Анотація
Вступ. Сьогодні Україна потерпає від агресивних інформаційних впливів та воєнних дій сусідньої країни (РФ), а медіаспільнота, влада та суспільство не завжди може адекватно реагувати на ці загрози. Альтернативні факти, чутки, хибні трактування, відверті фейки стали невід’ємним компонентом цієї боротьби. Суспільство часто виявляє свою нездатність до критичного мислення, відбору, аналізу й перевірки інформації, відрізнення фактів від брехні та маніпуляцій, які ознаменували перемогу постправди в Україні. Мета дослідження – визначити тенденції та окреслити проблемні аспекти функціонування феномену постправди в українському інформаційному просторі.
Методи дослідження. Під час дослідження використані такі методи, як аналіз наукової літератури – для визначення рівня теоретичного вивчення порушеного питання, статистичний – для з’ясування тенденцій розвитку явища постправди в інформаційному просторі. Увага акцентувалася на репрезентації функціонування означеного явища як вагомої ознаки критичного мислення медіа споживача.
Результати та висновки. У результаті дослідження означено прийоми, якими користується постправда, зокрема апелювання до емоцій, умисне замовчування об’єктивних фактів, подача частки інформації, інформаційне перевантаження, комбінування правди й брехні. Визначено, що найбільш яскравими прикладами прояву постправди в українському інформаційному просторі є поява значної кількості фейкових новин. Варто зауважити, що всі ці прояви є не випадковою, а стратегічною комунікацією, тобто постправда завжди передбачає цілеспрямоване викривлення фактів. Звідси найпродуктивішою стратегією реагування на постправду видається відновлення довіри до суспільних інституцій та якомога ширше залучення як медіафахівців, так і пересічних споживачів інформації до протидії фейкам, дезінформації.
Посилання
1. Aird, M.J., Ecker, U.K., Swire, B., Berinsky, A.J., & Lewandowsky, S. (2018), «Does truth matter to voters? The effects of correcting political misinformation in an Australian sample», Royal Society Open Science, vol. 5(12), available at: https://doi.org/10.1098/rsos.180593.
2. Bacon, C.K. (2018), «Appropriated literacies: The paradox of critical literacies, policies, and methodologies in a post-truth era», Education Policy Analysis Archives, vol. 26(147), available at: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3377.
3. Barkovskyi, P. (2018), «Postideology of the present: «hybrid ideologies» or «new mythologies» as a factor in the construction of a post-modern social field», The Ideology and Politics Journal, vol. 3(11), pp. 78–125.
4. Barrera, O., Guriev, S., Henry, E., & Zhuravskaya, E. (2018), «Facts, alternative facts, and fact checking in times of post-truth politics», CEPR Discussion Papers, available at: https:// www.parisschoolofeconomics.eu/docs/barrera-rodriguez-oscar-david/ssrn-id3004631.pdf
5. Bhaskaran, H., Mishra, H., & Nair, P. (2017), «Contextualizing fake news in post-truth era: Journalism education in India», Asia Pacific Media Educator, vol. 27(1), pp. 41–50, available at: https://doi.org/10.1177/1326365X17702277
6. Corner, J. (2017), «Fake news, post-truth and media–political change», Media, Culture and Society, vol. 39(7), pp. 1100–1107, available at: https://doi.org/10.1177/0163443717726743.
7. Davis, E. (2017), Post-truth: Why We have Reached Peak Bullshit and what We can do About it, Little, Brown Book Group, 384 p.
8. Dobko, T. (2012), «Intellectual and University: Obscurantism or Culture of Intellect?», The Ideology and Politics Journal, vol. (2), pp. 7–22.
9. Dodonova, V. (2019), «Populism and Post-Truth as Components of the Election Process in Ukraine», in Dodonov R. (Ed.), Kyyivski filosofski studii-2019, Kyiv, 16–17 May 2019, Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka, Kyiv, pp. 355-360.
10. Dyer, K.D., & Hall, R.E. (2019), «Effect of critical thinking education on epistemically unwarranted beliefs in college students», Research in Higher Education, vol. 60(3), pp. 293–314, available at: https://doi.org/10.1007/s11162-018-9513-3.
11. Fridkin, K., Kenney, P.J., & Wintersieck, A. (2015), «Liar, liar, pants on fire: How factchecking influences citizens’ reactions to negative advertising», Political Communication, vol. 32(1), pp. 127–151, available at: https://doi.org/10.1080/10584609.2014.914613.
12. Giroux, H.A. (2018), «What Is the Role of Higher Education in the Age of Fake News?», іn Peters, M.A., Rider, S., Hyvönen, M., & Besley, T. (Eds.), Post-Truth, Fake News, Springer, Singapore, pp. 197 215, available at: https://doi.org/10.1007/978-981-10-8013-5_17.
13. Graves, L. (2016), Deciding what’s true: The rise of political fact-checking in American journalism, Columbia University Press, 336 p.
14. Graves, L. (2017), «Anatomy of a fact check: Objective practice and the contested epistemology of fact checking», Communication, Culture & Critique, vol. 10(3), pp. 518–537, available at: https://doi.org/10.1111/cccr.12163.
15. Harsin, J. (2018), «Post-truth and Critical Communication Studies», Oxford Research Encyclopedia of Communication, available at: https://doi.org/10.1093/ acrefore/9780190228613.013.757
16. Hendricks, V.F., & Vestergaard, M. (2019), Reality Lost. Markets of Attention, Misinformation and Manipulation, Springer, Cham, 144 p.
17. Horsthemke, K. (2017), «“# FactsMustFall”? – education in a post-truth, post-truthful world», Ethics and Education, vol. 12(3), pp. 273–288, available at: http://dx.doi.org/10.1080/ 17449642.2017.1343620.
18. Hyvönen, M. (2018), «As a Matter of Fact: Journalism and Scholarship in the Post-truth Era», in Peters, M.A., Rider, S., Hyvönen, M., & Besley, T. (Eds.), Post-Truth, Fake News, Springer, Singapore, pp. 121–132, available at: https://doi.org/10.1007/978-981-10-8013-5_10.
19. Journell, W. (2017), «Fake news, alternative facts, and Trump: Teaching social studies in a post-truth era», Social studies journal, vol. 37.1, pp. 8-21.
20. Journell, W. (2018), «Civic education in a post-truth society», in Clabough J., Lintner T. (Eds.), No Reluctant Citizens: Teaching Civics in K-12 Classrooms, Information Age Publishing, Charlotte, pp. 113–130.
21. Keane, J. (2018), «Post-truth politics and why the antidote isn’t simply “fact-checking» and truth», The Conversation, available at: https://theconversation.com/post-truth-politicsand-why-the-antidote-isnt-simply-fact-checking-and-truth-87364.
22. Mahisterska prohrama z mediakomunikatsiy UKU (2019), Conference «Digital Communication in the Age of Post-Truth: Reality and Challenges», available at: http://media.ucu. edu.ua/projects/konferentsiya-digital-komunikatsiya-v-epohu-postpravdy-realiyi-ta-vyklyky.
23. Marietta, M., Barker, D.C., & Bowser, T. (2015), «Fact-checking polarized politics: Does the fact-check industry provide consistent guidance on disputed realities?», The Forum, vol. 13(4), pp. 577–596, available at: https://doi.org/10.1515/for-2015-0040.
24. Nyhan, B., & Reifler, J. (2015), Estimating fact-checking’s effects: Evidence from a longterm experiment during campaign 2014, American Press Institute.
25. Nyhan, B., & Reifler, J. (2015), «The effect of fact‐checking on elites: A field experiment on US state legislators», American Journal of Political Science, vol. 59(3), pp. 628–640, available at: https://doi.org/10.1111/ajps.12162.
26. Ostrovska, N.V., & Yeskova, K.V. (2018), «Features of Ukrainian fact-checking projects format», Sotsialni komunikatsii: teoriia i praktyka [Social Communications: Theory and Practice], no. 7, pp. 43–51.
27. Peters, M.A. (2017), «Education in a post-truth world», Educational Philosophy and Theory, vol. 49(6), pp. 563–566, available at: https://doi.org/10.1080/00131857.2016.1264114.
28. Rochlin, N. (2017), «Fake news: belief in post-truth», Library Hi Tech, vol. 35(3), pp. 386– 392, available at: https://doi.org/10.1108/LHT-03-2017-0062.
29. Romano, A. (2017), «Asserting Journalistic Autonomy in the “Posttruth” Era of “Alternative Facts”: Lessons from Reporting on the Orations of a Populist Leader», Asia Pacific Media Educator, vol. 27(1), pp. 51–66, available at: https://doi.org/10.1177/1326365x17704287.
30. Sanotska, N.Ya. (2017), «Outlines of Post-Truth in the Information Society», Aktualni problemy filosofii ta sotsiolohii [Current Issues of Philosophy and Sociology], iss. 20, pp. 108–111.
31. Stearns, P.N. (2012), «Globalizing Higher Education: a global challenge», The Ideology and Politics Journal, no. 2, pp. 14–18, available at: http://ideopol.org/wp-content/ uploads/2014/03/3_ENG-ED-Final-Stearns.pdf.
32. Tsipursky, G., Votta, F., & Roose, K.M. (2018), «Fighting fake news and post-truth politics with behavioral science: The pro-truth pledge», Behavior and Social Issues, vol. 27(1), pp. 47–70, available at: https://doi.org/10.5210/bsi.v27i0.9127.
33. Rasmussen Reports (2016, September 20), «Voters Don’t Trust Media Fact-Checking», available at: http://www.rasmussenreports.com/public_content/politics/general_politics/ september_2016/voters_don_t_trust_media_fact_checking.
34. Waisbord, S. (2018), «Truth is what happens to news: On journalism, fake news, and posttruth», Journalism studies, vol. 19(13), pp. 1866-1878, available at: https://doi.org/10.1080/1 461670X.2018.1492881.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.