Анотація
Вступ. Стрімка цифровізація освітнього процесу та впровадження кросмедійних форматів у навчальне книговидання зумовлюють необхідність переосмислення видавничих підходів. Брак ґрунтовних досліджень редакційно-видавничих трансформацій у сфері створення підручників із електронними додатками посилює актуальність теми.
Актуальність і мета. Дослідження спрямоване на виявлення змін у виробничих процесах навчального книговидання, спричинених впровадженням кросмедійного підручника. Основна мета – встановити зміни в компетенціях та функціях редакторів, зумовлені трансформаціями редакційно-видавничих процесів у навчальному книговиданні під впливом кросмедійного виробництва.
Методологія. У роботі застосовано метод анкетування редакторів навчальних видань, а також компаративний аналіз практик редакційної діяльності у сфері журналістики та видавничої діяльності, з урахуванням тенденцій медіаконвергенції.
Результати. З’ясовано, що перехід до кросмедійного виробництва вимагає розширення редакційних команд фахівцями з ІТ, оновлення внутрішніх комунікацій, набуття редакторами знань зі створення та оцінювання цифрового контенту, універсального дизайну та проєктного менеджменту. Виявлено недостатній рівень уваги видавництв до системного підвищення кваліфікації редакторів та відсутність власних стандартів роботи з електронним контентом.
Висновки. Дослідження вперше узагальнило редакційно-виробничі трансформації в освітньому книговиданні України під впливом кросмедійних технологій. Запропоновано розробити технологічну карту створення паперових підручників з електронними інтерактивними додатками, запровадити навчальні тренінги з адаптації редакторських компетенцій та систему професійного розвитку редакторів, що здатна забезпечити стабільну якість освітнього контенту в умовах швидких змін.
Посилання
1. Doyle, G. (2015). Multi-platform media and the miracle of the loaves and fishes. Journal of Media Business Studies, 12(1), 49–65. https://doi.org/10.1080/16522354.2015.1027113
2. Bläsi, C. (2021). Bhaskar’s Theory of Publishing and Its Contribution to Theorizing (Evolving New Forms of) Educational Media. В P. Bagoly-Simó & Z. Sikorová (Eds.), Textbooks and Educational Media: Perspectives from Subject Education (p. 59–66). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-80346-9_5
3. Pro osvitu [On education] : Zakon Ukrayiny vid 05.09.2017 № 2145-VIII : stanom na 1 cherv. 2025 r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (last accessed: 28.06.2025).
4. Erdal, I. J. (2008). Cross-media news journalism: Institutional, professional and textual strategies and practices in multi-platform news production (Doctoral dissertation, University of Oslo). University of Oslo Digital Repository. https://www.duo.uio.no/handle/10852/27240
5. Zhenchenko, M. Cross-media management in convergent media outlets. Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky [Scientific Notes of the Institute of Journalism] : Collection of Scientific Papers. Kyiv, 2015. Vol. 28. Pp. 70–75.
6. Vasylik, L. Convergence and cross-media: discourse of the terminological paradigm. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Journalistic sciences. 2017. No. 883. P. 3–9. URL: https://doi.org/10.23939/sjs2017.01.003 (last accessed: 28.06.2025).
7. Lepka, Y. Cross-media audience of the news agency ‘112.ua’. Naukovi doslidzhennya ukrayinskoho mediynoho kontentu: sotsialnyy vymir [Scientific research of Ukrainian media content: social dimension]. 2017. Issue 2. Pp. 36–42.
8. Herasymova O. O., Zhenchenko M. I. Crossmedia textbooks: concepts, classification, problems of editorial and publishing preparation. Printing and Publishing. 2022. V. 1, № 83. P. 125–133. URL: https://doi.org/10.32403/0554-4866-2022-1-83-125-133 (last accessed: 28.06.2025).
9. Zhenchenko, M., Zhenchenko, I., Melnik, O., & Miroshnichenko, V. (2020). Electronic textbooks for Ukrainian education: Statistics, models of development, quality problems. In ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer (Vol. 2732, pp. 721–733). CEUR Workshop Proceedings. http://ceur-ws.org/Vol-2732/
10. Figol N. Assessment of the effectiveness of electronic educational publications. Tekhnolohiya i tekhnika drukarstva [Technology and printing techniques]. 2017. No. 3 (57). Pp. 86–92. URL: https://doi.org/10.20535/2077-7264.3(57).2017.122314 (last accessed: 28.06.2025).
11. Menke, M., Kinnebrock, S., Kretzschmar, S., Aichberger, I., Broersma, M., Hummel, R., Kirchhoff, S., Prandner, D., Ribeiro, N., & Salaverría, R. (2018). Convergence Culture in European Newsrooms: Comparing editorial strategies for cross-media news production in six countries. Journalism Studies, 19(6), 881–904. https://doi.org/10.1080/1461670X.2016.1232175
12. Herasymova, O. (2025). Survey Questionnaire: Editorial practices in publishing cross-media textbooks (Версія 1) [Data set]. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.15761785
13. Meier, K.; Bracker, I. y Verhovnik, M. (2017). Technological innovation and convergent journalism. Case study on the transformation process of Bavaria’s public broadcasting service. Revista Mediterránea de Comunicación/ Medterranean Journal of Communication, 8(1), 33-44. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.1.3
14. El Takach, A., Nassour, F., & Hejase, H. J. (2023). Digital Transformation of Media Companies in Lebanon from Traditional to Multiplatform Production: An Assessment of Lebanese Journalists’ Adaptation to the New Digital Era. Žurnalistikos Tyrimai, 16, 152–173. https://doi.org/10.15388/ZT/JR.2022.6
15. Herasymova O. Editorial Professions: which Sciences and Industry Sectors Shape Modern Specialists for Educational Publishing. Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky [Scientific Notes of the Institute of Journalism]. 2025. № 86. P. 145–157. URL: https://doi.org/10.17721/2522-1272.2025.86.14 (last accessed: 28.06.2025).
16. Pro zatverdzhennia Vymoh do interaktyvnoho elektronnoho dodatka do pidruchnyka : Nakaz MON Ukrainy vid 19.04.2024 № 548 : stanom na 29 trav. 2024 r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0656-24#Text (last accessed: 28.06.2025).
17. Pro zatverdzhennia Polozhennia pro elektronnyi pidruchnyk : Nakaz MON Ukrainy vid 02.05.2018 № 440 : stanom na 12 lyp. 2019 r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0621-18#Text (last accessed: 28.06.2025).
18. Lytvynova S., Sukhikh A., Melnyk O. Vykorystannia platformy «Vseukrainska shkola onlain» v umovakh voiennoho stanu: rezultaty vseukrainskoho opytuvannia. Information Technologies and Learning Tools. 2024. V. 104, № 6. P. 31–52. URL: https://doi.org/10.33407/itlt.v104i6.5658 (last accessed: 28.06.2025).

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.