналів за даними TGStat та інших платформ, а також мовні, емоційні й етичні аспекти контенту у контексті ключових компонентів медіалогії.
Результати. Встановлено, що канал «Труха», лідер за кількістю підписників (дані TGStat), є водночас впливовим і суперечливим актором цифрового медіапростору. Аналіз публікацій виявив низький рівень дотримання медіастандартів, зокрема етичності, прозорості джерел і контекстуальної відповідальності. Популярність каналу зумовлена емоційною насиченістю контенту, тематичною селективністю та реактивною стилістикою, що підкреслює потребу прозорих, аналітичних і відповідальних комунікативних практик.
Висновки. Впровадження медіалогічної рамки у діяльність Telegram-каналів критично важливе для забезпечення фактологічної точності, прозорості джерел, тематичної збалансованості та етичної відповідальності. Медіалогічний підхід як методологічний орієнтир уможливлює перехід від спонтанного контентотворення до нормативно вивіреної комунікації, здатної формувати довіру в цифровому середовищі.
Посилання
1. Zhugai V. I., Kuznetsova T. V. Osoblyvosti telegram-kanaliv yak novitnikh instrumentiv media: ukrainskyi kontekst. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka. 2021. T. 32 (71), № 6, ch. 3. S. 120–125. DOI: https://doi.org/10.32838/2710-4656/2021.6-3/21
2. Kianytsia Ye. O. Medialogiia: sotsialni komunikatsii : monohrafiia. Kyiv : Derzhavnyi torhovo-ekonomichnyi universytet. 2025. 400 s. DOI: 10.31617/m.knute.2025-87
3. Medialandshaft : nauk.-prakt. vyd. / za red. A. A. Mazaraki. Kyiv : Derzhavnyi torhovo-ekonomichnyi universytet. 2023. 320 s.
4. Mediaspozhyvannia ukraintsiv v umovakh povnomashtabnoi viiny. Opytuvannia OPORY. OPORA. 01.06.2022. URL: https://surli.cc/kobjkl (data zvernenia 29.07.2025)
5. Prystupenko T. O., Yevdokymenko I. M. Telegram-kanaly yak suchasni onlain media: funktsionuvannia v ukrainskomu informatsiynomu prostori. Polihrafiia i vydavnycha sprava. 2023. № 2 (86). S. 240–258. URL: https://pvs.uad.lviv.ua/media/2-86/23.pdf (data zvernenia: 29.07.2025)
6. Tonkikh I. Transformatsiia funktsii novynnykh telegram-kanaliv pid chas viiny. Communications and Communicative Technologies. 2023. Vyp. 23. – S. 89–99. DOI: 10.15421/292313
7. Ukraina: doslidzhennia spozhyvannia ta spryiannia mediakontentu. Thomson Reuters Foundation [Elektronnyi resurs]: URL : https://epim.trust.org/application/velocity/_newgen/assets/TRFUkraineReport_UKRAINE.pdf
8. Couldry N., Hepp A. The mediated construction of reality. Cambridge : Polity. 2017. URL: https://www.politybooks.com/bookdetail?book_slug=the-mediated-construction-of-reality--9780745681306 (data zvernenia: 29.07.2025)
9. Dodds T., de Vreese C., Helberger N., Resendez V., Seipp T. Popularity-driven metrics: audience analytics and shifting opinion power to digital platforms. Journalism Studies. 2023. Vol. 24, № 3. S. 403–421. DOI: https://doi.org/10.1080/1461670X.2023.2167104. (data zvernenia: 04.08.2025)
10. Galera.news. Reitynh naipopuliarnishykh Telegram-kanaliv v Ukraini [Elektronnyi resurs]: URL: https://galera.news/rejtyng-najpopulyarnishykh-telegram-kanaliv-v-ukrayini-rejtyng-9885/ (data zvernenia: 04.08.2025)
11. Jenkins H., Ford S., Green J. Spreadable media: creating value and meaning in a networked culture [Electronic resource]. New York : New York University Press. 2013. 352 p. DOI: 10.18574/nyu/9780814743515.001.0001
12. Mava.app. Top 10 tools to track Telegram group or channel analytics: a comprehensive comparison [Elektronnyi resurs]: URL: https://www.mava.app/blog/top-10-tools-to-track-telegram-group-or-channel-analytics-a-comprehensive-comparison?utm_source (data zvernenia: 04.08.2025)
13. Netpeak. 25 naibilshykh Telegram-kanaliv v Ukraini [Elektronnyi resurs]: URL: https://netpeak.net/uk/blog/25-naybil-shikh-telegram-kanaliv-v-ukraini/ (data zvernenia: 04.08.2025)
14. SEO Cookies. 25 naikrashchykh ukrainskykh Telegram-kanaliv: shcho chytaty u 2025 rotsi [Elektronnyi resurs]: 2025. URL: https://www.seo-cookies.com/telegram/25-najkrashhyh.-ukrayinskyh-telegram-kanaliv-shho-chytaty-u-2025-roczi/ (data zvernenia: 04.08.2025)
15. Telegator. Top-100 Telegram-kanaliv Ukrainy [Elektronnyi resurs]: URL: https://ua.telegator.biz/novosti/top-100-telegram-kanaliv-ukrayiny/ (data zvernenia: 04.08.2025)
16. TGStat. Reitynh publichnykh Telegram-kanaliv za kilkistiu pidpysnykiv // TGStat [Elektronnyi resurs]. URL: https://uk.tgstat.com/ratings/channels/public?sort=members (data zvernenia: 30.07-06.08.2025)
17. Truexa News. Telegram-kanal [Elektronnyi resurs]: URL: https://xn--80affa3aj0al.xn--80asehdb/web/#@truexanewsua (data zvernenia: 30.07-06.08.2025)

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.