Криза етики візуальної репрезентації війни (вимір фотографії)
PDF

Ключові слова

фотографія
воєнна фотографія
цифрова фотографія
етика
маніпуляція

Як цитувати

Лисенко , Л. (2023). Криза етики візуальної репрезентації війни (вимір фотографії). Образ, 3 (43), 37–46. https://doi.org/10.21272/Obraz.2023.3(43)-37-46

Анотація

​​Вступ. Цифрова фотографія, мобільні технології та соціальні платформи актуалізували проблему етики репрезентації та споглядання жорстокості, насильства й смерті. В умовах російсько-української війни актуальність теми зумовлена активними дискусіями в публічному просторі щодо доцільності поширення фотографій, які зображують насильство чи страждання.
Актуальність і мета. 
Актуальність зумовлена роллю фотофактів у конструюванні медіареальності, суспільних настроїв та індивідуальних переживань. Мета – систематизувати концептуальні домінанти дискусії щодо етики фоторепрезентації війни.
Методологія. 
На основі емпіричного аналізу актуалізовані основні складники наукової проблеми, зокрема предмет дослідження, його науковий і прикладний контексти. Системний аналіз прислужився в роботі з теоретичною базою дослідження і встановлення міждисциплінарних зв’язків у дискусії про етико-естетичні модуси функціонування чутливого медіаконтенту, проблеми фоторепрезентації війни в медіа. Компаративний, аналітичний та описовий методи забезпечили розкриття особливостей етико-естетичної парадигми медійної сутності фотографії. Узагальнення і синтез дали змогу аргументувати висновки, з’ясувати їхню відповідність поставленим завданням.
Результати. 
На основі систематизації концепцій представників різних наукових галузей (теоретиків фотографії, філософів, мистецтвознавців, дослідників соціальних комунікацій тощо) доведено, що етичні питання, пов’язані зі створенням, поширенням та сприйняттям чутливого контенту, стосуються різних контекстів: експлуатації та ретравматизації, афекту та естетизації, об’єктивації та політизації. Науковці та експерти зосереджуються на критичному аналізі характеру та міри участі глядача у візуальному полі, способів громадянської активності та притаманної йому емпатійної, сентиментальної та пасивної реакції.
Висновки. 
Дослідження фокусується на ролі чутливих воєнних фотографій у конструюванні політичного простору, в якому актуалізується потреба у візуальному як свідченні, праві на захист та визнанні злочину. Зі свого боку візуальна нетерпимість до зображуваного насильства чи страждання провокує обговорення проблеми естетизації зображень як дилеми між навмисним прикрашанням та ідентифікацією формально-композиційних виразних засобів фотографії.

PDF

Посилання

1. Bushkovska, N. (2023, January 17), “The danger of artificial intelligence images of the alleged tragedy in Dnipro”, Bez Brehni [Without Lies], available at: https://without-lie.info/factcheck/yaka-nebezpeka-u-kartynkakh-vid-shtuchnoho-intelektu-pro-nibyto-trahediiu-u-dnipri/ (accessed 28 June 2023).

2. Denysenko, L. (2023, March 14), [“I read the artistic vision of capturing grief, which, through the photograph of personal grief, became part of the author’s Ukrainianness and burning, and it hasn’t let go of me”], Facebook, available at: https://www.facebook.com/larysa.denysenko/posts/pfbid02peWWt7Vzk9aeyuaPg1YsAv3Tir6XVuV5NFhPbfL4GNPBLBEV1zZ9Ap8QzyvuzTpzl?ref=embed_post (accessed 28 June 2023).

3. Naidenko, Yu. (2023, March 15), “Contemplation of grief or memory of war. A debate erupted online over the Liberovs’ photo from the funeral of the Ukrainian hero Da Vinci”, New Voice, available at: https://life.nv.ua/ukr/socium/skandal-navkolo-foto-narechenoji-da-vinchi-z-yogo-pohoronu-u-chomu-problema-novini-ukrajini-50310792.html (accessed 28 June 2023).

4. Chervonyk, O. (2023, March 14), “Photographing grief: some thoughts on ethics and the new Ukrainian martyrologist”, Ukrainska Pravda. Zhyttia [Ukrainian Truth. Life], available at: https://life.pravda.com.ua/columns/2023/03/14/253331/ (accessed 28 June 2023).

5. Adelman, R. (2015), “«The «Coffin», the Camera, and the Commodity: Visualizing American Military Dead at Dover”, On not looking: The paradox of contemporary visual culture, Taylor & Francis Group, New York, pp. 229–250.

6. Azoulay, A. (2008), The Civil Contract of Photography, Zone Books, New York, 585 p.

7. Batchen, G., Gidley, M., Miller, N.K., & Prosser, J. (2012), Picturing Atrocity: Photography in Crisis, Reaktion Books London, UK, 256 p.

8. Bernstein, J.M. (2012), Preface, Ethics and images of pain, Taylor & Francis Group, New York, pp. 11–14.

9. Cruz, E.G., & Lehmuskallio, A. (2016), Digital Photography and Everyday Life: Empirical Studies on Material Visual Practices, Taylor & Francis Group New York, 350 p.

10. Griffin, M. (2010), “Media images of war”, Media, War & Conflict, 3(1), pp. 7–41, available at: https://doi.org/10.1177/1750635210356813 (accessed 21 June 2023).

11. Gustafsson, H., & Grønstad, A. (2012), Ethics and Images of Pain, Taylor & Francis Group, New York, 262 p.

12. Mirzoeff, N. (2012), Watching Babylon, Routledge, London, UK, 216 p.

13. Möller, F. (2013), Visual Peace: Images, Spectatorship, and the Politics of Violence, Palgrave Macmillan Limited, Houndmills, UK, 288 p.

14. Pardo, R., & Morcate, M. (2016), “Illness, death and grief”, Digital photography and everyday life, Taylor & Francis Group, New York, pp. 70–85.

15. Perlmutter, D.D. (1998), Photojournalism and Foreign Policy: Icons of Outrage in International Crises, Praeger Westport, Conn, 192 p.

16. Reinhardt, M. (2012), “Painful Photographs: From the Ethics of Spectatorship to Visual Politics”, Ethics and images of pain, Taylor & Francis Group New York, pp. 57–80.

17. Reinhardt, M., Edwards, H., Duganne, E., Stomberg, J., & Bal, M. (2007), Beautiful Suffering: Photography and the Traffic in Pain, Essays by Mark Reinhardt, John Stomberg, Erina Duganne, Holly Edwards, Mieke Bal, January 28 – April 30, 2006, Williams college Museum of art, Williamstown, 216 p.

18. Sontag, S. (2003), Regarding the Pain of Others, Farrar, Straus and Giroux, New York, 207 p.

19. Sontag, S. (2002), On photography, Farrar, Straus and Giroux, New York, NY, 131 p.

20. Stallabrass, J. (2020), Killing for show: Photography and War in Vietnam and Iraq, Rowman & Littlefield Publishers, Incorporated, 336 p.

21. Zelizer, B. (2010), About to die: How News Images Move the Public, Oxford University Press, New York, 432 p.

22. Zelizer, B. (2017), “Seeing the present, remembering the past: Terror’s representation as an exercise in collective memory”, Television & New Media, 19 (2), pp. 136–145, available at: https://doi.org/10.1177/1527476417695592 (accessed 21 June 2023).

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.