Комеморативні практики в дискурсі журналістикознавства
PDF

Ключові слова

журналістикознавство
історична пам’ять
комеморація
комеморативні практики
медіа

Як цитувати

Яненко, Я. (2025). Комеморативні практики в дискурсі журналістикознавства. Образ, 2 (48), 21-29. https://doi.org/10.21272/Obraz.2025.2(48)-21-29

Анотація

Вступ. Збереження історичної пам’яті протягом століть реалізовувалося завдяки дослідженням у галузі історії, а також літературним творам, присвяченим героям і подіям минулого. Водночас комеморація подій російсько-української війни, як таких що відбулися порівняно недавно, може розглядатися також у дискурсі журналістикознавства.

Актуальність і мета. За допомогою сучасних медіатехнологій журналісти фіксують думки та спогади учасників визначних історичних подій. Журналістська робота є важливою для комеморації подій та героїв російсько-української війни, і є актуальною темою для досліджень у дискурсі журналістикознавства. Відповідно, метою дослідження є визначення основних особливостей комеморативних практик у дискурсі журналістикознавства.

Методологія. Основним методом дослідження є спостереження, що дало можливість визначити актуальні комеморативні практики у сучасному медіасередовищі. Дискурс-аналіз медіатекстів дозволив виявити зв’язок між висловлюваннями та фрагментами текстів, обраних за методом випадкової вибірки. За допомогою порівняльного аналізу було уточнено розуміння процесу комеморації в дискурсі журналістикознавства та рівні, на яких може відбуватися реалізація комеморативних практик.

Результати. Уточнено розуміння комеморації в дискурсі журналістикознавства, тож це поняття можна визначити як процес збереження пам’яті про російсько-українську війну за допомогою традиційних та нових медіа. Комеморативні практики у дискурсі журналістикознавства можуть включати публікації у традиційних та нових медіа про події, пам’ятні дати, героїв та героїнь російсько-української війни. Комеморативні практики можуть реалізовуватися на різних рівнях (держава, місцева влада, приватні ініціативи тощо). Основними тенденціями застосування комеморативних практик в українських медіа є використання емоцій, символів та архетипів.

Висновки. У статті визначено основні особливості комеморативних практик у дискурсі журналістикознавства, зокрема це знаходження й збереження інформації про важливі події, героїв та героїнь російсько-української війни, створення медіа матеріалів щодо збереження історичної пам’яті про війну, а також використання традиційних та нових медіа для розповсюдження інформації про комеморацію російсько-української війни.

PDF

Посилання

1. Brezhnyeva, L. (2025), The best project of the Memorial Square in honor of the fallen was chosen in Sumy. Dankor [Dankor]. Available at: https://dancor.sumy.ua/articles/community/528958 (accessed: 30 June 2025).

2. Holdenshteyn, К. О. (2023), The Politics of Memory as a Resource of Symbolic Politics. Visnyk Donetskoho natsionalnoho universytetu imeni Vasylya Stusa. Seriya: Politychni nauky [Bulletin of the Vasyl Stus Donetsk National University. Series: Political Sciences], vol. 8, pp. 66-71.

3. Holovan, D. (2025), This is the final project of the memorial complex for the fallen Ukrainian soldiers in Lviv. Viledzh [Village]. Available at: https://www.village.com.ua/village/city/city-news/363313-os-yak-viglyadatime-memorialniy-kompleks-zagiblim-ukrayinskim-viyskovim-u-lvovi-proekt-dopratsyuvali (accessed: 30 June 2025).

4. Danylyak, R., Haynal, T., Kuchera, I. (2022), Foundations of the typology of social memorialization mechanisms. Naukovo-teoretychnyy almanakh «Hrani» [Scientific and theoretical almanac «Facets»], vol. 25, no. 4, pp. 24-29.

5. Kyrydon, А. (2021), The memorial paradigm of identity: explication of system-forming segments of commemorative practices. Umanska starovyna [Uman antiquity], vol. 8, pp. 150-167.

6. Kudlay, Ye. (2025), In Sumy, the installation of the Alley of Memory of the Defenders of Ukraine was completed on Independence Square. Dankor [Dankor]. Available at: https://dancor.sumy.ua/news/newsline/536922 (accessed: 30 June 2025).

7. Lyahusha, A. O. & Mazur, N. V. (2019), Media Psychology: Between the Creation of Narratives and Propaganda. Teoriya i praktyka suchasnoyi psykholohiyi: realiyi y perspektyvy [Theory and Practice of Modern Psychology: Realities and Prospects]: Collection of Materials of the International Scientific-Practical Conference, Kyiv, October 31, 2019. Kyiv: Millennium, pp. 41-43.

8. Solodovnyk, О. (2022), The Blonde Gunner «Princess», Who Skillfully Destroys the Enemy, Became Famous on the Web. TSN [TSN]. Available at: https://tsn.ua/ato/bilyavka-navidnicya-princeska-yaka-vpravno-znischuye-voroga-proslavilas-v-merezhi-videom-iz-boyiv-2041456.html (accessed: 30 June 2025).

9. Solomko, O. & Hramm, V. (2025), «Katya Flew to Freedom»: Memories of the Fallen Servicewoman Kateryna Yushchenko. Suspilne Sumy [Suspilne Sumy]. Available at: https://suspilne.media/sumy/987573-kata-poletila-na-volu-spogadi-pro-zagiblu-vijskovosluzbovicu-katerinu-usenko/ (accessed: 30 June 2025).

10. Public discussions of the Memorial to the Fallen on Petropavlivska Street will be held in Sumy (2025), Panorama [Panorama]. Available at: https://rama.com.ua/u-sumah-projdut-gromadski-obgovorennja-memorialu-pam-jati-zagiblih-na-petropavlivskij/ (accessed: 30 June 2025).

11. Tsymbal, T. (2020), Conflicts of Memory in the Modern Ukrainian Heroic Discourse (Socio-Philosophical Aspect). Ukrayinoznavchyy almanakh [Ukrainian Studies Almanac], vol. 26, pp. 87-93.

12. Hudoshnyk, O. & Krupskyi, O. & Styrnik, N. (2025), Mediatization of collective testimonies during the Russian-Ukrainian War 2022-2023. Communication & Society, vol. 38, no. 1, pp. 281-297. Available at: https://doi.org/10.15581/003.38.1.021 (accessed: 30 June 2025).

13. Kelsey, D. & Yannopoulou, N. & Whittle, A. & Heath, T. & Golossenko, A. & Soares, A. M. (2023), The (army) hero with a thousand faces: A discourse-mythological approach to theorising archetypal blending in contemporary advertising. Marketing Theory, vol. 23, no. 1, pp. 141-162.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.