Анотація
Мета дослідження – визначити основні рекламні стратегії популяризації алкогольної продукції на сторінках преси Наддніпрянщини початку ХХ ст. Об’єктом стали масова та спеціалізована періодика, що популяризувала пиво, вино, горілку, настоянки, коньяки тощо. Серед таких видань – часописи Волині, Київщини, Херсонщини, Таврії, Слобожанщини, Чернігівщини. Основні методи дослідження – історичний, логічний і порівняльний, що дали змогу реставрувати деякі факти минулого; вибірковий моніторинг преси тих губерній, де друкувалася реклама алкогольної промисловості й матеріали з застереженнями проти п’янства й алкоголізму. Преса використовувала різні види реклами – текстової й художньо-візуальної, засоби мовної привабливості й досконалого поліграфічного оформлення, часто подавала такі оголошення на перших сторінках.
Посилання
1. Law of Ukraine «On Advertising», available on: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/270/96- %D0%B2%D1%80#Text (accessed 10 June 2021).
2. Vaksman, R. V. (2015), «The advertising of alcoholic drinks: the questions of perfection of legislative support», Economic theory and practice, is. 3 (22), pp. 147–157, available on: http:// econtlaw.nlu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/12/3-147-157.pdf (accessed 21 June 2021).
3. Dariychuk, S. V. (2019), «Aspects of healing youth generation as the actual topic of Bukovynian newspaper (Bukovyna, end of the XIX – beginning of the XX century». Young scientist, is. 7 (71), pp. 37–40, available on: http://molodyvcheny. in.ua/files/journal/2019/7/9.pdf (accessed 10 May2021).
4. Kovalenko, O. S. (2015), «Anti-alcoholic campaign in the period of perestrojka in Dnipropetrovsk region: forms, methods, заходи». Humanitarian journal, is. 3–4, pp. 64–68, available on: https://ipt. nmu.org.ua/ua/vidavn/gj/2015_3-4/ Kovalenko.pdf (accessed 10 May 2021).
5. Kratko, М. (2009), «Struggle against alcoholism on the territories of the Western Ukraine (ХVII – beginning of the ХХ century)», Svitohliad [Outlook], is. 2, pp. 38–41, available on: http://surl.li/ lxfno (accessed 10 May 2021).
6. Kuzyk, М. (2010), Role of greko-catholic priesthood in struggle for sobriety, East, is. 4 (104), pp. 84–89, available on: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/ handle/23456789/22205/18-Kuzyk. pdf?sequence=1(accessed 10 May 2021).
7. Latysh, Iu. (2016), «M. Gorbachev’s anti-alcohol campaign: causes, achievements and losses», Ukraine in the XXth century: Culture, Ideology, Politics, is. 21, pp. 85–100, available on: http:// history.org.ua/LiberUA/xxx_2016_21/xxx_ 2016_21.pdf (accessed 10 May 2021).
8. Lukianchenko, М. І. (2010), «Anti-alcohol propaganda as a component of the formation of a healthy lifestyle in the early twentieth century: historical and pedagogical discourse», Problems of physical education and sports, is. 9, pp. 53–56, available on: https://www.sportpedagogy.org.ua/ html/journal/2010-09/10lmiapa.pdf (accessed 12 June 2021).
9. Georgiievska, V., Sydorenko, N. (2010), Advertising as the driving force of prosperity: advertising and reference press in Eastern Ukraine (ХІХ – beginning of the ХХ century), ADEF-Ukraine, Kyiv.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.