Медіакультура як фактор формування громадської думки в малих містах
PDF

Ключові слова

громадська думка
малі міста
медіаграмотність
ідентичність
перспективи

Анотація

Вступ. У сучасному світі, де інформаційне суспільство насичене засобами комунікації, медіакультура відіграє ключову роль у формуванні громадської думки, зокрема в межах малих міст.
Актуальність і мета. Медіакультура стає потужним інструментом для розуміння та аналізу інформації, що входить у громадський дискурс і впливає на формування свідомості та поглядів людей. Мета статті полягає у дослідженні медіакультури як важливого елемента формування громадської думки в малих містах України крізь призму виявлення перспектив впливу та контролю.
Методологія. Концептуальні основи для дослідження сучасної медіакультури та її впливу на культурну та соціальну структуру суспільства закладені в основоположних теоріях, що розглядають медіа як соціальний інститут, який має певний вплив на формування суспільної свідомості та культури. Як основний метод дослідження був використаний контент-аналіз наукової літератури.
Результати. Медіа в соціумі виконують різні важливі функції. Зокрема, комунікативна функція полягає в поданні інформації суспільству. Ідеологічна спрямована на конкретні категорії населення. Культурно-освітня формує культурні ідеали. Рекламно-довідкова реалізує практично-утилітарні потреби населення. Рекреативна пов’язана з розвагами, зняттям напруження та отриманням задоволення. Важливо враховувати, що в кризовому суспільстві, де відбувається активний процес комерціалізації ЗМІ, неможливо констатувати однозначність цих функцій. У дослідженні наголошено на саморегулюванні медіа та розвитку професійної етики для забезпечення об’єктивності й достовірності інформації. Фінансова підтримка для незалежних ЗМІ, місцевих медіа та забезпечення конфіденційності джерел визначаються як критичні фактори для формування якості інформаційних послуг у малих містах. Встановлено, що підвищення рівня медіаграмотності необхідне для розвитку критичного мислення та фактчекінгу, що є важливими навичками для формування громадських думок у малих містах.
Висновки. Медіакультура є важливою частиною соціокультурного розвитку малих міст. В умовах малих міст важливо надавати пріоритет підтримці медіаграмотності та розширенню доступу до різноманітних джерел інформації для забезпечення різно­стороннього та об’єктивного висвітлення подій.

PDF

Посилання

1. Otrishko, M. (2023), “Content transmission as a feature of the media culture of the information space of small towns in Ukraine”, Zbirnyk naukovykh prats II Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii studentiv, aspirantiv ta molodykh naukovtsiv «Suchasnyi masovokomunikatsiinyi prostir: istoriia, realii, perspektyvy» [Collection of scientific works of the 2nd All-Ukrainian scientific and practical conference of students, postgraduates and young scientists “Modern mass communication space: history, realities, prospects”], Sumy, pp. 83–86.

2. Rosinska, O. (2019), “The manipulative influence of media on consciousness in the conditions of information warfare”, Visnyk Lvivskoho natsionalnoho universytetu. Seriia zhurnalistyka [Bulletin of Lviv National University. Journalism series], vol. 46, pp. 318–324, available at: https://doi.org/10.30970/vjo.2019.46.10069 (accessed 12.12.2023).

3. Andersen, J. (2021), “Genre as digital social action: the case of archiving, tagging and searching in digital media culture”, Journal of Documentation, vol. 78, no. 2, pp. 228–241, available at: https://doi.org/10.1108/jd-01-2021-0023 (accessed 12.12.2023).

4. Katerynych, P. (2023), “Propaganda at Play: A Thematic Analysis of Belarusian Media Narratives in the Context of the Russo-Ukrainian War”, Media Literacy and Academic Research, vol. 6, no. 1, pp. 23–39, available at: https://doi.org/10.34135/mlar-23-01-02 (accessed 12.12.2023).

5. Kellner, D. (2023), “Reading media culture politically”, Journal of political sociology, vol. 1, no. 1, available at: https://doi.org/10.54195/jps.14921(accessed 12.12.2023).

6. Klobušická, M. (2018), “Mass Media and Manipulation – ethical considerations”, Edukacja etyczna, vol. 14, pp. 75–94.

7. McLuhan, M. (1964), Understanding Media: the extensions of man, New York, 1964, 320 p.

8. Norton, M. (2018), “Meaning on the move: synthesizing cognitive and systems concepts of culture”, American journal of cultural sociology, vol. 7, no. 1, pp. 1–28, available at: https://doi.org/10.1057/s41290-017-0055-5(accessed 12.12.2023).

9. Onilov, O. (2023), “Social Media, Television News and Protest Participation: A Post-Soviet Media Culture”, Palgrave Studies in Journalism and the Global South, Cham, pp. 127–154, available at: https://doi.org/10.1007/978-3-031-18992-0_7(accessed 12.12.2023).

10. Rogers, R. & Niederer, S. (2020), “The politics of social media manipulation”, The Politics of Social Media Manipulation?, available at: https://doi.org/10.5117/9789463724838_ch01(accessed 12.12.2023).

11. Sikorska, V., Kozhanov, A. & Shypotilova, O. (2022), “Mediaculture of the modern personality as a tool of influence on the youth in the conditions of the Russian-Ukrainian war”, Functioning of the Ukrainian media during martial law in Ukraine, pp. 108–123, available at: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-270-8-7(accessed 12.12.2023).

12. Toffler, A. (1981), The third wave, New York, Bantam in association with W. Morrow, 1981, 354 p.

13. Zrazhevska, N. (2023), “Тheoretical foundations of the media culture study as a socio-communicative phenomenon”, State and regions. series: social communications, vol. 4, no. 52, pр. 3–10, available at: https://doi.org/10.32840/cpu2219-8741/2022.4(52).1 (accessed 12.12.2023).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.